Hallå! Nu är det dags igen, nu kör vi på en rejäl utmaning!

Har en Electrolux CF166 som bör vara från tidigt 80-tal, fint skick men har börjat strula tyvärr (kanske bara att byta ut men den är ändå i bra skick så vore synd också).

Problemet: Igår efter att vi slog av strömmen i huset relaterat till lite renovering (inget som egentligen hade med elen att göra men ren säkerhetsgrej) så fungerar inte ena plattan (snabbplatta) och överugnen. De tre andra plattorna fungerar och underugnen fungerar.

När överugnen dras igång så lyser den orangea lampan men inget lyse i ugnen tänds och det kommer ingen värme, samma sak med plattan, lyset tänds men det blir ingen värme. De andra tre plattorna och underugnen tycks fungera som vanligt. Intressant grej i sammanhanget är att samma problem uppstod för en dryg månad sedan, exakt samma, men då fungerade allt som vanligt på morgonen efter utan att vi gjort nånting, den här gången tyvärr inte.

Spisen är ansluten med en, vad jag kan se vanlig perilex men jag har tyvärr ingen aning om det är en, två eller trefas? Huset byggt 1981 om det hjälper nåt.

Någon som har nån idé? Kan det vara mer än en säkring till spisen? Har faktiskt inte kollat det då jag tänkt att det bara är en, ska kika!

Någon som har några ideér på lager?
 
Kollade proppskåpet och jag kan inte hitta att något löst ut som ska vara relaterat till spisen. Lägger upp två bilder från proppskåpet också om det kanske gör nån klokare. :)
Den övre bilden är jag osäker på om den är relevant, men det står nåt om kök, på den undre bilden står det Spis, 4x2.5, 16 amp.
 
  • Ett elskåp med säkringar och handskrivna etiketter som beskriver kopplingar till köket och spisen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Proppskåp med etiketter för Spis, Torktumlare och Diskmaskin och säkringar med roterbara knoppar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spisen är ju 40 år gammal, låt den somna in.......
 
  • Gilla
crappyusrname
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Spisen är ju 40 år gammal, låt den somna in.......
Innerst inne så vet jag ju att du har rätt... :cry:

Hur vet man om det är 230V eller 400V? Har ögonen på en spis som är på rea t.o.m. idag och det står att den är anpassad för 230V.

edit: Jag svarar på min egna fråga, drog ut spisen och där står det "Elementspänning 380V". Det var väl rackarns, är det dyrt att ta in en elektriker och "ändra" till 230V?
 
Spammar in ett inlägg till, tog kort på anslutningen i perilexkontakten, vad jag kan se så verkar det bara vara 4 trådar indragna, är det så att det då är tre faser och jord? Och därför behöver det dras en nolla för att kunna koppla in en 230-spis?
 
  • Öppen perilexkontakt med fyra indragna kablar för diskussion om elanslutningar för en 230V-spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svar ja.
 
  • Gilla
crappyusrname
  • Laddar…

Bästa svaret

A
rätt så långt
en fas verkar vara borta för då får man den symtomen
om säkringen är riktig utan brännmärken
och perilexen ser bra ut
så kan det vara plinten innanför spisens bakstycke som det är glapp i.
bara skruva bort å kolla
 
  • Gilla
crappyusrname
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
rätt så långt
en fas verkar vara borta för då får man den symtomen
om säkringen är riktig utan brännmärken
och perilexen ser bra ut
så kan det vara plinten innanför spisens bakstycke som det är glapp i.
bara skruva bort å kolla
Ska kolla med min far om han kan testa med en multimeter så det inte är nåt knas fram till eller i uttaget, men kunde inte se nåt fel på någon säkring. Har ju möss som springer i väggarna...
Ok, ska kolla in baksidan på spisen om vi ser nåt knas där också, återkommer så fort det är gjort! :)
 
Kollade perilexen med multimeter igår och där såg allt ut att stämma, öppnade upp spisen men såg inget uppenbart glapp eller liknande. Petade och tryckte på lite olika sladdar och plintar/kopplingar (en jäkla massa), kopplade in spisen igen och nu fungerar den, ett tag till med lite flyt. Men det är nog dags att pensionera den så snart som möjligt. :)
 
A
svårt med glappkontakter
annars är det en bättre spis/ugn än du kan köpa för pengar idag
 
  • Gilla
crappyusrname
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
svårt med glappkontakter
annars är det en bättre spis/ugn än du kan köpa för pengar idag
Att den hållit så jäkla länge som den gjort är rätt fantastiskt, så det skulle kännas trist att byta den för ett skitfel som en glappkontakt. Och den sköter sitt jobb alldeles utmärkt, ska ge den en chans till! :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.