Hej!
Vi ska sälja vår lägenhet och idag skickade mäklaren bostadsannonsen (som ska publiceras på måndag) för faktagranskning. Det fanns inga faktafel i annonsen, men annars var den helt förfärlig. Punkt istället för komma, stavningsfel, slarvfel. Till och med jag, som inte är infödd svensk, tyckte det var helt bedrövligt! Jag tyckte heller inte att hon beskrev bostaden särskilt fint eller ens rättvist, utan hon radade liksom bara upp vad som fanns och att väggen är vita och golven si och så. Nu tänker jag som så att om jag läste en sådan annons, skulle jag bli ganska skeptisk, då det verkar oprofessionellt, så jag vill inte bara låta det vara. Mäklaren får ju dessutom bra betalt... Men hur ska jag säga detta till henne? Jag är i grunden väldigt konflikträdd och försiktig och det känns verkligen inte bra att kritisera någons svenska, när jag egentligen bara skulle granska fakta. Hur skulle ni göra?
 
Jag tycker du ska säga vad du tycker. Det är det allra enklaste, börjar man linda in det så brukar det bara missförstås. Någon konflikt behöver du inte vara rädd för.
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 2 till
  • Laddar…
H Halley skrev:
Hej!
Vi ska sälja vår lägenhet och idag skickade mäklaren bostadsannonsen (som ska publiceras på måndag) för faktagranskning. Det fanns inga faktafel i annonsen, men annars var den helt förfärlig. Punkt istället för komma, stavningsfel, slarvfel. Till och med jag, som inte är infödd svensk, tyckte det var helt bedrövligt! Jag tyckte heller inte att hon beskrev bostaden särskilt fint eller ens rättvist, utan hon radade liksom bara upp vad som fanns och att väggen är vita och golven si och så. Nu tänker jag som så att om jag läste en sådan annons, skulle jag bli ganska skeptisk, då det verkar oprofessionellt, så jag vill inte bara låta det vara. Mäklaren får ju dessutom bra betalt... Men hur ska jag säga detta till henne? Jag är i grunden väldigt konflikträdd och försiktig och det känns verkligen inte bra att kritisera någons svenska, när jag egentligen bara skulle granska fakta. Hur skulle ni göra?
Jag tycker absolut du ska säga till. Objektsbeskrivningen är en viktig del av mäklarens uppdrag och för de dyra pengar du betalar så har du rätt att förvänta dig korrekt svenska och en välskriven, säljande text.

Om din mäklare inte ens orkar engagera sig i att göra ett bra prospekt, vad kan du då förvänta dig för engagemang gällande självande försäljningen?
 
Bara att sända åter och säga till mäklaren att detta duger inte gör om gör rätt!, så extremt bra betalt dom tar skall det vara 100 procentigt korrekt och välformulerad säljtext. Börja vänligt och säg att du inte är nöjd, men det ligger på dig att svara fort eftersom du har fått den för granskning och säger du ingen tolkar dom det att du är nöjd och det kommer du ångra sen. Mäklarna är inga vänner, dom är ute efter dina troligen surt förvärvade pengar.
 
  • Gilla
fusion
  • Laddar…
Jag är inte heller svenskfödd och retar mig enormt på många textstycken som svenskar skriver på jobbet t ex. Det är oprofessionellt och ska inte accepteras. En mäklare eller ingenjör som inte kan skriva korrekta texter bör söka mer utbildning eller lämna sitt yrke.
 
  • Gilla
fahlis och 2 till
  • Laddar…
Tycker det är stavfel lite överallt i dagens samhälle, ta bara SVT Text-TV, webb-varianten av lokala tidningen mfl, har man inte tillgång till stavfelskontroll i ordbehandlingsprogrammen ?

Att en mäklare skall kunna stava rätt och gramatiskt rätt är ju en självklarhet, men ibland kan man fundera på hur en del ändå lyckas bli mäklare.
 
F fusion skrev:
… har man inte tillgång till stavfelskontroll i ordbehandlingsprogrammen ?
Den kontrollen ger väl upphov till lika många fel som den rättar …
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
fahlis fahlis skrev:
Den kontrollen ger väl upphov till lika många fel som den rättar …
Inte på ord, men grammatik kan bli lite knepig ibland. (Jag kör med MS Word de gånger jag känner behov av egen kontroll)
 
Stavningskontroller är bara det yttersta nödhjälp. I grunden bör vara en lyckad skolgång med lärare som kan rätt svenska och lyckas förmedla det.
Texter som skrivs i NO eller SO rättas eller granskas inte med avseende på stavfel/skrivfel i dagens skola. Enligt mig är det helt kass.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Givetvis ska man säga ifrån. Att svenskan överlag blir sämre och sämre beror ju bara på att man LÅTER den bli det. Får man inte kritik eller någon negativ återkoppling (eller för den delen positiv belöning när man är bra) så finns ju ingen anledning att lägga tid och energi på att förbättra sig.

I många jobb är det faktiskt viktigt att kunna uttrycka sig väl och korrekt. Kan man inte det, så ska man inte ha det jobbet - eller i varje fall inte få lika bra betalt som de som kan!
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Tack för era svar! Jag satt länge och klurade på hur jag skulle skriva till mäklaren, men blev till sist nöjd med ett för mig ovanligt rakt och kompromisslöst svar :), som dock inte var otrevligt. Fast jag tycker ju gott att hon kan skämmas lite, så kanske hon ger sig lite mer möda nästa gång. Tycker verkligen inte att det är mitt jobb att rätta hennes svenska... men men. Nu hoppas vi bara att annonsen blir bra och att hon engagerar sig lite mer i försäljningen!
 
F fusion skrev:
Inte på ord, men grammatik kan bli lite knepig ibland. (Jag kör med MS Word de gånger jag känner behov av egen kontroll)
Du måste syfta på ”egenkontroll” förlåt, brukar verkligen inte besserwissra mig men är lagom uttråkad denna grå efm...Som Fredrik Lindström sa i På spåret. För mig får folk stava och skriva hur de vill men i en rättstavningstävling blir det inte rätt.

Jag håller annars med övriga gänget, skicka genast tillbaks och säg att felstavningarna inte är ok. Själv språkbyggnaden i beskrivning är nog svårt att göra något åt om inte någon annan person skriver om texten. Vilken mäklarfirman är det? Tycker de stora, bjurfors, Landgren etc verkar ha ganska ok uppbyggnad/ mall de följer.
 
Vi fick också rätta/formulera om vår mäklares text. Flera gånger t o m. Vi vägrade godkänna prospektet innan texten fungerade grammatiskt och kommunikativt.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
O olofh skrev:
Du måste syfta på ”egenkontroll” förlåt, brukar verkligen inte besserwissra mig men är lagom uttråkad denna grå efm...Som Fredrik Lindström sa i På spåret. För mig får folk stava och skriva hur de vill men i en rättstavningstävling blir det inte rätt.

Jag håller annars med övriga gänget, skicka genast tillbaks och säg att felstavningarna inte är ok. Själv språkbyggnaden i beskrivning är nog svårt att göra något åt om inte någon annan person skriver om texten. Vilken mäklarfirman är det? Tycker de stora, bjurfors, Landgren etc verkar ha ganska ok uppbyggnad/ mall de följer.
Det är faktiskt Bjurfors!
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
H Halley skrev:
Det är faktiskt Bjurfors!
Vi hade också Bjurfors. Amatörer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.