Det kan jag göra knappen behöver väll ström för att den skall fungera, blir det inte fel att lägga spänning in i utgången ?
 
Ett potentialfritt (spänningslös) relä lägger inte på någon spänning.
Anslutningen till knappen ser ut att vara polariserad. Kanske övervakar styrenheten att knappen är ansluten detta så att nödstoppsfunktionen ska fungera.
 
tommib
Svårt att säga utan att veta mer om porten. Min port hade en specifik ingång för extern styrning (knapp) som var potentialfri så det var bara att koppla ett NO-relä med två trådar till den ingången.

Det ser ut som att du skulle kunna ersätta (eller lägga reläet parallellt med) knappen men helt säker kan man inte vara utan att kolla manualen.
 
Vi har en Hörmann SupraMatic motor, och på den ansluter man en vanlig tryckströmbrytare för att manövrera porten. Det är alltså potentialfri/NO, så det hade funkar utmärkt med reläet i exp.enheten. Minns att det står något om polaritet i manualen, men det är ren nonsen. I varje fall för modellen vi har.
 
Vart koppla du in den i motorn
 
Här är ett klipp från manualen som visar var jag kopplade in den (bild 12).

Schematisk illustration av anslutningar i en manual, märkta med +/- och en text som nämner "potentialfria kontakt".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som du ser är anslutningarna märkta med +/- trots att det uttryckligen står "potentialfria" i texten. Lite förvirrande...
 
Det innebär att jag kan både ha knappen och larmet på samma ingång? Från utgången på larmet spelar det någon roll vart jag lägget + resp -? Vad har jag sedan för inställning på utgången för att få det att fungera från t ex appen
 
Om det är samma maskin som bygga_bo har så står det uttryckligen i manualen att fler potentialfria kontakter kan läggas parallellt. Polariteten har då ingen betydelse.
 
Som etompau skriver kan du ha både relä (exp.enhet) och knapp på ingången. RilleRock skrev i inlägg #6 hur du skall konfa en mapping gate som du sen kan styra i appen.

Har du autostängning på porten? Eller har du en MK på porten så att du kan se om den är stängd i appen? Anledningen till frågorna är att du annars riskerar att hamna i en situation där porten står öppen utan att du vill/vet det. När du trycker på knappen i appen är det som att trycka på fjärren, dvs varannan tryckning öppnar respektive stänger porten. Dock... trycker du på knappen för att stänga porten innan den öppnats helt så kommer tryckningen tolkas som "stopp". Då kommer porten stå halvöppen trots att du tror att du stängt den.

Det finns en box som heter UAP1 som man kan koppla till motorn (i varje fall till den modellen vi har) som gör det möjligt att koppla in separata knappar/relä för öppna och stäng. Det löser problemet om du känner att det behöver lösas. Men får du offra två mapping gates (4320 har fyra) och båda reläerna på exp.enheten.

UAP1 kostar ca 500 pix i DE:
https://www.tor7.de/hoermann-universaladapterplatine-uap-1

Manual:
http://www.hoermann.com/fileadmin/h...gen/zubehoer/Universaladapterplatine_UAP1.pdf
 
V Variabel skrev:
Om jag vill öppna porten på distans t ex vi varu leverans
OK men ska det ske samtidigt som att du larmar av eller på då, om du manövrerar indirekt via larmet? Verkar inte speciellt praktiskt eller så missförstår jag något.

Sen vet man ju aldrig var porten befinner sig om man inte har sensorer på läget och man kan hamna i ofas eftersom knappen brukar växla riktning på porten oavsett hur den stod innan. Min portstyrare som levererades med porten kan om man har otur dessutom få för sig att byta håll självmant om lägessensorerna ligger på marginalen och det kan skilja beroende på temperatur. Så jag har garderat med lägesgivare i bägge ändlägena samt kamera i garaget. Då ser jag även när varubudet lämnar garaget innan jag stänger porten (utan koppling till larmet). Men har du antingen lägesgivare eller kamera så är slipper du ju behöva lita på varubudet om du vill vara säker på om porten är öppen eller stängd.
 
Jag har en kamera i garaget
 
  • Gilla
hanpa
  • Laddar…
RilleRock RilleRock skrev:
Koppla in portautomatikens öppnaimpuls till ett potentialfritt relä tex op3 annars får du sätta ett mellanrelä.
Sen knyter du den utgången till mapping gates och kan därmed styra utgången direkt från appen.
Hur skall jag ställa porten på utgången pulsande, momentan, permanent borde vara momentan frågan är vilken tid ?
 
Skärmdump av gränssnitt med inställningar för utgångsval på ett kontrollsystem för byggautomation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av gränssnitt för mappingsinställningar med portar och timers i ett styrsystem.
kan detta stämma?
 
Tiden är inte kritisk. Det räcker att "dutta" till knappen för att manövrera porten, men på samma gång fungerar det också om man håller den inne några sekunder. En sekund som du har satt den blir bra, men det hade funkat med kortare med.
 
  • Gilla
Variabel
  • Laddar…
Nu funkar porten perfekt men vad kan jag göra med denna inställning (bild). För att öppna nu trycker jag på PÅ sen behöver jag trycka på Av innan jag kan trycka på På igen för att stänga kan man görs om detta på något sätt. Kan man ställa in någon regel som säger att jag inte kan öppna porten om larmet är på för en viss sektion ?
 
  • Gränssnitt för inställning av trigger för portöppning med alternativ för På och Av händelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.