Hej!
Vi håller på och ska installera ventilation i vårt hus.som är från början av 1900-talet.
Det har garanterat funnits självdrag en gång i tiden men pappskallarna som renoverade i huset innan oss har, hör och häpna, satt igen all ventilation. Det finns absolut ingen tilluft till huset och vi har tillfälligt (5års tid) löst det genom att ha fönster på glänt.

Min tanke har hela tiden varit att installera FTX-aggregat på vinden men det har dragit ut på tiden på grund av att där har funnits en mängd andra problem att åtgärda.
Alla ytbeklädnader i huset är renoverade och den så kallade vinden är väldigt liten och utrymmet närmast vindsluckan är begränsat pga. förstärkningar av takstolarna. Detta innebär att för att kunna installera ett FTX-aggregat på vinden så måste jag dels ta upp ett hål i taket för att få det på plats och dels riva/öppna upp ytbeklädnader på ovanvåningen för att kunna dra fram rör till nedervåningen.
Huset är ett 1 1/2 plans och jag har en förhoppning om att kunna dra rören i snedtaket för att sedan gå ner genom golvbjälklaget nära ytterväggarna med till och frånluft.

När jag satt och surfade runt i webbutiker för ventilation snubblade jag över ett par alternativ som jag hoppas skulle kunna vara ekvivalenta med ett vindsaggregat och jag vill gärna ta del av era råd, förslag och kunskaper innan jag gör ett val.

Några tänkbara alternativ:
1. Såga upp väggar och tak och försöka installera ett FTX-aggregat såsom Östberg Heru 130 S EC 2 så gott det går.
https://www.soliduct.se/ostberg-heru-130-s-ec-2/p-1919.htm

2. Samma som ovanstående fast istället installera två FTX-aggregat av mindre modell som garanterat får plats på vinden och som var för sig kommer att kräva mindre diameter på huvudstammarna.

3. Installera väggaggregat, ett eller två per våningsplan. T.ex. Canvac Q Air V200
https://www.luftbutiken.se/ftx-aggregat/6229-canvac-q-air-v200-ventilationsaggregat.html

4. Installera 10-12st infällda aggregat i vägg såsom Blauberg Vento Expert och Vento Expert Duo.
https://www.soliduct.se/ftx-aggregat/blauberg-mini-ftx/c-212_216_659.htm

Nackdelen med de två förstnämnda är uppenbara. Ett kaotiskt kapande i OSB-skivor och gips för att förhoppningsvis kunna få plats med aggregat och rör i väggar och tak. Samtidigt får man förhoppningsvis en riktigt bra och effektiv anläggning med lång livslängd, lågt underhåll och hög verkningsgrad.

Nackdelen med de två sistnämnda är att det kommer krävas en hel del håltagning men det kommer att gå oerhört mycket snabbare och själva installationen kommer att bli billigare att utföra. Anläggningen kommer, som jag har förstått det, att kräva mer underhåll såsom rengöring av filter var 90:e dag.
Beroende på om man väljer alternativ 3 eller 4 så får man ingen eldriven eftervärme och en annan stor nackdel med dessa alternativen är avsaknaden av möjlighet till vattenbatteri för värme och kyla.

Huset värms i dagsläget med vattenburen golvvärme på bottenplan och element på ovanvåningen.
Källaren kommer att värmas med vattenburen golvvärme i knappt halva och konvektorelement i andra halvan.
Värmekällorna är en luft-vatten värmepump kopplad till en CTC-panna samt en pelletspanna och kylan från en grundvattenpump. Det känns en smula överdrivet att ha dessa parallellt men med tanke på att dom redan finns och är betalda så har jag inte särskilt bråttom att avveckla någon av dom...

Såvida ingen kommer med ett otroligt bra förslag så är tanken i nuläget att välja ett av de ovanstående alternativen, jag är inte ett dugg intresserad av att enbart installera ett frånluftsaggregat av flera olika anledningar.

Ser jag fram emot era kommentarer, förslag och åsikter, spåna fritt!
Vilket system hade/har ni valt och varför?
Är ni nöjda med era system, ja/nej och varför?
 
Redigerat:
Jag hade inte valt två system, dubbelt så mycket komponenter och felkällor. Problem med injustering, dubbelt så dyrt med filterbyten, Backande luftflöden om de inte startas exakt samtidigt och delar på av&uteluft. Ett stort nejnej för två system från mig!

Väggaggregat är jag väldigt allergisk emot med problematiken med stomljud som dessa kan generera. Ett aggregat på kallvind monterad på en tung död markisolerskiva är toppen för att ta bort vibrationer. (inte över sovrum dock! Försök att lösa det genom att installera över badrum eller liknande) Gärna en flexdämpare eller "drasut" mellan kanalisation och aggregat för att säkerställa att inga vibrationer fortplantar sig vidare i kanalerna.
Att komma ner till nedervåning kan vara lättare än man tror vid första anblick. det brukar kunna gå att gå i en vägg bredvid garderober eller till och med infällt i en garderob, kattvind, väggbit där man dragit vatten till badrum med mera. Undersök varenda kvadratdecimeter för en möjlig dold nedgång.

Flexdämpare före alla don i sovrum är ett varmt tips, kostar inte många extra hundralappar. Jag har personligen valt att gå upp i dimension vid tilluftdon i sovrum. Nackdelen är att kastlängden på luften blir lidande, den ramlar rakt ned samt att injustering blir svårare vid låga flöden på för stora don. fördelen: snortyst anläggning!

Canvac rums-anläggningar: Nej, det duger inte till enligt mig, kanske en nödlösning till ett attefallshus/sommarstuga.

lösning nummer fyra skulle jag heller inte rekommendera. Likadant med dem, en lösning för ett atterfall eller dyligt. en för stor kompromiss enligt mig. För mycket ljud, för dålig verkningsgrad, för dålig filtrering, för dålig styr, inga börvärden, ingen eftervärme, svindyrt att köpa, jag vet ej hur många kvadratmeter du har, men gissningsvis behövs 7-10 stycken (prislapp upp emot 50.000:-, det är ju materielkostnaden för en hel FTX-konvertering) för att ventilera ditt hus. och reversibla luftflöden är jag väldigt skeptisk till! Sovrum skall ha tilluft, smutsiga utrymmen frånluft och inte reverseras!


Lycka till med din anläggning, uppdatera oss med en projekt-tråd när spaden sätts i marken! :)
 
Tack för ett gediget svar!
Huset är på cirka 146kvm med snedtaket borträknat plus snart nog 60kvm källarutrymme.

Problemet med alternativ nummer 1 är att vindsutrymmet är för litet för att man ska kunna få aggregatet på plats utan ingrepp i taket och även om man gör detta så kommer man inte åt att serva det..
Jag fick dock en kreativ idé som jag har pratat med Östbergs om och det är alternativet att vända aggregatet upp och ner och på den frågan fick jag ett bestämt Nja. Tydligen skulle det inte finnas något funktionsmässigt hinder med detta men jag fick rekommendationen att använda skyddshjälm när anläggningen ska servas. :)

Däremot så blir det svårt att ha den stående på en isolerskiva vid denna typ av installation. Kanske kan det kunnat vara ett alternativ att hänga anläggningen i vajrar från takstolarna och sedan ha isolerskiva i takluckan?
Tyvärr måste anläggningen installeras ovanför ett sovrum då hela ovanvåningen består av sovrum...
Några garderober har vi inte att dra rören i och kattvinden finns där inga luckor till men dessa får vi helt enkelt ta och öppna upp i så fall, det låter nog som den bästa/enda lösningen.

Alternativ nummer 2 är kanske inte heller någon bra idé då.
Jag hade kunnat leva med kostnaden men jag slipper gärna problem med injustering.
Men visst ett stort aggregat är garanterat bättre än två små...

Gällande alternativ nummer 3 så hade lite sus varit ok då det hjälper mot min tinnitus men oljud vill vi inte ha. Känns som att man ska undvika detta alternativet då.

Alternativ 4 finns både som enkel och dubbelkanal. Min tanke var att man kunde sätta en dubbelkanal ovanför varje fönster. Synkronisering sker via wifi mellan enheterna och 3 ställbara fläkthastigheter. Det finns G3 filter som standard och F8 filter som extra komplement. Kör man på låg fläkthastighet så utlovar dom trots allt över 80% verkningsgrad vilket inte är helt illa?
Om inget annat så överväger jag att testa en sådan enhet i tvättstugan då det är omöjligt att dra fram rör dit från ett vindsaggregat.
Finns det någon på detta forum som har erfarenhet av VENTO Expert Duo A30-1 W eller liknande?

Det lutar trots allt emot alternativ nummer 1 om man kan hitta ett hållbart sätt att montera aggregatet på. Monteras det upp och ner så kan det kanske gå.
Är det helt otänkbart att sova i ett sovrum som ligger under ett FTX-aggregat?


Just nu så har jag bokstavligt talat spaden i marken, har nu grävt ur totalt drygt 47ton lera ur krypgrunden. Så fort väggarna är färdiggjutna i den blivande källaren så kommer vi att börja med ventilationen så någon gång till sommaren...
Givetvis dokumenteras allt och kommer att läggas upp här på forumet med text och bilder. :)
 
Redigerat:
Kan du inte ha aggregatet i källaren? Hänger det i vajrar i takstolarna så kommer det garanterat bli stomljud.
 
I fallet med HERU så kan jag berätta att den ljudligaste komponenten på den (iallafall i min anläggning så som den är installerad, med markisolerskiva, flexdämpare och cirkulära dämpare) är värmeväxlarmotorn. Den rackarn brummar ganska diskret, men tydligt, om man står inne i badrummet när huset är helt tyst för övrigt. ()den är installerad på kallvind över badrummet) Speciellt under vår och höst när den inte vill köra 100% värmeåtervinning, då ligger den och on/off-reglerar genom att köra 10 sekunder, stå stilla i 20sekunder osv osv. Då hör man den när den skiftar driftläge.

Jag hade stört ihjäl mig på att ha aggregatet över sovrummet. Låga monotona ljud blir jag galen av! Min anläggning är helt ljudlös i sovrummen, vilket var viktigt för mig, därav har jag "gått bananas" med flexdämpare vid varje don och dimensionerat upp för större don (och lägre lufthastighet vilket kan vara en kompromiss eftersom det tar längre tid för luften att nå målet och sådeles har längre tid på sig att tappa värmeenergi,)
 
useless useless skrev:
Kan du inte ha aggregatet i källaren? Hänger det i vajrar i takstolarna så kommer det garanterat bli stomljud.
I källaren finns det väldigt gott om plats men jag hittar ingenstans där jag kan gå med rören, alla golven på bottenplan har golvvärme med cc 200mm. Tanken har slagit mig att bygga ett schakt, parallellt med skorstenen, på utsidan av huset där ventilationsrören kan dras.
Man skulle kunna köpa ett FTX-aggregat av golvmodell i stil med REC Temovex RT-400S-EC-RS. Det hade även gjort det enkelt att få ventilation i källaren också. Dock så blir värmeförlusterna större med ett schakt och kanske även en tråkig tyckförlust med 10m extra rör?
Men att ansluta vattenbatteriet till värmeanläggningen hade blivit enkelt då aggregatet hade stått precis bredvid värmeanläggningen...

Låter det som en vettig idé att sätta aggregatet i källaren och gå med rören i schakt på utsidan av huset?
Man hade sluppit problemet som Ropia påpekar, tack för informationen, samtidigt som man hade sluppit problem med service och platsbrist.
Någon anledning till varför detta vore en dålig idé?
 
  • Gilla
Rigor
  • Laddar…
Jag tycker det låter bättre än att klämma in det på en för trång vind iallafall. För stort tryckfall undviker man med rätt dimension på rören.
 
useless useless skrev:
Jag tycker det låter bättre än att klämma in det på en för trång vind iallafall. För stort tryckfall undviker man med rätt dimension på rören.
Jag gillar idén.
Hade rören löpt i ett gemensamt schakt med skorstenen, som vi ändå måste bygga till våren, så hade det kanske sett mindre onaturligt ut.
Ska kolla med en vvs-kille vad han tror om det hela och vilken dimensionering som skulle krävas.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.