hsd hsd skrev:
Krig!!
Nja, jag tror nog inte att krig är den främsta orsaken till att dom höjt tiden.
Jag tror att det handlar om besparingar.
Om vi själva står för 5 dagar av "preppning", så behöver inte staten gå in och hjälpa om det inte är en större kris. Dom flesta kriserna som kan uppstå borde vara lösta på fem dagar...Eller så är det krig på riktigt och då spelar det ju kvitta vad vi gör
 
Hur skall halva vår befolkning, som bor i flerfamiljshus, klara en vecka utan fungerande toaletter?
Kanske något att fundera på för våra styrande och journalister som häckar på Södermalm.
Inte så kul att spola med Ramlösa kanske.

Här ute i busken klar vi väl oss alltid på något sätt (skiter björnen i skogen?).
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
På Södermalm kan dom skita i en hink och sedan tömma det i någon lämplig buske.
ELLER gå ut och göra sina behov som man gjort i tusentals år.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Här står delar av min back up... ;)

Röd skåpbil och vit husvagn på en gräsmatta med snöfläckar, träd och himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peter_K och 1 till
  • Laddar…
hsd
holetaker holetaker skrev:
Nja, jag tror nog inte att krig är den främsta orsaken till att dom höjt tiden.
Jag tror att det handlar om besparingar.
Om vi själva står för 5 dagar av "preppning", så behöver inte staten gå in och hjälpa om det inte är en större kris. Dom flesta kriserna som kan uppstå borde vara lösta på fem dagar...Eller så är det krig på riktigt och då spelar det ju kvitta vad vi gör
Staten har redan avvecklat mobförråden & berredskapsförråden, för måånga år sedan och nu finns inte medel för detta
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Enklare att köpa ett par flaskor med campinggasol. Kostar några tior och räcker lätt en vecka:

[länk]
Passar inte till spisen som tipsats om och är knappast enklare än om man kan använda samma gas som något annat system. Nu har vi förvisso redan små gasflaskor till jägarköket, men de har inte heller samma formfaktor som de avlånga i en sådan där kokplatta och jag vill inte ha tre system.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
holetaker holetaker skrev:
Nja, jag tror nog inte att krig är den främsta orsaken till att dom höjt tiden.
Jag tror att det handlar om besparingar.
Om vi själva står för 5 dagar av "preppning", så behöver inte staten gå in och hjälpa om det inte är en större kris. Dom flesta kriserna som kan uppstå borde vara lösta på fem dagar...Eller så är det krig på riktigt och då spelar det ju kvitta vad vi gör
Hur skulle staten kunna gå in och hjälpa? De har absolut ingenting de kan hjälpa med.
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Jag måste förmodligen jobba om det är strömlöst. Men hemma har jag och familjen iallafall batterier, spritkök, samt gasolkök. Ett par bärbara komradio, Lite konserver, pasta och ris. Vattnet är nog min svaga punkt. Har aldrig mindre än halv tank bränsle i bilen. Lite kontanter har jag, Att skita på en toalett utan vatten går bra, man sätter en påse under ringen, gör sina behov och knyter påsen samt bär bort den till lämplig plats. Det är väl den stora utmaningen i större städer, då avföring och sopor bidrar snabbt till andra problem
 
När jag haft strömavbrott har jag ofta stört mig på att ingen av mina ups:er klarar att driva espressobryggaren. Men perkulatorn gick precis. Det skulle dock aldrig räcka i en vecka.
 
hsd
Vattnet är ju den svåra biten för alla utan egen brunn
Värme
Gammaldags vedspis med kastruller ovanpå och vedträn intill, används för värme och matlagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Undrar om man kan begära skatteavdrag för allt det där vi nyblivna preppers nu måste köpa, för att staten än en gång gick på myten om evig fred?

Annars har man ett försprång om man varit student och/eller fältbiolog/scout/skogsmulle/campare mm. Vaddå gasol, ett trangiakök med T-röd funkar alldeles utmärkt. Går dessutom att elda med annat. Jag säger ju inte att man t ex ska koka sin egen etanol... men ändå...

Värme/skyle, vatten, och någon sorts avlopp eller kompost är det viktigaste. Det senare kan med fördel kombineras med egen matodling. Även i en balkonglåda kan man tvinga upp lite potatis som går att leva på ett tag.

Konserver står sig nära nog i evighet, det är liksom hela vitsen med dem. Åker man och veckohandlar går det ju att varje gång köpa med sig några extra burkar ravioli eller liknande, och bygga upp ett eget lager.

De två stora sårbarheterna är dels fjärrvärmen, som ersatt individuell uppvärmning på många håll, och som går att slå ut med stora konsekvenser som följd. Dels vårt allt större beroende av el. Visserligen behöver vi som sagt inte alla mobiler och paddor i kristid, men bara en sån sak som att till och med dörrlåsen numera ska vara eldrivna!

Men jag slutar där jag började: Staten måste ta sitt ansvar mycket mer än nu.
 
Jag ser inget nytt i det här. Det är inte så att man drar ner på någon beredskap nu, snarare tvärtom.
 
Håller med "ricebridge"
Det är utebliven fjärrvärme som skapar stora resurskrävande problem med flytt av mäniskor från sjukvård, äldreboenden. De sjuka och gamla personerna är inte de lättaste att flytta.

Prioriterad el kan man lösa på ett sjukhus, det är värre när värmen försvinner.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
hsd
Koppartrådtelefon funkade bra trots längre strömavbrott
Fibern dör när strömmen går, en ups kan ge en liten tidsfrist men icke en vecka, alla fiberkunder borde få kraftpaket/ups som klarar längre strömavbrott betalda av staten
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.