Hej!
Har nyligen köpt hus (har bara bott i lägenhet innan) och behöver lite råd kring ventilationen i badrummet. Jag fick "ärva" den tidigare ägarens renoveringsprojekt. Badrummet i sig börjar bli klart, men nu måste frånluften funka som den ska också. Förra ägaren hade satt in takpaneler över den gamla frånluften (vilket jag blev informerad om), och tänkte att det ju bara var att plocka bort skivorna och installera en fläkt. Men nybörjare som jag är vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Jag trodde att det skulle vara ett runt rör, men det verkar vara rektangulärt, kommer en fläkt att passa där i?

Rektangulärt hål i ett badrumstak med synliga takpaneler och delvis blottad underliggande struktur vid väggkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En oavslutad ventilationsöppning i taket med synlig isolering och en träregel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag förstår det också som att man helst isolerar rören för att det inte ska bildas kondens? I mitt fall dras ventilationsröret från markplan där badrummet är, upp genom en av garderoberna på övervåningen, och sen ut genom taket.

Rektangulärt ventilationsrör i en hörna av ett rum med isolering runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rött hus med ett grönt plåttak och ett tegeltak i förgrunden, ventilationstrumma synlig på plåttaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sist men inte minst så känns det som att hålet i badrummet hamnar för nära väggen, detta eftersom det arbete som gjorts av förra ägaren byggt rätt mycket i väggtjocklek.

Är det bättre att bara bygga för röret igen och dra ny frånluft genom väggen istället?


Alla råd mottages varmt!
 
L
Gammal eternittrumma ( asbets i den ) kommer inte ihåg måtten , men har för mig att den är större än 100mm riv den och sätt ett spiro rakt ut , då tror jag du kan få dit en fläkt om du behöver , det blir lite längre ut rån väggen och en badrumsfläkt i dag passar i 100 rör .
men du får mäta ordentligt , finns lite olika typer på fläktars utförande
 
  • Gilla
major_tom
  • Laddar…
attans att det skulle vara eternit i huset, men det är väl stor risk för det när det renoverats på ca 50-talet gissar jag.
hur menar du att jag drar det nya, genom vägg eller upp genom tak?
 
Om du väljer att dra nytt rör (spiro) så kan du sätt en kanalfläkt i garderoben. Då behövs en ventil i badrummet. Ljudnivån blir lite lägre. Sedan kan du varvtalsstyra fläkten. Tänk på att du även måste få in luft i badrummet. Springa i över eller underkant på dörren. Ventilationsröret ska isoleras där det passerar kalla utrymmen.
 
  • Gilla
major_tom
  • Laddar…
Upp genom tak är alltid bättre i ventilations syfte. Du har redan plåtbeslaget på taket. 100mm spirorör bör räcka.
 
  • Gilla
major_tom
  • Laddar…
Jag skulle ha försökt bytt rör till spiro och sedan gå igenom yttertaket på samma ställe. Placerat fläkten i garderoben. Samt vinklat av kanalen i garderoben så frånluftsventilen hamnar så nära duschplatsen som möjligt./eller så långt i från dörrens tilluftsspringor som möjligt så hela badrummet ventileras. Och sedan installerat en varvtalsstyrning. Så man kan justera in flödet.
 
H HSP skrev:
Jag skulle ha försökt bytt rör till spiro och sedan gå igenom yttertaket på samma ställe. Placerat fläkten i garderoben. Samt vinklat av kanalen i garderoben så frånluftsventilen hamnar så nära duschplatsen som möjligt./eller så långt i från dörrens tilluftsspringor som möjligt så hela badrummet ventileras. Och sedan installerat en varvtalsstyrning. Så man kan justera in flödet.
smart att flytta placeringen i badrummet, så långt hade jag faktiskt inte tänkt, men det hade slagit mig att den nuvarande placeringen är lite väl långt bort från duschen. hur funkar det med kanalfläkt om jag också gärna vill ha fuktstyrning? går det att kombinera?

badrummet är rätt litet så skillnaden på avstånd från tilluften blir minimal, är nog bättre att rikta in sig på fuktkällan gissar jag (y)
 
L
Du får se hur det ser ut , har för mig att ett spiro 100 går att stoppa in i det fyrkantiga , men kommer då inte att komma så mycket längre ut från vägg som kanske behövs , förr fanns det små fina fläktar , men tekniken ska ju byggas vidare och då blir dom lite större .
Till skillnad från annan tekniskt
So sagt du har redan genomgången klar ut på taket och tätt mot regn
 
  • Gilla
major_tom
  • Laddar…
L
major_tom major_tom skrev:
smart att flytta placeringen i badrummet, så långt hade jag faktiskt inte tänkt, men det hade slagit mig att den nuvarande placeringen är lite väl långt bort från duschen. hur funkar det med kanalfläkt om jag också gärna vill ha fuktstyrning? går det att kombinera?

badrummet är rätt litet så skillnaden på avstånd från tilluften blir minimal, är nog bättre att rikta in sig på fuktkälan gissar jag (y)
Allt finns i dom nya fläktarna , bara välja i dom med programering elle dippar , fodrar lite olika el till dom 3 eller 4 ledare
 
L Liteavvarje skrev:
Allt finns i dom nya fläktarna , bara välja i dom med programering elle dippar , fodrar lite olika el till dom 3 eller 4 ledare
tips på nån bra modell? känner inte riktigt att jag hittar rätt när jag googlar.
 
L
Finns lite olika , en som är bra enligt byggare är Telivent , men är lite stor , tror inte den får plats i taket , mät och skriv upp alla mått ,så kan du åka till varuhuset och se vad som finns , dom har olika fabrikat och storlekar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.