Det står mellan ytjordvärme eller bergvärme. Tydligen kan man via en extra krets på värmebärare från borrhålet sommartid erhålla kyla , via ett vatten batteri i tilluften. Någon som har denna funktion ?

Installationen består då av Värmeväxlare och en bergvärmepump.
 
Ingen som har detta installerat ?
 
Du rubba deras cirklar ;)

kolla med CarMan
 
det är inga konstigheter och de flesta bergvärmefirmorna borde kunna hjälpa dig med detta. Ett vanligt sätt att göra detta är att göra ett avstick på köldbärarkretsen och ansluta denna till en fläktkonvektor. Det man ska tänka lite på är att det är extremt noggrant med isoleringen av röret till konvektorn eftersom det där bildas kondens.
 
Yondalar skrev:
Du rubba deras cirklar ;)

kolla med CarMan
jag har inte gjort detta änu ;)
men jag vet hur det ska göras.
på nibes hemsida kan du ladda hem intalationsanvisning för en värmepump & i den finns det en lätt beskrivning.
du får kyla på sommaren & värmer samtidigt borrhålet ;D
 
ok tackar ;D
Fast om någon har denna installation i drift ,hade man ju fått en referens oxå ::)
 
Jag har en anbudsrunda ute nu för bergvärme där jag också har som option att jag vill ha kyla ur berget. Har sagt att jag inte vill ha någon ful konvektor utan helst vill använda mig av bef ventilation (tilluften). De svar jag fått är att detta inte e så bra då man kan få kondens så leverantörerna har hänvisat till dessa konvektorelement. Fan här byter man från element till golvvärme för att slippa dessa pjäser på väggen och så ska man dit med en ny, nejtack!
 
Jag har kopplat min bergvärme så.
- Brine upp från borrhålet in i matkällaren (kyld) och vidare upp till vinden till kylbatteriet, vidare till frånluftsåtervinnningen och sedan in i värmepumpen.
- Återvinningen i frånluften går aldrig samtidigt som kylan i huset. Det behövs ju inte.
- Vintertid plockas värmen från frånluften och förvärmer på så sätt brine:n in till värmepumpen = ekonomi.
- Sommartid plockas värmen från huset och förvärmer brine:n för tillverkning av varmvatten

Utrustning:
- Thermia Diplomat 12
- borrhål 175m
- Nibe frånluftsaggregat
- Frico kylbatteri i matkällaren
- Kyla i huset ej klar ännu.
 
Engan23 skrev:
Jag har en anbudsrunda ute nu för bergvärme där jag också har som option att jag vill ha kyla ur berget. Har sagt att jag inte vill ha någon ful konvektor utan helst vill använda mig av bef ventilation (tilluften). De svar jag fått är att detta inte e så bra då man kan få kondens så leverantörerna har hänvisat till dessa konvektorelement. Fan här byter man från element till golvvärme för att slippa dessa pjäser på väggen och så ska man dit med en ny, nejtack!
kondensen bildas vid kylbatteriet, presis som i ett ac system & du mehöver bara drenera bort kondensvattnet. ska inte vara några som helst problem att ordna.
fast det är säkert billigare & betydligt enklare för instalatrören att bara hänga upp en färdig modul på väggen, ävendenna modul måsta drenera kondensen!
 
Kondens och kyleffekt:

Kyleffekt:
Om du bara sätter ett kylbatteri i tilluften så är du beroende av det flöde som aggregatet ger, altså svårt att "få ut" så mycket kyleffekt som man vill. (går inte att kyla tilluften under typ 14 grader, se nedan)
Därför som man använder kylkonvektorer eller något annat för att få kyla i huset.

Kondensproblem:
Har man ingen direkt styrning på kylan i ett batteri finns riksen att man kyller ner luften och därmed även ventilationsrören under daggpunkten.
Alltså risk att man får kondens på utsidan av ventilationsrören som ligger i huset.
Även då fördel mjed en lös konvektor eller annan lösning.

Dock inte fel med kylbatteri i tillhuften (om man skaffar någon form av styrning till det). Kylbatteriet kommer fungera som en avfuktare på sommaren och ge ett behagligare klimat inne :)
 
Min tanke har varit att använda en CWK med en termostat centralt i huset för reglering, se nedan
http://www.veab.com/Swe/wat_kanal_swe.htm#cwk


Borde väl fungera? Men jag hade tänkt ta hjälp av en ventilationsfirma då detta med kondens e en viktig fråga.
 
Engan23 skrev:
Min tanke har varit att använda en CWK med en termostat centralt i huset för reglering, se nedan
[länk]


Borde väl fungera? Men jag hade tänkt ta hjälp av en ventilationsfirma då detta med kondens e en viktig fråga.
Trevlig produkt. Har missat den, tack för tipset!
Det kanske vore bättre med en cirkulerande kylning, dvs att du cirkulerar inneluften genom kylbatteriet istället för att kyla tilluften? Det vanliga frånluftsaggregatet tar ju bort avluften i alla fall.
 
varför skulle man köra utan styrning?

en billig bimetalltermostat som styr cirkpumpen som ska pumpa upp borvattnet till ventelationsagrigatet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.