Hej,
Vi bygger nytt och jag efterlyser en mjukvara/program för att själv skissa på trädgården. Viktiga funktioner:
  • resultatet kan ses i 3D
  • man kan jobba med olika marknivåer; terassering och slänter
Vi har en nybyggnadskarta med höjder och då tomten har en fallhöjd på 4 meter är det vår utmaning att få till en funktionell och snygg lösning. Vill skissa på alternativa utformningar själv istället för att leja bort det roliga arbetet.

Förslag på gratis programvara?
 
Har tyvärr inga program att tipsa om men följer tråden med intresse och hoppas att du får något bra svar. Vi byggde hus förra sommaren och kommer behöva ta tag i trädgården nu till våren, och vi har också flera terrasser/slänter som vi skall försöka hitta på något med... Himla svårt att skissa för hand när det handlar om så många olika nivåer, så hade definitivt underlättat med ett program. :)
 
Borde inte Sketchup fungera för detta ?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Xilona Xilona skrev:
Har tyvärr inga program att tipsa om men följer tråden med intresse och hoppas att du får något bra svar. Vi byggde hus förra sommaren och kommer behöva ta tag i trädgården nu till våren, och vi har också flera terrasser/slänter som vi skall försöka hitta på något med... Himla svårt att skissa för hand när det handlar om så många olika nivåer, så hade definitivt underlättat med ett program. :)
Det låter som om vi har samma spännande trädgårdsutmaning framför oss. Tack för ditt svar ända.
 
  • Gilla
Xilona
  • Laddar…
R Robin Wahlman skrev:
Borde inte Sketchup fungera för detta ?
Hej, hmm, det jag sett när jag testat verktyget så såg jag inte att det gick. Får kolla igen.
 
A
Sketchup är grymt men tar kanske lite tid att lära sig. Där borde man kunna göra allt. Jag har en centimeternoggrann skiss av hela min fastighet i 3D, både inne och ute vilket är ganska användbart. Tror inte det finns något annat alternativ som är gratis och kommer i närheten. Kan du specificera vilka delar där det inte räcker till?
 
johanolzzon skrev:
Sketchup är grymt men tar kanske lite tid att lära sig. Där borde man kunna göra allt. Jag har en centimeternoggrann skiss av hela min fastighet i 3D, både inne och ute vilket är ganska användbart. Tror inte det finns något annat alternativ som är gratis och kommer i närheten. Kan du specificera vilka delar där det inte räcker till?
Jag ska ta en titt på Sketchup. En stoooor bonus hade varit att kunna importera vår tomts höjdnivåer från nybyggnadskartan, men det är helt okej om det inte går. Jag vill, utifrån de nuvarande marknivåerna, laborera mig fram till ett 3D-förslag jag trivs med. Kommer anlägga trädgården i ett flertal olika, plana nivåer. Behöver också ha koll på höjder för vart och ett av planen i förhållande till husets placering, gatunivå, befintlig marknivå på tomten och mitt egna, nya förslag.
Tror du det kan funka med Sketchup? Orädd, så jag ska testa det i helgen. Håll tummarna o tack för tips.
 
Jag har haft samma tanke för vår fastighet att importera via nybyggnadskartan in i sketchup. Har du färdiga höjdkurvor i nybyggnadskartan så ska det gå alldeles utmärkt från vad jag har läst mig till. Jag har bara punkthöjder, tror det blir mer manuellt jobb då bara. Har sen tidigare importerat in alla övriga uppgifter från nbk till sketchup (fastighetsgränser, anslutningar osv) och det gick ganska smärtfritt har jag för mig.
 
  • Gilla
Marie Eriksson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.