Bob_the_builder
T2 Quicknet. Kabeln är fastlimmad på ett nät som man lägger direkt i klinkerfixet. Asbra.
 

Hur gör man med "pushern" vid vattenburet golvvärmessystem. Hur fungerar den? Ska man ha en sådan för varje enskillt golv som har golvvärme. Vi ska lägga in vattenburet i hall (8kvm) och badrum (6kvm) som befinner sig på olika plan i huset. Ska man ha två olika i så fall? Justerar man värmen med den också.

Går det att vara utan den, bara sätta in en strypventil så golvet inte blir för varmt?

//Anders
 
Om du skall lägga Ebeco så skippa deras tejp som följer med, annars kan du bli lite nervös vid flytspacklingen när kabeln börjar poppa upp lite här och där!
 
pandy skrev:
Hur gör man med "pushern" vid vattenburet golvvärmessystem. Hur fungerar den? Ska man ha en sådan för varje enskillt golv som har golvvärme. Vi ska lägga in vattenburet i hall (8kvm) och badrum (6kvm) som befinner sig på olika plan i huset. Ska man ha två olika i så fall? Justerar man värmen med den också.

Går det att vara utan den, bara sätta in en strypventil så golvet inte blir för varmt?

//Anders
Denna fråga borde kanske ligga i en egen tråd (Kan någon moderator splitta tråden?) men jag gör ett försök med ett kort svar:

Du har en central cirkulationspump+shunt för golvvärmen i ditt hus. Den kan du placera var du vill, lämpligen inärheten av värmekällan. Därefter ansluts fördelningsblock till denna shunt. Teoretiskt kan du placera dessa/detta block var du vill men av praktiska skäl blir det gärna ett per våningsplan. Detta beror på att det annars är svårt att lufta slingorna. Man kan ju förvisso ordna med avluftningen på annat vis men man bör se till att möjlighet finns att avlufta respektive slinga via en nippel/ventil som är placerad OVANFÖR slingan.

Temperaturregleringen sker normalt i dessa fördelningsblock genom strypventiler. Har du bara två mindre slingor gissar jag att det går bra att ha en fast inställning på både shunt och båda slingorna och låta tempen regleras av radiatortempen.

Ring Wirsbo eller besök en återförsäljare och beskriv din situation så får du nog lite mer kött på benen.

/Mathias
 
Vi ska fixa till hallen (höja intrycket innan försäljning... om man nu hittar nån tomt nån gång).

Det blir klinker eller laminat. (kanske Alloc för offentlig miljö).

Hur som, det blir el-golvvärme!

Har tittat på T2 Reflecta. Sökte på forumet och fick napp på denna tråd. Någon som lagt eller har kommentarer? Fattade det som "T2 på nät" var mer för badrum. (Orkade inte vänta längre på någon att fråga... Bauhaus ni vet...)
 
Bob_the_builder
Quicknet är avsett för klinkergolv (inte specifikt i badrum, alltså). Reflecta är vad jag förstår en speciell isoleringsskiva med aluminiumbelägning och spår för kabeln. Ska du ha laminatgolv är det ett smidigare (men förmodligen dyrare?) alternativ än quicknet, som skulle behöva spcklas in för att ge en jämn yta att lägga golvet på.
 
Har tittat på T2 Reflecta. Sökte på forumet och fick napp på denna tråd. Någon som lagt eller har kommentarer? Fattade det som "T2 på nät" var mer för badrum. (Orkade inte vänta längre på någon att fråga... Bauhaus ni vet...)
Installerade faktiskt T2 reflekta i vårt förra hus (helkaklat badrum) och det funkade bra. Smidigt med självreglerande kabel .
Det man fick vara noga med var att lägga plattorna (reflekta) med förskjutna skarvar annars kunde det bli problem med svikt i just skarvarna (jag både limmade och skruvade fast dem med för den delen).Något som jag däremot ej gillade var den dyra golvvärmetermostaten som ingick i systemet, den krånglade aldeles för mycket (tur att det var lätt att få den utbytt på garantin)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.