Jag ska bygga en prototypvägg för att hålla källarväggarna torra och denna vill jag övervaka under ett år innan jag är säker på konstruktionen. Till detta behöver jag inbyggda fuktkvotsmätare som kan kopplas till lämplig logg-server (Raspberry Pi och/eller arduino).

Jag har sökt på nätet efter sådana men hittar inget vettigt. Det närmaste jag hittar är för att mäta fukt i jord:
https://www.ebay.com/itm/5-pcs-Soil...218701&hash=item466824d701:g:xAgAAOSwu9ZZeICb

Tror ni det är möjligt att använda ovanstående men att ersätta själva probarna med ett par spikar som är islagna i trävirket som ska mätas?

Tips, tankar och idéer i övrigt kring detta projekt mottages tacksamt! :)
 
M
Måste du mäta fuktkvoten i virket då, det räcker inte att mäta i en fuktspalt?

Annars borde det ju faktiskt fungera att köra med spikar som ansluts mot gafflarna (får inte länken att fungera, men antar att det är en sådan sensor). Det är något liknande som många andra entusiaster har gjort för att kunna mäta fuktkvot med t ex en multimeter.
 
  • Gilla
Needas och 1 till
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
Måste du mäta fuktkvoten i virket då, det räcker inte att mäta i en fuktspalt?
Du tänker att mäta luftfuktigheten istället? Eller vad menar du med fuktspalt?

Konstruktionen är ingjutna reglar i källarväggen (den ökända EW-grunden). Mäter man i virket borde man få fuktindikeringen snabbare än att fukten sedan ska avfuktas från virket ut i luften och mätas där.

Jag funderar också lite på att mäta både i virket och i luften men är osäker på om det behövs eller inte.


Här är en bild på fuktsensorerna från ebay-länken:
s-l1600.jpg
 
M
Sorry - jag menade luftspalt :D

Ja precis - det var dem jag tänkte på också!

Man kan inte typ såga upp fickor med en multisåg och stoppar in dem i då? Reglarna kanske inte är tillräckligt grova så man kan göra det utan att försvaga dem?

Köp en extra sensor och se om du kan klippa kablarna som ansluts till gaffeln och löda fast dem på spikar istället och slå in i väggen?

Ser ju inte ut som att själva gaffeln har någon krets på sig.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
jo, det är klart - det borde ju gå att såga upp med multicuttern om tjockleken på bladet och gaffeln stämmer. Regeln är en 170x45 så det räcker till :).

Ett alternativ är som sagt kanske också att löda på ett par korta vinklade spikar på gafflarna och sen skruva fast gaffeln på träreglen och trycka i spetsarna i virket?

Sen är ju frågan vilken arkitektur man ska satsa på? I detta test så bör Arduinons 6(?) analoga ingångar räcka. Men när jag går vidare så kommer det bli betydligt fler mätpunkter. Då kanske man bör löda ihop dessa fuktmätare med lämplig elektronik (DS2450) till en 1-wire enhet och köra detta på en Raspberry istället? :thinking:
 
tommib
De där fuktmätarna är väl stendumma. Det sitter visserligen en liten komparatorkrets där men jag tror inte den gör något spektakulärt. Troligen kan du uppnå samma effekt med två spikar rakt ner i reglarna och kopplat via lämpligt motstånd till en arduino. Det är troligen en ren motståndsmätning ändå.

Om du ska ha många mätpunkter är det troligen vettigt med ett gäng arduino som pratar med en central logger över t.ex. RS485. Arduino nano brukar ligga på ca 25 kr/st på ebay. RS485-drivers köper man i bulk för småpengar.

Edit: Efter att ha kollat upp kretsen noggrannare är det sannolikt att du inte kan mäta fuktnivå alls med de där mätarna. De ställs in med den lilla potentiometern och ger bara sant eller falskt ut via komparatorn. De har en analog utgång men den gör troligen exakt samma som två spikar och en spänningsdelare.
 
  • Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
M
Tjockleken borde vara lugnt att lösa, två snitt och en kniv eller så borde ju kunna få ut ett hål, det svåra är väl att det inte får bli för brett.

Jag tänkte nästan att man slår i spikarna och sen löser fast anslutningarna direkt där på.

Det beror på hur utspritt sensorerna ska sitta. I samma rum så hade jag kört en arduino Uno eller något liknande. Är det på utspridda platser hade jag nog satsat på en NodeMCU ESP8266 som kan skicka värdena över MQTT via wi-fi till en dator/raspberry som tar emot och loggar dem.
Låter krångligare än vad det är och det finns gott om guider.

Anledningen till att jag hade valt arduino/ESP är för att man (om jag minns rätt) har ett direkt stöd för den här sensorn utan att fippla för mycket. Att få den att lira med 1-wire och raspberry tar då både mer tid och är krångligare.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Edit: Efter att ha kollat upp kretsen noggrannare är det sannolikt att du inte kan mäta fuktnivå alls med de där mätarna. De ställs in med den lilla potentiometern och ger bara sant eller falskt ut via komparatorn. De har en analog utgång men den gör troligen exakt samma som två spikar och en spänningsdelare.
Jo, troligen är det så. Men det borde ändå vara mer prisvärt och inget eget pill att köra på dem då man får hela kretsen för 5 kr/st på ebay?

RS485 får mig att rysa :D
 
tommib
mexitegel mexitegel skrev:
RS485 får mig att rysa :D
På ett bra eller dåligt sätt? Det är ju skitsmidigt för längre sträckor....
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
På ett bra eller dåligt sätt? Det är ju skitsmidigt för längre sträckor....
Både och tror jag :). Ny teknik är alltid roligare att implementera, å andra sidan är 485 stabilt och givarna måste ändå ha elström.... :)
 
M Marcussjogren skrev:
Det beror på hur utspritt sensorerna ska sitta. I samma rum så hade jag kört en arduino Uno eller något liknande. Är det på utspridda platser hade jag nog satsat på en NodeMCU ESP8266 som kan skicka värdena över MQTT via wi-fi till en dator/raspberry som tar emot och loggar dem.
Låter krångligare än vad det är och det finns gott om guider.

Anledningen till att jag hade valt arduino/ESP är för att man (om jag minns rätt) har ett direkt stöd för den här sensorn utan att fippla för mycket. Att få den att lira med 1-wire och raspberry tar då både mer tid och är krångligare.
Jag gillar att tänka modulärt, så rimligtvis paketerar man en arduino uno som man kan koppla upp till 8 givare till. Sen är det bara att fläska på med "valfritt" antal sådana enheter.
Det är ju käckt att köra det via WIFI men prylarna måste ändå förses med elström och frågan är hur säkert det är att det finns tillräcklig WIFI-täckning inne i väggen?

Men det är ändå en spännande idé för annan mätning, det kan ju vara värt att tänka på i designen (y)

NodeMCU ESP8266 har ju stöd för 1-wire också, men här kan det bli sträckor upp till 60 meter i värsta fall och det tror jag inte 1-wire klarar bra.

1-wire är ju annars smidigt, finns ju gott om färdig kod att använda för för raspberryn.
 
RS232 är väl enklare. Finns direkt i Arduino. Använd 5 el 3 V interface direkt utan att konvertera till +-12V. Låg speed på RS232 så klarar man lätt avstånd som finns i en villa. Använd "Arduino mini pro". h/w TX/RX som "mottagare". Mappa 2 pinnar TX/RX till "sändare" och kör s/w RS232 på dessa. Då kan du sätta upp ett system med seriekopplade mätmoduler till en central logger.
Då finns 4-8 ADC, SPI, I2C, + lite datapinnar tillgängligt för att hänga på sensorer i varje delmodul. Utbyggbart. Bara koppla på en till i änden av kedjan som sammanbinds av en 4-ledare.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det är också en möjlighet. Det förenklar designen, å andra sidan tillför det en svaghet misstänker jag om någon av de seriekopplade enheterna slutar fungera så dör hela kedjan.

RS-485 är ju designat som ett buss-system som tål sådant.

Inte helt självklart detta :)
 
M
mexitegel mexitegel skrev:
Jag gillar att tänka modulärt, så rimligtvis paketerar man en arduino uno som man kan koppla upp till 8 givare till. Sen är det bara att fläska på med "valfritt" antal sådana enheter.
Det är ju käckt att köra det via WIFI men prylarna måste ändå förses med elström och frågan är hur säkert det är att det finns tillräcklig WIFI-täckning inne i väggen?

Men det är ändå en spännande idé för annan mätning, det kan ju vara värt att tänka på i designen (y)

NodeMCU ESP8266 har ju stöd för 1-wire också, men här kan det bli sträckor upp till 60 meter i värsta fall och det tror jag inte 1-wire klarar bra.

1-wire är ju annars smidigt, finns ju gott om färdig kod att använda för för raspberryn.
Det som gör att jag gillar upplägget med WiFI och MQTT är just det modulära.

Har du väl satt upp en central raspberry (eller annan valfri maskin med MQTT-broker/server) så kan du ju i princip skicka vad som helst till den så länge du är nätverksansluten.
Finns ingen begränsning alls i hur ofta eller hur många som kan sända, det är otroligt enkelt att lägga på andra mätpunkter oavsett vad dem mäter osv.

Ja - fast el-anslutning behöver du ju nästan oavsett hur du gör. En ESP kan du ju dessutom driva tämligen länge på ett 4000mA-powerbank om du får dem att gå ner i deep-sleep mellan sändningarna och dessutom utnyttjar statiska IP-adresser.

Jag har faktiskt aldrig använt RS485 så där kan jag nog inte uttala mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.