A andersmc skrev:
Vad är det som fått Hultqvist och MSB att höja "kraven", eller kanske man ska kalla det önskemålen? Vad är det de förväntar sig?
MSB´s rapport som går att ladda hem, skriver lite luddigare att det är en generell förberedelse för ex El-bortfall. Peter H är ju försvarsminister och är mer konkret och flaggar för en risk för väpnad konflikt med ett grannland, Givetvis kan man spekulera vidare i detta, men undviker det. (Men vilken väpnad konflikt varar i sju dagar ?) Vad som sen är vettig "prepping" och rena galenskapen är lite svårt att sia om. Därför är jag nyfiken hur ni resonerar. Frågan har onekligen smugit förbi lite väl lättvindigt i media i skydd utav vad Trump nu har twittrat...
 
Och utan data/telefon överlever man ju knappast en vecka :crysmile:
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Största problemet är ju att man inte kommer komma åt Byggahus för att ställa frågor om hur man fixar fram ström då hela Internet ligger nere. ;)
 
  • Gilla
Storstadsbo och 2 till
  • Laddar…
Johseg01 Johseg01 skrev:
Peter H är ju försvarsminister och är mer konkret och flaggar för en risk för väpnad konflikt med ett grannland, Givetvis kan man spekulera vidare i detta, men undviker det. (Men vilken väpnad konflikt varar i sju dagar ?)
Tja, det är väl inte större hemlighet. Med Iskander-angrepp mot elförsörjningen för att mjuka upp "fastlandssverige" inför en insats mot Gottland, så kan vi räkna med att vara av med strömmen ett tag.

Och det är många väpnade konflikter som varat sju dagar eller tom kortare, är t ex sexdagarskriget bekant? ;) Att ta Gotland skulle definitivt vara över på mindre än en vecka som det ser ut idag, och ställd inför fait accompli så finns det ingen anledning för en angripare att slå ut vår elförsörjning igen, när vi nu hjälpligt fått igång den efter någon, eller snarare några, veckor.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Passar inte till spisen som tipsats om och är knappast enklare än om man kan använda samma gas som något annat system. Nu har vi förvisso redan små gasflaskor till jägarköket, men de har inte heller samma formfaktor som de avlånga i en sådan där kokplatta och jag vill inte ha tre system.
Min poäng var att du köper den flaska som passar till den spis du har. Om det är olika system för spisen och kaminen är ganska ointressant, det är inget problem och ingen extra kostnad.
 
hsd
E elmont skrev:
Och utan data/telefon överlever man ju knappast en vecka :crysmile:
Det viktiga i att tex. kunna ringa 112, eller att kolla hur moster Olga klarar sig
 
Det får vi nog klara oss utan om strömmen försvinner, Telefonväxlarna runt om i landet klarar nog inte mer än ett dygn på batterier.
 
E elmont skrev:
Det får vi nog klara oss utan om strömmen försvinner, Telefonväxlarna runt om i landet klarar nog inte mer än ett dygn på batterier.
Tror faktiskt att de gamla "analoga" Telia växlarna fortfarande har PTS krav på sig att kunna slå igång reservkraft inom 24h. Men visst alla som sitter med IP telefoni går ju ner momentant med strömavbrottet.
Vet ju för ca 4 år sedan då stora delar av Södra Stockholm va strömlöst en längre tid. Min UPS höll internet uppe längre än Mobilmasterna. Men under hela (tror 6 timmar) funkade den vanlig telefonen iaf. Mobilerna dog nog inom 20 min.
 
  • Gilla
tgr_se
  • Laddar…
Det finns tusentals mindre telefonväxlar som saknar reservkraft utan dom har bara batteribackupp
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
På slutet 80 talet med andra ord då det va elektromekaniska växlar fanns det batterier i första skedet och för de mindre stationerna fanns det elintag för att ställa litet kraftverk utanför. Och vad jag förstått har inte kravet på detta ändrats av PTS. Har inte jobbat med den typen av Tele sedan slutet 90.
Och jag har av den anledningen kvar ett fast abb. då jag vet att PTS har varit dåliga på att ställa krav mot det nya som kommer.
 
Jag har en mindre växel ca 75 meter från mitt hus och när vi hade ett lite längre strömavbrott på ca 35 timmar miste vi telefonen och data efter ett knappt dygn. Och eftersom jag dagligen ser växeln och vad som händer kan jag säga att på den "kiosken" sitter det inget intag för reservkraft.
 
Om det är elavbrott som krisen gäller:
Så tycker jag de flesta fullt friska människor ska kunna klara sej i en vecka utan el.
Gör man inte det så förlitar man sej lite för mycket på sammhället.

Sammhällets resurser i kris ska väl gå till de som är sjuka och svaga. Och då ska väl även de fullt friska hjälpa till med att ta hand om de som har det svårt.

Att tro att sammhället ska klara av att hjälpa alla i en krissituation är löjligt. Då är det dags att vakna upp och se över sin egen situation.

Sen är det så att i en kris så har vi inte den bekväma standarden vi är vana med. Men jag tror inte vi dör. men det är besvärligare att klara vardagen utan el och värme, samt dålig kommunikation dvs. ingen tele, eller internet.

En annan sak som förmodligen kan bli besvärlig idagens sammhälle fast man har el är väl om betalkortsystemen slås ut en vecka. Bankerna är idag näst intill kontantlösa. Och dagligvaruhandeln klarar inte större hantering av kontanter idag, de får säkert svårt med växel och kontanthantering. Vi har haft kortare avbrott redan i vissa delar betalkortssytemen...
 
  • Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag har en mindre växel ca 75 meter från mitt hus och när vi hade ett lite längre strömavbrott på ca 35 timmar miste vi telefonen och data efter ett knappt dygn. Och eftersom jag dagligen ser växeln och vad som händer kan jag säga att på den "kiosken" sitter det inget intag för reservkraft.
De ställen jag sett med reservkraftsintag har intaget varit monterat på insidan för att minska risken för sabbotage. och vissa mindre telestationer är förmodligen inte förberedda för reservkraft.
Nu är jag inte i telebranchen, så där har jag dålig koll....

Nu tror jag inte det finns elverk så det räcker för att säkra upp kommunikationen mellan oss privatpersoner. Utan prio blir förmodligen Krisledningscentraler, sos, och blåljus, samt el, vatten avlopp och värme leverantörer.
 
Så klart att alla friska klarar av en vecka om dom inte är totalt handlingsförlamade. Mat behöver man inte ens tänka på vi klarar bort åt en månad utan mat. Det är vatten och ev kyla som är problemen. Men i vårt nederbörds´och vattenrika land är nog inte vatten ett så stort problem och då har vi kylan kvar. Och den kan bli besvärligt om temperaturen ute hamnar under 15 - 20 grader minus en vecka om man inte kan elda. Men eftersom folken i polartrakten klarar att leva med betydligt lägre temperaturer så bör väl även vi göra det.
Det som allt kan falla på är väl vår bortskämdhet, tron på att någon annan ska fixa allt.
 
  • Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
På slutet 80 talet med andra ord då det va elektromekaniska växlar fanns det batterier i första skedet och för de mindre stationerna fanns det elintag för att ställa litet kraftverk utanför. Och vad jag förstått har inte kravet på detta ändrats av PTS. Har inte jobbat med den typen av Tele sedan slutet 90.
Och jag har av den anledningen kvar ett fast abb. då jag vet att PTS har varit dåliga på att ställa krav mot det nya som kommer.
Vi glider i ämnet om man tror att man skall kunna ringa, vad man nu behöver det till då alla måste klara sig själva. Det går inte att planera att samhället har någon tid och möjlighet att hjälpa alla. Om man funderar lite så lär prio vara Vatten, Värme, Mat, Vapen och sist Kommunikation & transportmöjlighet ifall det börjar hetta till. Med tanke att vi snart har avskaffat kontanter och går mot ett helelektroniskt samhälle där bara banditer har vapen, så gör det oss samtidigt mycket sårbara då vi har monterat ned vår övergripande förmåga att hantera en kris eller konflikt. Vi lär inte komma ens in i bilen eller huset pga all elektronik. Låt oss hoppas att vi slipper detta, men någon form av förberedelser är nog klokt att fundera kring. Att ett elavbrott/vattenavbrott pga en väpnad konflikt skulle sträcka sig till maximalt en vecka tror jag är en utopi. Då tar det nog snarare månader. Tänker man månader så räcker varken bilbatterier eller en UPS. Hur fn skall man klara det.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.