L Lars48 skrev:
Hur ska en besik man se om det är mögel under fasad färgen eller se de trasiga rören under marken ?
De är egentligen doldafel fast väldigt svårt att processa.
Det räcker nog om en besiktningsman skrapar lite färg på ett mindre synligt ställe för att direkt kunna se att det är obefintligt underarbete. (Svartmögel brukar ju tränga igenom rätt snabbt om det fuskats)
Beträffande övrigt antar jag att eftersom TS har kunnat se det så borde nog en besiktningsman kunna spåra det.
 
  • Gilla
daVinci
  • Laddar…
Hur vet du att alla dessa fel på huset som du radar upp verkligen existerar, eller är det rykten? Hur vet du att säljarna inte kommer informera om dessa eventuella brister på huset?
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Ö öringen skrev:
Hur vet du att alla dessa fel på huset som du radar upp verkligen existerar, eller är det rykten? Hur vet du att säljarna inte kommer informera om dessa eventuella brister på huset?
Jag bor 5 meter ifrån dom, såg med egna ögon när dom målade över allt mögel.
Jag hjälpte till att kolla dräneringsrören med min inspektionskamera.
Jag har en likadan värmepump och han var över för att se hur de såg ut på min och.då berättades det om deras pump.

Dom är i stort behov av snabba pengar pga. Tingsrättsdomar, skulder, alkoholproblem så jag är rätt säker på att dom inte kommer nämna detta.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
E
Lite märkligt att dom målade ist för att tvätta?? Färg är väl mkt dyrare än mögeltvätt ?? El var det stora partier mögel?

Ok dina grannar verkade kanske inte ha alla hästarna hemma heller så
 
GustavN
Informera mäklaren och säg att ni vill vara anonyma. Mäklaren har upplysningsskyldighet och på så vis gör du även mäklaren en tjänst där han får sin rygg fri och säljeren får stå för eventuella fel och brister.
 
  • Gilla
Enolf och 12 till
  • Laddar…
Du verkar ju tycka dem är allmänt jobbiga osv så ser inte varför du inte bara låter försäljningen få sin gång så får du nya grannar?
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
S shomakie skrev:
Du verkar ju tycka dem är allmänt jobbiga osv så ser inte varför du inte bara låter försäljningen få sin gång så får du nya grannar?
Den har väl sin gång även om han upplyser mäklaren om bristerna. Den enda skillnaden är väl att dom förhoppningsvis får mindre betalt och inte lurar nån stackare.
 
  • Gilla
maxmsm och 4 till
  • Laddar…
Jag har lite svårt att tro att det kan komma något gott ur att blanda sig i försäljningen.
 
  • Gilla
maxmsm och 4 till
  • Laddar…
harry73
Såklart har mäklaren upplysningsplikt för de fakta han vet, men han behöver inte upplysa om alla rykten en granne berättar.

Lika bra att inte lägga sig i försäljningen.
 
  • Gilla
maxmsm och 8 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Såklart har mäklaren upplysningsplikt för de fakta han vet, men han behöver inte upplysa om alla rykten en granne berättar.

Lika bra att inte lägga sig i försäljningen.
Fastighetsmäklarinspektionen skrev:
Om mäklaren har iakttagit eller annars känner till eller med hänsyn till omständigheterna har särskild anledning att misstänka något om objektets skick som kan antas ha betydelse för en köpare, ska mäklaren särskilt upplysa om detta.
Jag misstänker starkt att det en granne sett med egna ögon och fått veta av fastighetsägaren kvalificerar som "särskild anledning" när det framförs till mäklaren.

Personligen hade jag varit rätt glad om våra grannar hade upplyst oss om en del saker som förra ägaren till vårt hus hade för sig.

Uppdatering: Fixade usel och obegriplig meningsbyggnad till aningen mer begriplig text...
 
Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
harry73
L Leifur skrev:
Personligen hade jag varit rätt glad om våra grannar hade upplyst oss om en del saker som förra ägaren till vårt hus hade för sig.
Det förstår jag, men ts sitter i en omöjlig sits och vad han än gör kan de få tråkiga konsekvenser för honom.

Det bästa skulle nog vara att försöka hålla koll när köparen har besiktning och berätta då.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det förstår jag, men ts sitter i en omöjlig sits och vad han än gör kan de få tråkiga konsekvenser för honom.

Det bästa skulle nog vara att försöka hålla koll när köparen har besiktning och berätta då.
Jo, det kan jag hålla med om. Det är klurigt att få till det lite snyggt och smidigt.
 
O
Tja det känns som att frågan känns infekterad ts kanske överdriver lite då de inte längre verkar vara bästa vänner? Men jag skulle inte lägga mig i. Vvp kommer de att upptäcka aty den strular vid en besiktning. Jag kan förstå att de inte fixar den. Frågan är om huset är så risigt så borde en besiktning hitta fel även om man målar över fuktskador.

Att kontakta mäklare ger nog inte så mycket framförallt inte anonym. Ett sådant tips skulle inte jag ta hänsyn till. Misstänker att inte mäklaren behöver det.

Gör ingenting det är inte ditt ansvar. Dessutom vet vi inte hur grannen reagerar när han får reda på vem som sagt vad
Du har inget ansvar för hur andra tänker
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 3 till
  • Laddar…
Avvakta tills besiktningen som görs innan försäljningen är gjord. Se till att du får tillgång till protokollet. Antingen genom att du mailar mäklaren eller ber en vän göra det och säg att du vill se protokollet innan visning. Då kan du ju se vad det visar och sedan ta ett nytt beslut om vad du ska göra.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
Grannar ska sälja huset, förhållandevis attraktivt läge på landet för barnfamiljer just nu.

De har gjort mängder med "fusk" renoveringar inför detta. Jag har alltid varit av uppfattningen att var och en rår om sitt eget hus men nu vet jag inte riktigt längre. För att ta några exempel:

Målat hela huset, stora delar var helt svart av mögel och det är inmålat alltihop. Ingen tvätt, ingenting.

Värmepannan är utdömd men de vill inte fixa, den läcker tydligen som ett såll om man kollar bakom.

Avrinningar från taket funkar inte, kolappsat rör i marken.

Vad tycker/säger ni. Till bekanta är jag ärlig, men jag kanske inte ska bry mig alls egentligen....
Men då blir dina grannar kvar och du får problem,det finns ett ordspråk som lyder,skit i andra och sköt dig själv.
 
  • Gilla
Stickan56 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.