É
Kan man blanda spänning på en eljo trend dubbeltrappströmbrytare? Då pratar jag 230V på ena och 3V på andra, eller hur man nu ser på spänningsförhållandet mellan mina kretsar.

Jag har en kronströmställare idag och har nu köpt en inbyggnadsdimmer och tänkte då använda ena knappen för att styra dimmern (sätter impulsfjäder på den knappen). Men kom på nu att kronströmbrytaren har ju gemensam matning, och dimmern har en egen krets för att styras märkt 3V.

Men om jag byter till trends dubbeltrapp är det ju dubbla kretsar. Kan jag göra det eller är det inte okej? Ena för vanlig styrning av en lampa och den andra till styrsignal på dimmern. Det skulle va enklaste lösningen.

Dimmern:
https://www.nexa.se/wp-content/uploads/2016/11/ad146_86806_manual_003.pdf
 
Det kan du göra om allt fortfarande ligger matat via samma grupp dvs ordinarie lampa och Nexapucken. Och att du håller allt inom normala installationen dvs pucken i dosor och alla ledare i rör och/eller dosor som vanligt.
 
É
Okej låter bra! Jo samma grupp blir det ju, ganska naturligt. Men bra påpeka såklart.
Pucken är i dosan bakom strömbrytaren så blir inte så mycket dragning mer än några cm.
 
tommib
Bara för att förtydliga så gäller svaret just denna specifika dimmer. Det finns andra lägen, ex.vis drivdon för LED där man inte kan göra så då styrkretsen är på klenspänningssidan och man också har en klenspänningsmatning till armaturer som inte är gjorda för något annat. Här funkar det för att dimmern matar lampan med 230V och man dimensionerar allt på den sidan för nätspänning.

En dubbeltrapp klarar inte kraven för separation mellan två kretsar (t.ex. 230V och SELV).
 
Redigerat:
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
É
Okej ja matningen till armaturen är ju inte klenspänning men kretsen i strömbrytaren är ju bara 3V (kopplat mellan 3V och S1). Men ska vara okej i mitt fall ändå alltså säger du, för att allt annat före och efter dimmern är 230V och inte klassat SELV om jag tolkade dig rätt...

För övrigt var tydligen min nuvarande strömbrytare en dubbeltrapp och inte kron som jag trodde, så jag slapp köpa nåt nytt.
 
tommib
É ÉlPontus skrev:
för att allt annat före och efter dimmern är 230V och inte klassat SELV om jag tolkade dig rätt...
Precis så
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.