Har en frånluftsfläkt i badrummet på övre våningen. Men luften har ingen passage in till badrummet. Så jag tänkte göra ett 100mm hål långt ner i badrumsdörren och montera innerväggsgaller där. Då får jag en lågt placerad passage där luften kan ta sig obehindrat in i badrummet, när dörren är stängd. Diametern (100mm) på denna passage, blir exakt densamma som diametern på kanalen vid frånluftsfläkten. Tycker ni detta låter som en bra lösning eller finns det bättre förslag?
 
Det vanligaste är en ventilerad tröskel. Annars är det kanske enklast att helt enkelt kapa dörren en cm i nederkant?
 
useless useless skrev:
Det vanligaste är en ventilerad tröskel. Annars är det kanske enklast att helt enkelt kapa dörren en cm i nederkant?
Jag vill ha en väl fungerande ventilation i detta badrum. Gärna till så låg kostnad som möjligt, och med minsta möjliga arbetsinsats.
Att byta ut tröskeln är inte aktuellt. Om jag ska hyvla av 1cm I nederkant på dörren, då lär jag skruva bort hela dörren. Mitt förslag bör bli enklare. Och ge bästa möjliga ventilation. 1cm i nederkant på dörren, låter som en strypning för mig.. Fler åsikter?
 
Är valfritt, vad gäller hålstorlek.100 mm rör är c:a 80cm2 (3,14*5*5 =>78) och 1 cm * 80cm (=bred) blir ju 80 cm2. Ett snyggt galler eller en "osynlig" springa ? Möjligen kan det vara en fördel ur "dragsynpunkt" att ha en mer utspridd luftström, vilket talar för " kapad dörr". Finns troligen en anledning till att det oftast är springa, som normalt väljs vid byggen.
 
P Pe_Er skrev:
Om jag ska hyvla av 1cm I nederkant på dörren, då lär jag skruva bort hela dörren.
Det borde inte ta många sekunder att lossa den från gångjärnen?
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Är valfritt, vad gäller hålstorlek.100 mm rör är c:a 80cm2 (3,14*5*5 =>78) och 1 cm * 80cm (=bred) blir ju 80 cm2. Ett snyggt galler eller en "osynlig" springa ? Möjligen kan det vara en fördel ur "dragsynpunkt" att ha en mer utspridd luftström, vilket talar för " kapad dörr". Finns troligen en anledning till att det oftast är springa, som normalt väljs vid byggen.
Min dörr är endast 63,5cm bred, en äldre modell av dörr. Tar jag av 1cm i nederkant så blir det då en liten strypning av till luften.. Utspridd luftström känns bra i teorin, frågan är om det gör någon större skillnad i praktiken.. Att man använder springa vid nyinstallation förvånar mig inte, bör vara den enklaste och ekonomiska lösningen när man gör nytt från grunden.
 
Rent praktiskt spelar det ingen roll om det är ett hål i dörren eller en springa under. Gör det som är bäst för dig.
 
  • Gilla
Pe_Er
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det borde inte ta många sekunder att lossa den från gångjärnen?
Egentligen inte. Men sen vill jag bära den till Snickarboa. Därefter ordna någon maskin att göra jobbet med, har inga vettiga hyvlar tillgängliga.. Så ja detta känns lite omständigare än att göra ett hål med hålsågen, på plats..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.