E
Hej!

Vår bostadsrätt (byggd -62) ska stambytas under våren. I samband med det vill vi ändra planlösningen och byta plats på ett sovrum och nuvarande köket. Syftet är att få en öppen planlösning och ett bättre planerat kök med mer ytor.

Avlopp och tillvatten tänkt att dra till/från badrum längs med den inre väggen, rakt genom badrumsväggen, då det ska stambytas ska ändå alla tätskikt göras om. Synpunkter? Stammar i det gamla köket pluggas så långt ned som möjligt. Någon som kan bedöma ungefärligt pris/arbet såtgång på att dra fram avlopp och vatten från badrummet till köket? Jag vill ha en uppskattning för att kunna bedöma rimligheten i stambytesfirmans offert.

Ventilation i det rummet som ska bli kök sitter en separat frånluftskanal (precis motsvarande den i nuvarande kök) som ventilationskunnig bedömt ska kunna användas. I övriga lägenheten tilluftsventiler i sovrum och vardagsrum. Till den får jag antingen ansluta en så kallad "spiskåpa" dvs utan någon typ av motor. Annars får jag ha kolfilterfläkt. Vi bor längst upp och har således den tryckstyrda frånluftsfläkten på taket som närmaste granne ovanpå. Vad är att föredra? Försökt hitta spiskåpor för underbyggnad men hittar inte många modeller.

Grannar grannen intill och under har samtyckt till förändringen skriftligen. BRFs styrelse önskar att jag ska ta in en "akustiksakkunnig" eller motsvarande som ska uttala sig om hur det ändrade användningsmönstret av lägenheten kommer påverka mina grannar. Jag tycker att det låter orimligt, vad tycker ni?

Gamla köket är tänkt att bli barnrum med en inre hall framför (förvaring). Eventuellt vill jag använda gamla stammen till att koppla in en tvättmaskin och ställa på skvallerplåt ovan klinkergolv och med skydd av vattenfelsbrytare. Har jag förstått "Säker Vatten -16" rätt att jag faktiskt får göra så?

Bifogar originalplanlösning och förslag på förändring. Tacksam för alla tips!


Schematisk ritning av lägenhet före och efter ombyggnad för öppen planlösning och nytt kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Före

Arkitektritning av en bostadsrätts planlösning före och efter föreslagen renovering för bättre köksplanering och öppen planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter
 
Jag har inte genomfört så stora flyttar av köket själv men har undersökt det en hel del. Jag tycker att det dels ser ut som ett väldigt lyft för lägenheten och med tanke på var de bärande väggarna är så ser ju läget väldigt bra ut, du har ju exempelvis innerväggar mellan badrum och nya köket vilket borde underlätta stamarbetet samtidigt som du har en bärande vägg mellan nya köket och grannen som antagligen kommer hjälpa ljudisoleringen. Vill du vara extra sjysst mot grannen skulle du ju kunna låta byggarna sätta ett extra lager isolering på köksväggen mot grannen. Styrelsens åsikt om akustiksakkunnig, har aldrig hört talas om någon som behövt göra motsvarande inför en liknande ombyggnad. Men det är klart att styrelsen kan önska vad dem vill så länge de inte behöver betala för något, om de försöker kräva det kan du ju be att få se motsvarande undersökning från övriga renoveringar/ombyggnationer som skett i byggnaden.

Visserligen vill man ju vara vän med sina grannar och på god fot med styrelsen men de har ärligt talat inte så mycket att säga till om som de tror gällande vad som får göras inne i lägenheten så länge de inte kan visa att det skulle skada fastigheten.
 
E
Tack för peppande svar, precis vad vi behöver i det här skedet!

Jag fick en lite tokig idé ikväll och överväger att använda gamla köksstammen till att ansluta en grovvask och sätta tvättmaskin under en bänk som kan tjäna som skötbord. Allting dolt bakom skjutdörrar. På väggen mitt emot garderober. Kan bli ett bra utrymme och så blir det ett naturligt sätt att bevara de gamla stammarna på utifall att någon i framtiden skulle vilja ändra tillbaka.
 
E emni0032 skrev:
Tack för peppande svar, precis vad vi behöver i det här skedet!

Jag fick en lite tokig idé ikväll och överväger att använda gamla köksstammen till att ansluta en grovvask och sätta tvättmaskin under en bänk som kan tjäna som skötbord. Allting dolt bakom skjutdörrar. På väggen mitt emot garderober. Kan bli ett bra utrymme och så blir det ett naturligt sätt att bevara de gamla stammarna på utifall att någon i framtiden skulle vilja ändra tillbaka.
Tycker det låter och ser jättebra ut, kommer verkligen bli modernt och användbart. Det med grovvask och tvättmaskin har de ofta i andra länder!
 
Det här är troligtvis en sådan stor sak som föreningen har rätt att neka. Men elt säker är jag inte.
Så se till att för styrelsens godkännande. Så är du säker.
Du kan inte plugga kökstammen utan bara ditt avstick. Dett då resten är till för avslutningen.
Men ska alla stammar bytas?
 
E
Hej tack för svar,

Jag har föreningens tillstånd och är i processen med en bygganmälan där kommunen kräver en ljudmätning. Tyvärr kan de inte ge så mycket feedback kring hur den ska utföras. Gamla köksstammen pluggas (blir nytt stamläge) och jag tänker använda den nya stammen till att göra en liten grovvask med tvättmaskin!
 
N Nybörjarbyggaren skrev:
Visserligen vill man ju vara vän med sina grannar och på god fot med styrelsen men de har ärligt talat inte så mycket att säga till om som de tror gällande vad som får göras inne i lägenheten så länge de inte kan visa att det skulle skada fastigheten.
Fast en förening äger ansvaret för allt bortsett från ytskicket. Så t.ex. avlopp, vattenstammarna. Så styrelsen skulle kunna vara lata och neka denna renovering rakt av.

Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd i lägenheten utföra åtgärd som innefattar
1. ingrepp i en bärande konstruktion,
2. ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten, eller
3. annan väsentlig förändring av lägenheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.