B
hej

Hämtade några limträbalkar på brädgården igår och körde dem 10 mil i regn. Hade kommit in lite vatten men frågan är om det gått så fort att få dem att svälla?

Borde det inte tagit länge tid än 2h ?

Dvs. Är det troligt de redan var fuktskadade?

Och vad göra? Insett nu att jag borde kollat mer men inte lätt då de hade packat dem innan jag kom...

Tre stycken limträbalkar står uppställda på ett grått golv med synliga ändar som visar en grov yta, eventuellt från fuktskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
De står i ett utrymme nu som är 18-19 grader med en avfuktare. Vad tror ni? Bara att vänta ?
 
Om du är osäker kan du kolla fuktkvoten. En mätare för det köper du billigt på ett byggvaruhus. Enligt Hus AMA bör limträ vid montering inte ha en fuktkvot som är högre än 16%. Personligen tror jag inte dina balkar har tagit skada. Det krävs mer regn och längre tid för det.
 
B
Precis, men har dragit slutsatsen att en av dem blivit skadad tidigare och fått in fukt... den ska jag få byta ut. Sen ska ju dessa målas med utefärg då de ska var för ett skärmtak, så just risken att bygga in är ju liten.

Frågan är om de kan gå tillbaka till ordinarie form? Känns helt otroligt med tanke på hur böjd den är...
 
Blev balken krokig på vägen hem? Det har jag svårt att tro på. Jag skulle reklamera allt som är snett. Vanligen lagras limträ plastat på brädgårdarna. Jag misstänker att de har hanterat materialet slarvigt. Skall du använda balkarna utomhus bör du ytskydda dem på något sätt. Använd inte akrylatfärg, eftersom den är diffusionstät och olämplig att lägga på flera sidor av samma balk.
 
B
Tänkte måla med Beckers Oljefärg. Har iof deras vita fasadoljefärg, men ska kanske kolla på ren snickerifärg då. Grundolja och grundfärg ska ju inte vara några konstigheter.

Nej , inte krokig, men ena sidan är 4mm högre.. typ 229mm istället för 225... den har en rejäl skada som troligtvis orsakats av truck... tycker det är lite för ofta de är missar med trucken... och sen har den nog fått in fukt där...
 
Alla former av oljefärger går bra.

Jämfört med vanligt virke är limträ torrare när det lämnar fabriken. Jag har inte sett oplastat limträ på väldigt länge. 229 mm i stället för 225 tycker jag är oacceptabelt just för limträ. Det måste vara slarv i produktionen. vad heter tillverkaren?
 
B
Beijers RAW, vet inte vem av de stora som tillverkar den åt dem, men allt tyder på att de skadat den sen har det kommit in där. Lite kan det ju röra sig, om jag fattat rätt är det "stabilare" med 90 breda och uppåt, då de har två lager lameller, vilket gör att de motverkar varandra på ett annat sätt.

Men det blir lite väl tjockt att ha på ett skärmtak :)
 
Det är alltid mest ekonomiskt att välja den smalaste dimensionen. Något annat skall man inte behöva tänka på när det gäller limträ. Har du verkligen köpt dem på Beijers?
 
B
japp, men det var alla de hade kvar, så det brukar ju alltid vara någon som fått sig en smäll, hade jag bara köpt en så hade jag nog kollat mer noga... var lite bråttom när jag hämtade dem.. 8 st...

men de är bra, de skulle fixa en ny.
 
B
Undrar, vad är toleranserna på limträ? På nån är ena sidan 226, andra 230. 56 tjocka. Balken är rak på längden
 
Moelven skriver på sin hemsida att det verkliga måttet kan vara 1-2 mm mindre än det nominella. Sedan finns det en svensk standard för limträ SS-EN 14080:

Måttoleranser för limträ
Tabell 3 Måttoleranser för limträ enligt SS-EN 14080
Måttoleranser för limträ
Måttenhet b
± 2 mm
Måttenhet h
≤ 400 mm > 400 mm
+ 4 mm till – 2 mm +1 % till - 0,5 %
Längd L
≤ 2,0 m
> 2,0 ≤ 20 m > 20 m
± 2 mm ± 0,1 % ± 20 mm
Vinklar
Tvärsnittsvinklar får avvika högst 1:50 (cirka 1°) från rät vinkel.
Rakhet
(för raka element)
Av två godtyckligt valda punkter med 2 m mellanrum, på vilken som helst av limträelementets kanter, får avvikelsen vara högst 4 mm. Överhöjda balkar är undantagna.
 
B
Rätt stora toleranser
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.