Tackar, det låter bra. Nu gäller det bara att skaffa en bra snickare (eller två). Fakro , om jag får bestämma.
 
Ruttenrot Ruttenrot skrev:
Tackar, det låter bra. Nu gäller det bara att skaffa en bra snickare (eller två). Faktorer, om jag får bestämma.
Ska du sätta in eller byta ut befintliga? Och vad har du för takkonstruktion? :)

Om du har tegeltak och ska byta så hade jag nog faktiskt gjort det själv, beskrivningen fann jag rätt logisk och tyckte inte det verkade vara jättejobbigt. Anledningen till varför jag lejde bort det var för att jag har papptak och hade ändå behövt ta dit någon för att lägga ny takpapp :)
 
J Jarlsgård skrev:
Ska du sätta in eller byta ut befintliga? Och vad har du för takkonstruktion? :)

Om du har tegeltak och ska byta så hade jag nog faktiskt gjort det själv, beskrivningen fann jag rätt logisk och tyckte inte det verkade vara jättejobbigt. Anledningen till varför jag lejde bort det var för att jag har papptak och hade ändå behövt ta dit någon för att lägga ny takpapp :)
Hej Jarlsgård,
Visst, jag oxå. Anledningen till att jag vill ha det utfört är ett pajat knä. Klättra finns inte på kartan!
Sätta in i tegeltak och knappast behov av byggställning då det är 1 1/2-plan. Har erhållit en offert som
var väl saftig trots "10 år garanti". För mig räcker konsumentköplagens villkor, dock. Vad är ett skäligt pris (2 man, 1 dag). Fönster ca.6'. Arbete efter ROT 5' ? :thinking:
 
Om 2 man utför jobbet på 8h så tycker jag inte 5k efter ROT är speciellt farligt ändå. Om det är med material.

Då har du en timkostnad på ca 312kr/ per person efter ROT och det får ju ändå anses vara ett ganska bra pris?
 
J Jarlsgård skrev:
Om 2 man utför jobbet på 8h så tycker jag inte 5k efter ROT är speciellt farligt ändå. Om det är med material.

Då har du en timkostnad på ca 312kr/ per person efter ROT och det får ju ändå anses vara ett ganska bra pris?
Jag hade gjort det ensam, men det verkar som de flesta skuttar vill sätta två man på jobb (förmodligen pga juridiska orsaker). Så jag kör på 11'-12' efa, dä.
 
Kan ju köra en liten trådbump här.

Har sedan jag ställde denna frågan bytt ut det ena takfönstret, inte för att det var något fel på det utan för att jag ville ha ett större.

Jag har dessutom satt in ytterligare ett takfönster (båda de senaste på egen hand) och kan säga som så att de är vare sig jobbiga att montera, eller av dålig kvalité :) Har man bara hjälp att lyfta det på plats så går det rätt snabbt att montera faktiskt.

Fönstrena håller tätt och går lika lätt idag som de gjorde när de monterades för 4 år sedan, så jag rekommenderar varmt Fakro (y)
 
Hej.
Jag tänkte att jag hänger på den här gamla tråden, känns som att mitt ämne matchar. Jag har en villa från tidigt 80-tal med ett takfönster som nu har börjat läcka och jag försöker läsa på lite så jag vet vad jag behöver hantverkare till och vad jag kan göra själv. Tänkte att det invändiga med foder och smygar kan jag väl göra själv, men frågan är om man också kan köpa hem fönster från Bygghemma eller om man ska låta snickaren köpa för dyrare pengar.

Till att börja med, mitt gamla fönster har en väldig massa plåtdetaljer runt sig, jag är lite osäker på vad av detta som så att säga följer med fönstret och vad som ska bytas?
Takfönster på ett slätt plåttak med synliga plåtdetaljer och öppet fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I och med att området runt själva takfönstret är slät plåt så antar jag att man ska välja en variant för slätt yttertak?

Sedan tänkte jag höra vad ni har för erfarenheter av vilka takfönster som det finns vettiga gardiner till. Vi skulle se det som ett väldigt lyft att dels kunna mörklägga, dels att kunna ha fönstret öppet med någon vettig myggardin för (vi har Lundbergs Rollo i andra fönster, bästa produkt vi köpt på länge). Är det några fönster som är bättre eller sämre i det avseendet?
 
M Malmgren skrev:
Hej.
Jag tänkte att jag hänger på den här gamla tråden, känns som att mitt ämne matchar. Jag har en villa från tidigt 80-tal med ett takfönster som nu har börjat läcka och jag försöker läsa på lite så jag vet vad jag behöver hantverkare till och vad jag kan göra själv. Tänkte att det invändiga med foder och smygar kan jag väl göra själv, men frågan är om man också kan köpa hem fönster från Bygghemma eller om man ska låta snickaren köpa för dyrare pengar.

Till att börja med, mitt gamla fönster har en väldig massa plåtdetaljer runt sig, jag är lite osäker på vad av detta som så att säga följer med fönstret och vad som ska bytas?
[bild]
I och med att området runt själva takfönstret är slät plåt så antar jag att man ska välja en variant för slätt yttertak?

Sedan tänkte jag höra vad ni har för erfarenheter av vilka takfönster som det finns vettiga gardiner till. Vi skulle se det som ett väldigt lyft att dels kunna mörklägga, dels att kunna ha fönstret öppet med någon vettig myggardin för (vi har Lundbergs Rollo i andra fönster, bästa produkt vi köpt på länge). Är det några fönster som är bättre eller sämre i det avseendet?
Det där fönstret har nog en plåtslagare klätt in. Har du lätt undertak?
 
D Danne213 skrev:
Det där fönstret har nog en plåtslagare klätt in. Har du lätt undertak?
Ingen aning faktiskt, har dålig koll på just tak. Det är ett modulhus (Fogelforshus) så jag har svårt att tänka mig att det skulle vara något specialtillverkat.

Så här ser det ut inifrån (efter att jag slitit bort smygen:
Inifrånvy av öppet fönster i tak med isolering synlig och träd utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade kört Fakro till att börja med då jag inte anser att Velux är värt merpriset.

Vidare finns det utvändig markis (mörkläggande), har det själv och det är guld värt nu när solen ligger på om dagarna :D

Montera takfönster skulle jag säga går bra om man är normalhändig, har satt in 2 själv utan tidigare erfarenhet och det har inte varit några direkta konstigheter så länge men är noggrann.

Till sist hade jag kört inklädningsplåt för just betongpannor (y)
 
J Jarlsgård skrev:
Jag hade kört Fakro till att börja med då jag inte anser att Velux är värt merpriset.
Ja, jag börjar luta åt att helt enkelt köpa hem Fakro-fönster (velar just nu mellan topp- eller pivåhängt) verkar ju helt klart prisvärda. Just nu kampanj på Bygghemma, men det kanske det alltid är... En fråga om mått: Jag får det jag har nu till 970x770 mm, men de man köper verkar vara 980x780. Antar att det är modulmåttet de har angett så det borde väl vara rätt va?

J Jarlsgård skrev:
Montera takfönster skulle jag säga går bra om man är normalhändig, har satt in 2 själv utan tidigare erfarenhet och det har inte varit några direkta konstigheter så länge men är noggrann.
En fråga till då... Jag har monterat fönster tidigare och är van vid karmskruvar, men jag ser inte till några såna här, hur sitter det fast? Är det helt enkelt så att det är en klack det ligger på så man bara lägger på det uppifrån?

J Jarlsgård skrev:
Till sist hade jag kört inklädningsplåt för just betongpannor (y)
Mmm, det är här jag känner att mina snickarkunskaper slutar, kan ingenting om plåt. Det gamla fönstret är ju liksom inklätt i plåt på utsidan, är det någonting man behöver köpa till? Det står att Fakros fönster levereras med "intäckningsplåtar, tätkrage, isoleringsram, invändig diffusionsduk".
 
  • Gilla
Enestigen
  • Laddar…
Vi börjar från botten :)

Takfönstrena kommer kompletta med plåtar osv så det ska indirekt inte behöva kompletteras med något.

Gällande montering så monteras de med typ vinkelplåtar som sedan skruvas fast utifrån. Dessa utgör då en klack och är det inte ett allt för stort fönster så man klara av att montera det själv. Jag monterade vårt ena fönster, ett 480*980 helt på egen hand och jag är inte någon direkt kroppsbyggare :crysmile:

Gällande hängning så skulle jag säga att pivå är att föredra med den monteringen ni har, då har man möjligheten att vända det så man kan putsa utsidan inifrån. En annan fördel är att man kan öppna upp mer med ett pivå med er placering än med ett topphängt (armlängden tar slut rätt kvickt och ett pivå "öppnar" ju både över och under vrid punkten)

Måttet stämma, worst case så får man öppna upp 10mm runtom men det brukar inte vara sugproppspassform utan finnas lite luft runtom :)
 
  • Gilla
Malmgren
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Gällande hängning så skulle jag säga att pivå är att föredra med den monteringen ni har, då har man möjligheten att vända det så man kan putsa utsidan inifrån.
Men då är frågan... Hittar två Fakro-fönster som känns lämpliga och det billigaste av dem kan man om jag förstår det rätt använda både som topp- och pivåhängt (https://www.bygghemma.se/hus-och-by...-pivahangt-3-glas-lagerfort/p-1203308-1203309). Vad är haken? Varför skulle man vilja betala mer för ett fönster där man inte har valet?
 
Kastade ut mitt gamla velux fönster förra året innan takbytet. Tog ett pivå/topphängt.

Lätt att putsa när man kan svänga runt det bara.

Det jag menar med lätt undertak är om du har råspont/papp eller typ oljeboard och sen en bärläkt.

Har du board eller duk för den delen så är det bättre med en plåt som går över pannorna istället för en som går under pannorna.

Du får då bort vattnet direkt utan att det kan samlas massa skräp (löv osv.) som kan leda ner vattnet på fel ställen.

Ska se om jag hittar bild på mitt utvändigt. Jag har sk. Lätt undertak. Board/duk med en bärläkt
 
  • Nytt topphängt fönster med utsikt över träd under en blå himmel, sett inifrån ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt pivå/topphängt fönster installerat i ett svart tegeltak med underliggande lätt undertak och bärläkt vid husbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är mitt takfönster installerat. Slutade med att jag anlitade snickare, då jag insåg att jag aldrig skulle få det helt tätt med plåtar och pannor och grejer. Känns som ett riktigt bra fönster, enda stora nackdelen var väl att snickaren som var här var van vid Velux och kliade sig i huvudet några gånger och fick läsa instruktioner. Och att instruktionerna täckte in en massa olika varianter, svårt att hänga med på vad som var relevant och inte för just mitt fönster. Men snyggt blev det i varje fall!
 
  • Gilla
Danne213
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.