Hej,
Vad har ni för erf av färgtyper i källare som är renoverad.

Utsidan av källare e klädd m platonmatta o dränering är gjord för 5 år sedan.
Invändigt är samtliga väggar putsade med ny puts...

Sulan e nygjuten med 25cm isolering och vattenburen golvvärme ingjuten.

Vad rekommenderar ni för färg, anpassad för källarväggar=dyr på colorama eller ngn billigare variant?

Vill undvika ev problem vid fuktvandring, vilket känns osannolikt med tanke på renoveringen...
 
Silikatfärg är det enda rätta tycker jag.
Finns iof. alternativ idag men då dom inte andas lika bra så skulle jag inte välja dom.
Att Silikatfärg skulle färga av sig är inget jag märkt av och det är just Coloramas jag målat min källare med.
Är kanonnöjd!
 
Den dyrare på Colorama var just silikatfärgen... Blir nog att köra på denna då det ändå är en liten del av totala kostnaden...
 
Håller med föregående att Silikatfärg är det bästa valet. Visst den är lite dyrare än en latex eller akrylatfärg men den är riktigt bra för nyputsade källarväggar.
 
Det finns även på biltema. Jag gissar att den är märkbart billigare där.
 
Finns ju också en anledning till varför färg t ex är billigare på Biltema eller Byggmax...inte riktigt samma kvalité som hos färgfackhandeln....
 
Mycket av det Biltema säljer är samma varor som märkesprylar, men med annat namn. Det skulle inte förvåna mig om det är samma färg.
 
  • Gilla
Hussematte
  • Laddar…
Det överlägset bästa när det gäller fuktvandring och att det inte ska mögla är kalkfärg. Den är dessutom billig. Kolla om den är övermålbar med silicatfärg, isf kan du ju prova den först.
 
Fulkemisten
Jag har märkessilikat på mina källarväggar. Min källare är snarlikt renoterad som TS. 2,5 år senare har jag inte märkt några problem med färgsläpp, putsbom eller att den skulle färga av sig. Väggen kan få lite repor om man kommer åt med något hårt (typ sitter och väger med stolsryggen mot), har duttat i ny färg just på en större repa utan att det syns. De små får vara och bli fler tills jag målar om med ny silikat om 10 år. Jag har kört med golvlister för att kunna dammsuga och torka utan att bry mig.
 
D Daniel 109 skrev:
Det finns även på biltema. Jag gissar att den är märkbart billigare där.
Jag målade med Biltemas silikatfärg i mitt kallförråd. Det krävdes typ tio lager innan den täckte hjälpligt, så jag kan tyvärr inte rekommendera den.
 
  • Gilla
SpackelFredrik
  • Laddar…
S
Jag har målat med 100% oorganisk silikatfärg från Alabaster. Kanske var dyr, jämförde inte med filmbildande "betongfärg" men vill inte få färgsläpp och andra problem senare. När man lägger ner mycket jobb så är det tråkigt att inte värdera det högre om det blir ogjort på sikt.
 
Målade våran källare vid renoveringen för 3 år sen med rustas billiga väggfärg
Inte ett färgsläpp "förmodligen flyt"
 
S shomakie skrev:
Målade våran källare vid renoveringen för 3 år sen med rustas billiga väggfärg
Inte ett färgsläpp "förmodligen flyt"
Säkert lite "flyt" , har man knackat ned all puts och gjort om hela källaren så sabbar man ju lite av funktonen med att måla med en latexfärg från t ex Rusta.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.