[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Det har jag varit med om, när vi kom till villor med framblåst fiber för att montera cpe och borra in. Då var det blåst i PEM-slang.....
Hade man även monterat tätningar på PEM-slangen, för dukt ska ju vara tätad så att vatten/luft kommer in.
 
Nej, det fick vi lösa bäst vi kunde själva....
 
A AndersS skrev:
Normalt lägger man en 16mm PEM eller grövre för att dra t.ex. 7mm fiberdukt i när man inte kan gräva ned fiberdukten tillräckligt eller måste lägga den öppet. I fiberdukten blåser man sedan fiber. Sedan ska fiberdukten ha tätningar vid huset så att kondens inte kan rinna ned i den. PEM-slangen behöver man inte täta.
Låter mycket märkligt om det är som du skriver att man ska blåsa fiber i en 16mm PEM, stämmer verkligen det?
Det är helt i sin ordning att blåsa direkt i 16 mm pem så gör man där jag gräver nu
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Det är helt i sin ordning att blåsa direkt i 16 mm pem så gör man där jag gräver nu
Beror på vem som är fiberägare och ovanligt gällande accessdukt till villor. Och hur skarvas den mot stamnätet där jag förmodar det ligger multidukter? 14mm dukt förekommer ju på landsbygd med långa avstånd och i olika färger för att hålla koll på det i FOS.
 
Det nätet vi gräver nu är bara byggt med pem 32 i stam och 16 till fastigheten
 
Hur håller ni koll på vad som ska vart från FOS om ni bara bygger med pem? Måste vara svårlagt som bara den? Ett typiskt schakt här innehåller minst 4 matningar och 24 kundducter, hade aldrig gått utan multiducter.
 
Vi gräver bara landsbyggd så max 6 kunder per brunn märkta med adress va 280 hus på 16 mil..:)
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Det nätet vi gräver nu är bara byggt med pem 32 i stam och 16 till fastigheten
Det är något som inte stämmer här, du måste ju ha något att blåsa fibern i. Du kan ju inte bara blåsa en massa fiber i en PEM 32 och sedan någon form av PEM 16 vid förgrening.
Det används multidukt som ser ut som en svart PEM-slang med ett streck som färgmarkering. I den finns sedan dukt, ofta tunnväggig, som sedan skarvas ut vid fastigheterna.
 
Jodå dom blåser direkt i den hur kan jag inye svara på lite över mitt område :)
 
Har aldrig sett svart multiduct så det ser uppenbarligen väldigt olika ut beroende på nätägare/projektör etc. Vet dock att det brukar vara problem att blåsa kundfiber i matningsduct med 10mm innerdiameter så det låter jobbigt med så stora PEM-slangar.
 
Man lägger 16/10 till hus på landsbygden då det oftare är längre avstånd mellan fastigheter och skåp/brunn. Hade man istället lagt standard 7/3,5 som man gör så hade det blivit svårare att blåsa igenom pga avstånd.

Sedan kan man blåsa i fiberkabeln i 16 och 32 slang, man måste bara ha rätt kabel :)
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
G gnuttisch skrev:
Sedan kan man blåsa i fiberkabeln i 16 och 32 slang, man måste bara ha rätt kabel :)
Dvs , mikrokabel !

De nätägare som även har elnät lägger nästan uteslutande PEM slang 40 / 32 /25 /16 (stam och kundförbindelser) . Istället för ABF kör man med microkabel (ibland även nanokabel) till kund. Antar att dessa nätägare köper in sådana mängder PEM slang i övrigt för förläggning av elkablar att de får ned priserna så markant att det inte lönar sig att köpa 7/3,5 dB4, dB7 etc.
 
F fusion skrev:
Dvs , mikrokabel !

De nätägare som även har elnät lägger nästan uteslutande PEM slang 40 / 32 /25 /16 (stam och kundförbindelser) . Istället för ABF kör man med microkabel (ibland även nanokabel) till kund. Antar att dessa nätägare köper in sådana mängder PEM slang i övrigt för förläggning av elkablar att de får ned priserna så markant att det inte lönar sig att köpa 7/3,5 dB4, dB7 etc.
Precis, vi har själva kört med Hexatronics Nano kabel med gott resultat.

Men man lägger fortfarande inte mikrodukt på landsbygden. Skanova själva har väl som rekommendationer på max 100m 7/3,5 och 300m på bundlad om jag minns rätt.
 
G gnuttisch skrev:
Precis, vi har själva kört med Hexatronics Nano kabel med gott resultat.

Men man lägger fortfarande inte mikrodukt på landsbygden. Skanova själva har väl som rekommendationer på max 100m 7/3,5 och 300m på bundlad om jag minns rätt.
Vi har väl som mest haft runt 450 m 7/3,5 i de Skanova projekt vi medverkat i (ej glesbygd) och kört Hexatronix blå ABF utan större problem. Men i andra projekt har det nog varit uppemot 700m som längst på en 7/3,5, men då har det gått trögt. De måste överbelasta blåspickan så packningarna rykte. Har inte träffat nån som vet vad Stingray kabeln klarar än, men det skall bli intressant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.