Att hänga trasmattor över flyttkartongerna tar bort hela funktionen för lådorna...då kan man lika gärna skippa dem. Kartongerna måste ha den öppna skåran fri för att de ska kunna fånga ljuden.
 
Som Björn säger. Fyll taket med absorbenter, dubbelhäftande mot taket. Blir snyggt om man fyller helt utan skarvar.

Sen kan man fästa absorbent matta under bordsskivor och stolar, ovanför väggskåp.

Köp även asfaltsmatta eller liknande silent coat och sätt på undersidan av diskbänken om den är skramlig.
Se till att alla stolar har möbeltassar så skapas mindre ljud där.

Du kan även hänga en tung gardin i öppningen mellan kök och vardagsrum utan att det blir muppigt
 
  • Gilla
Fläktköparen
  • Laddar…
Utrymmet ovanpå överskåpen gör inte så väldigt mycket till akustiken på grund av placeringen, men å andra sidan är det väl ett outnyttjat utrymme.

De flesta av de störande ljuden lär komma från köket och att en absorbent nära taket är effektiv. Det är alltså därför jag föreslår absorbenten ovanför köksön.

I ett rum som används för att lyssna på musik får man faktiskt använda takabsorbenter med omsorg. Även om man har en 7:1-anläggning är ett döddämpat rum ingen höjdare. (Jag gillar för övrigt när högtalare samarbetar med rummet istället för att försöka negligera det. Alltså ortoakustik.)
 
Diskussionen i den här tråden belyser vikten av att ett problem ses från fler håll. Björn Melander, som jobbar som akustikkonsult (så uppfattar jag det) och vars kunskaper inom området är obestridliga, har en annan ingång än jag, som har min bakgrund inom arkitektur och byggnadsteknik, och säkert betydligt sämre akustikkunskaper. Som i alla byggfrågor måste man ha ett helhetstänkande. Jag tycker det är fel att försämra vardagsrummets funktion som plats för musiklyssnande och samtal, även om det tekniskt vore en bra lösning. Som jag sagt tidigare, börja dämpningen nära källan. Sedan tycker jag att kök skall kunna stängas till. Fundera på hur det skulle kunna ske på ett trevligt sätt.
 
  • Gilla
Carl Johansson och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Sedan tycker jag att kök skall kunna stängas till. Fundera på hur det skulle kunna ske på ett trevligt sätt.
Trenden med öppna planlösningar kan ha sina nackdelar som man kanske inte alltid tänker på. När det gäller design får form ofta gå före funktion, speciellt när det är folk som ska vara lite "inne" som bestämmer.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Kan tyvärr meddela att kartonger ovanpå väggskåpen i köket gjorde absolut ingenting för akustiken.

Imorgon ska jag testa att tejpa igen ovandelen på öppningarna till köket.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Var det enda stället du testade med kartongerna? Man behöver oftast flytta omkring dem lite för att hitta bästa effekten. Givetvis kan de ju då hamna på ett ställe där man verkligen inte kan placera någon dämpning, men det kan ge ett utgångsläge att jobba ifrån.
 
C Carl Johansson skrev:
Kan tyvärr meddela att kartonger ovanpå väggskåpen i köket gjorde absolut ingenting för akustiken.

Imorgon ska jag testa att tejpa igen ovandelen på öppningarna till köket.

Kommer tyvärr inte avhjälpa problemet.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Johannes Carlssons tips om butylmatta under diskhon är bra. Det dämpar resonansen i plåten. För att enkelt testa effekten kan du hålla handen mot undersidan av plåten samtidigt som blandaren spolar.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Det är vattenstrålen I sig som låter, inte diskhon. Köksfläktens ljud är också irriterande på samma sätt. Ett sorl uppstår som gör att man inte hör teven.
 
K
C Carl Johansson skrev:
Ett sorl uppstår som gör att man inte hör teven.
Flytta TV? Jag tror fortfarande mer på absorberande material än lådor som ska fånga in ljudet. Testade du med mattorna? Annars känns väl en tjock gardin mellan kök och vardagsrum som en relativt bra lösning.. När ni vill ha öppet drar ni undan den!
 
C Carl Johansson skrev:
Det är vattenstrålen I sig som låter, inte diskhon.
Då tycker jag ni skall överväga att byta blandare.

Ljudvågor reflekteras, precis som ljus, Det är inte säkert att de hittar till skåpens översida, oberoende av vilken sorts dämpning ni placerar där. Resonansfrekvensen hos en flyttlåda som anbringas enligt Paxmans förslag bör ligga kring 100 Hz, så de har nog ingen effekt på blandarstrålens ljud.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Flyttlådorna har givetvis aldrig varit tänkt som en slutgiltig lösning på problemet, utan ett billigt (gratis?) verktyg för att söka efter platser där slutliga absorbenter kan placeras.

Kartongerna dämpar över hela registret, inte bara 100 Hz, eftersom de fungerar som fällor. Ljudet går in och väldigt lite studsar ut, ungefär enligt samma princip som hummertinor.

Ni som har ett gäng flyttkartonger som inte används kan ju testa att tömma ett rum helt och sedan ställa upp dem...ni kommer bli överraskade hur effektiva de är att ta bort rumsklang.
 
Nu gissas det hej vilt vilket knappast hjälper TS. Inlägg # 10 sammanfattar det hela rätt bra tycker jag.
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Inlägg # 10 sammanfattar det hela rätt bra tycker jag.
Det är klart att du tycker det eftersom du skrivit det själv... Som allmän problemlösningsmetodik är texten alldeles utmärkt. Sedan tycker jag att man måste lösa ljudproblemen i kök och vardagsrum separat om det är möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.