Tjena!

Om någon här skulle ha lust att ta sig en titt på min tilltänkta konstruktion här innan jag börjar inhandla material (Slangar och plåtar till golvvärme har jag redan så frågan gäller hur jag får det till en ekonomisk golvkonstruktion). Kortreglar ligger så att panelbrädorna till största del hamnar över Golvbjälkarna, vilket syftar till att jämna ut ojämnheter i gamla bjälkar.

Slipper gärna lägga till med dyrare golvspån om jag kan klara mig på golvgips. Frågan är väl om bärigheten är god nog för att hålla upp luftspringan som blir över golvbjälkarna (45 mm) !??? (Där jag har laminat eller parkett)

Är inte helt främmande till massivt furu istället, så slipper man såäl gips som spån, men har hört att furu är relativt mjukt och vet inte om det fungerar med golvvärme !???

Tack på förhand!


Schematisk illustration av golvkonstruktion med reglar, isolering, golvvärme och golvytskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med fix och klinker säger jag nej till.

Ska du ha laminat/parkett så kör du med hyvlad glespanel 28*70/120 istället för vanlig ytterpanel, uppgraderar kortregel till 70*45 samt skippar golvgips. Glöm inte eventuell byggplast om golvtillverkaren säger så.
 
H huggan skrev:
Med fix och klinker säger jag nej till.

Ska du ha laminat/parkett så kör du med hyvlad glespanel 28*70/120 istället för vanlig ytterpanel, uppgraderar kortregel till 70*45 samt skippar golvgips. Glöm inte eventuell byggplast om golvtillverkaren säger så.
Ohoj. Det där kalla jag för snabbt svar! Det tackar jag för!

Det var ju egentligen glespanel 120 jag var ute efter, men det är dessvärre inte många som säljer den. 70 är vanlig och jag jag har funderat på dem, bara svår att få in det matematiskt mellan 600cc bjälkarna utan överdrivet stora luftfickor på vissa platser. XL-bygg säljer en ytterpanelbräda som är planhyvlad på ena sidan. Var där idag och kollade. Aningen oroad för att de ser ut att vilja böja sig en aning. Finns 120x28 "reglar" i grannstaden. Tror du de kan fungera?

Är du säker på att det skulle hålla att skippa golvgips och ha parkett/laminat. Jag tänker att det borde vara lite för svagt där det finns luft-fickor. Eller menar du att jag borde köra golvspån istället? Är ju dock alltid tacksamt att kunna spara några kronor om det skulle gå



Känner också att 45x45 reglar verkar lite klent. Dock har uppnor det i ett av sina konstruktionsexempel. De har däremot också 22mm golvspån ovanpå, vilket jag tycker verkar lite "overkill".
 
Slog mig nu också att uppnor inte använder principen för utjämning, vilket betyder att golvet också kan luta mot bjälkarna. I min konstruktion blir det ju klart mer belastning på kortreglarna.
 
K Kojfabriken skrev:
Ohoj. Det där kalla jag för snabbt svar! Det tackar jag för!

Det var ju egentligen glespanel 120 jag var ute efter, men det är dessvärre inte många som säljer den. 70 är vanlig och jag jag har funderat på dem, bara svår att få in det matematiskt mellan 600cc bjälkarna utan överdrivet stora luftfickor på vissa platser. XL-bygg säljer en ytterpanelbräda som är planhyvlad på ena sidan. Var där idag och kollade. Aningen oroad för att de ser ut att vilja böja sig en aning. Finns 120x28 "reglar" i grannstaden. Tror du de kan fungera?

Är du säker på att det skulle hålla att skippa golvgips och ha parkett/laminat. Jag tänker att det borde vara lite för svagt där det finns luft-fickor. Eller menar du att jag borde köra golvspån istället? Är ju dock alltid tacksamt att kunna spara några kronor om det skulle gå



Känner också att 45x45 reglar verkar lite klent. Dock har uppnor det i ett av sina konstruktionsexempel. De har däremot också 22mm golvspån ovanpå, vilket jag tycker verkar lite "overkill".
Tycker du ska investera i 120*28 om det går.

Jag vet att du kan skippa gipsen för har själv gjort samma lösning, dock hade jag glesen ovan golvbjälkar med ett mellanrum på 30 mm.

I Uponors fall så är det spånet som bär men hos dig kommer regeln att bära vikten från golvet. Så dessa måste vara 70*45 med cc 600.
 
Intressant! Isåfall undrar jag om jag inte ska ta och lägga glespanelen på brädorna istället och sedan köra med 3st 70x28 glespanel mellan varje slang istället. För att jämna ut golvbalkarna kör jag 45x95-reglar, fastskruvade längs golvbjälkarna istället. Borde i slutändan ändå bli både enklare och billigare än kortreglar (billigare pga. av alla skruvar jag lär bränna av med på det sättet). Framförallt känns det klokare om jag, som du, ska lägga parkett/laminat direkt på. 45 mm mellanrum känns väl mycket då. 30 mm känns mer lämpligt.

Tack så mycket för hjälpen, Huggan!
 
Ja det blir mycket lättare, tänkte att du valt nersänkt pga du ville ha låg bygghöjd.
 
Har provat liknande konstruktion många gånger, men har alltid haft dubbelgips limmad med Ardex S48.
 
F Fixar_Krille skrev:
Har provat liknande konstruktion många gånger, men har alltid haft dubbelgips limmad med Ardex S48.
Jasså, Intressant, vad är anledningen till att du rekommenderar dubbel-gips?
 
Limmad dubbelgips i två riktningar känns bra, bygg hoppa och känn.
 
H huggan skrev:
Ja det blir mycket lättare, tänkte att du valt nersänkt pga du ville ha låg bygghöjd.
Nje, jag har så jag klarar mig på höjden. Tänkte mest att jag kunde jämna ut höjden så, men ju mer jag funderar på det ju mindre känns det som ett bra allternativ.
 
F Fixar_Krille skrev:
Limmad dubbelgips i två riktningar känns bra, bygg hoppa och känn.
Tjaa fast behövs det? Jag menar, man har ju redan en grund av 28 mm brädor, gips och själva golvet.
 
Till klinker kan det behövas, allt annat material rör sig och med enkelgips blir skivskarvarna kritiska.
 
F Fixar_Krille skrev:
Till klinker kan det behövas, allt annat material rör sig och med enkelgips blir skivskarvarna kritiska.
Aha, intressant. Då kanske jag får köra dubbelgips i kök och hall, där jag ska ha klinkers och enkel i vardags- och sovrum, där jag ska ha parkett/laminat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.