Lecan är säkert brytande i sig men den egenskapen är nog borta i och med cementen. Det är där platonen kommer in som jag ser det. Att sedan inte platonen går att lägga så att det blir helt tätt överallt är något som jag tror att man får acceptera. Fukten vandrar enligt min uppfattning ändå andra vägar än de man tänkt sig från början. Helt täta lösningar är kanske inte heller egentligen vad man bör eftersträva. Jag slänger upp några bilder av dagens bravader nedan. (har äntligen lärt mig att komprimera bilderna;)
 
Platon och frigolit. Det är kul med hus som står på berget här och var. Det blir liksom inte så lätt att "lägga jämnt ut i kanten"
 
  • 20060227_046.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Där man inte hittar berg kan man alltid lägga en stor sten för att väggen ska stå stadigt.
 
  • 20060227_052.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frigolit och golvvärmerör
 
  • 20060302_023.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ursprungliga huset
 
  • 20060302_025.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillbyggnaden
 
  • 20060302_015.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra och inspirerande tråd. Bra med bilderna, tack!
 
Allt är nu gjutet och klart. Här är tillbyggnanden, notera asfaltspappen som skiljer den pågjutna kakan från de färdiga inneväggarna.
 
  • 20060306_021.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En bild in i det blivande allrummet. Ser ni den dubbelsidiga bokhyllan i ek som skiljer de båda rummen åt framför er? Man kan i alla fall hoppas;)
 
  • 20060306_023.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blivande "Relax-rum". Till höger "plattsbyggd bastu i naturmaterial med en unik form". Till vänster dusch med väggar i glasbetong. Typ. Jag lägger upp skisserna senare.
 
  • 20060309_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu till den roliga prylen. Fördelaren för golvvärmesystemet.
 
  • 20060311_002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
gravedigger skrev:
Allt är nu gjutet och klart. Här är tillbyggnanden, notera asfaltspappen som skiljer den pågjutna kakan från de färdiga inneväggarna.

Nu lät det som tv-kockarna ".....och vips så va allt klart och utkommer en färdig princesstårta ur ugnen...". ;)

Hur gjorde ni med gjutningen? Handjaga eller tankbil?


Glöm föresten inte att få lite lutning på golvärmefördelarna, luftnippeln ska vara högstapunkten så att luft inte samlas (för då kommer det rosta) vid inloppet.

Bra jobbat!
 
Det är när det gäller gjutning och grävning som det är skönt att lägga ut jobb på entreprenad. Några glada killar och en betongblandare. 8 pall med finbetong. Tog ca 1.5 dagar i effektivt arbete. Jag förstår tanken med luftningsnippeln, tack för tipset!
 
Jag är en dålig människa som inte uppdaterat den här tråden på ett halvår. Nåväl, sent ska syndaren vakna och fler bilder kommer. Vi har varit upptagna med litet andra projekt (45m lekamur, ommålning av sommarstuga mm.)
 
Ca 90 kvadratmeter klinker och 50 kvadratmeter kakel senare är det dags för mig att ta vid igen. Fixa väggar, undertak, kanalisation och inredningssnickerier. En del spackling och målning finns det också behov av. Här kommer en del av bilderna från vintern och vårens hemmakvällar.

Vi börjar med den blivande dubbelsidiga bokyllan som delar det blivande allrummet från den tillbyggda entrén (det är hålet för en gammal garageport som sätts igen)
 
  • 20070422 013.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.