Har en tidigare tråd i en annan avdelning men då jag är ny här så hittade jag inte riktigt rätt så jag prövar här istället :

Bor i ett hus byggt 1947, i pannrummet i källaren finns tre rör som orsakar lite oro, särskilt eftersom vi har små, och det stått som det gör i något år.

När Rörmokaren var här tyckte han att detta såg ofarligt ut, men jag är inte lika säker. Det jag tänker på är eventuell förekomst av asbest.
I de snitt som röris gjort så kan man iallafall inte se något pulver eller liknande (och han kapade nära förgrening och böj), isoleringen ser ut som glasull, eventuellt kan det ha funnits en vit massa i slutet på ett av de kapade rören (ligger på tippen sedan länge), men denna massa kan ju också ha varit färg eller puts.

Ska kontakta en saneringsfirma så fort som möjligt för provtagning så man slipper tänka på det, men det hade varit intressant att höra er åsikt om riskerna.

Har aldrig varit i kontakt med asbest så jag har fått läsa mig till det mesta vilket inte alltid blir så bra Vita isolerade rör i taket av ett källarpannrum, med synliga skarvar, i ett hus från 1947.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rör i källaren med isolering, vissa delar är kapat för att undersöka material, oroväckande för asbestförekomst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre isolerade rör med synlig isolering som ser ut som glasull och en kapad del, orsak till oro för asbest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre rörledningar i ett pannrum, några med isolering som kan misstänkas innehålla asbest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
 
Slappna av...

Jag tror inte röris hade rört detta om han trodde det va nåt farligt.

Dessutom skulle det vara nåt farligt kommer hela familjen få i sig mera nä det skall tas bort än om ni låter detta vara.

Don't fix what ain't broken ;)
 
Hade en saneringsfirma hemma för riktig asbest. Frågade om lite plattor och rör som jag var tveksam till. Angående rör sa han att det i princip alltid sitter i böjarna, på raksträckorna är det vanlig isolering. Är det hårt är det nog asbest. Känn på isoleringen och märk skillnaden mellan rakorna och böjarna.

Men inget är ju hundra.
 
Ska ner i källaren och klämma lite på rören, bokade in en saneringsfirma igår, mest bara för att jag är nyfiken om där finns något, hittar man något får man väll grubbla över om man ska sanera eller låta det vara.
 
Jag undrar bara vad rörisen hade för uppdrag. En massa kringelikrokar med allsköns materialrester. Han verkar älska pluggade rörändar.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag undrar bara vad rörisen hade för uppdrag. En massa kringelikrokar med allsköns materialrester. Han verkar älska pluggade rörändar.
Riva väck pannan o ersätta med värmepump, har anmärkt på "stumparna "och detta kommer att fixas.
 
Hoppas du har en annan röris för installationen och justering av VP.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Hoppas du har en annan röris för installationen och justering av VP.
Samma röris till värmepumpen, men den installationen ser riktigt bra ut, misstänker att han fick lite tidsbrist på slutet när han fixade med rören.
 
Har en fråga till om rörisolering, är det solklart att det är asbest i rörisoleringen om det ser ut som på mina bilder?
Har en släkting som menar att man ibland lindade in rören i gasbinda och gips stämmer detta?
Tog ett par närbilder av rören och visst det kanske kan vara gips, saneringsfirman kommer mitten av veckan han har ju gjort detta förr. Närbild på ett isolerat rör med möjlig asbest, omslutet av vit gipsliknande substans och fransig materialkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på äldre rörisolering som kan misstänkas innehålla asbest, med synliga fibrer och skikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
O
Ska rören väck eller ska dessa vara kvar?
Ska de vara kvar så ser jag ingen större anledning till oro. Jag skulle sätta något på ändan av isoleringen, så blir det svårare för fibrer att lossna
 
Enligt saneringsfirman som tog hand om asbest i min källare så var asbest i rörisolering i form av ett orange, nästan pulverliknande material som användes vid böjar och T-rör. Det som ser ut som glasull som i dina bilder menade de är just glasull.

De kollade genom att försiktigt sätta kniven i alla krökar och T-rör och se om det kom ut något orange.

Gasväv och gips är det utanpå isoleringen oavsett om det är glasull, stenull eller asbest under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.