Dags att riva formarna och se det färdiga resultatet! Nybyggda betongplintar för panel vid parkering med synligt dräneringsrör i grusig terräng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd betongplint med metallbeslag i mark nära ett dräneringsrör och avlägsnade gjutformar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrävda betongplintar med metallfästen i utomhusmiljö, omgivna av sten och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär blev den lite kluriga plinten! Riktigt bra!
Nybyggd betongplint mellan stora stenar med träramar och dräneringsrör i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter riven form syns en nyligen gjuten betongplint med metallfäste i grusig terräng med synligt dräneringsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här plinten är som sagt bara för att kunna spika panelen i något.
Nyligen gjutna betongplintar med metallbeslag i ett grusigt och stenigt landskap med synligt dräneringsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här syns också ett dräneringsrör som jag grävde ner när jag gjorde parkeringen, det fick precis plats att ligga kvar. Grävde dock av det vid dom andra plintarna men där tror jag inte det behövs heller.
Nybyggd betongplint med metallfäste på toppen, bredvid ett nergrävt dräneringsrör och stenig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd betongplint med metallfäste i ojämnt terräng med synligt dräneringsrör och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen avlägsnade gjutformar avslöjar färdiga betongplintar med träpåle och undangrävt dräneringsrör i grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kändes riktigt skönt att få bort gjutformarna och se det färdiga resultatet! En milstolte att fått klart plintarna till det här projektet:)
 
  • Gilla
CM1234 och 5 till
  • Laddar…
En klar tråd att följa!!
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Jag köpte också 3st färdiga plintar, också 20x20cm och 60cm höga med en fot på 60x60cm. Riktigt tunga klumpar!
Tanken var först att ställa dom på XPS300 isolering men det blir lite mer pyssel att få dom i våg än att lägga isoleringen runt plintarna någon dm under mark. Så det fick bli att lägga dom ikring plintarna på det viset istället, vilket har fungerat kanon på det jag tidigare har byggt:) Lite onödigt med XPS300 när jag gjorde så men men..
Byggplats med färdigställda betongplintar som sticker upp ur grusad yta, med stödmur av sprängsten i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Återfyllt endel här med 0-32 och lite av dom gamla massorna också. Det var rätt djupt på ovansidan där jag skrapat fram berget.
Ett lass till med 0-32 och slutligen ett lass med 0-16 ovanpå det.
Byggplats med grusad mark, stödmur av natursten, plintar som sticker upp, och byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här syns också hur stödmuren blev tillslut med den sten jag fick sprängt bort och använde. Avslutade vad som ska bli bakom carporten med en platå av den sprängsten som blev över från bryggbygget och markarbetet för detta bygge. Blev rätt snyggt faktiskt!
Tomt med grusad yta och synliga betongplintar, stenmur, byggmaterial och höstlöv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutresultatet med färdiga plintar och en grusad plan blev tillsist såhär;
Grusad uppfart med uppradade betongplintar framför ett timmerhus, stödmur av sten och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vissa vill att plintarna ska vara jäms med marken men jag valde att låta dom sticka upp ca 8cm. Dom kommer ju ändå inte att synas när jag ska ha väggar och det blir lättare om jag i framtiden vill bygga en gjutform till garage för då behöver jag knappt gräva ut för plattan. Dessutom kommer pelarna upp lite mer ifrån marken också.

Här är vi i dagsläget och jag inväntar lite mer vårväder för att resa carporten. Tänkte göra det innan snön men så blev det inte och att snickra mitt i vintern är jag inte så sugen på :)
 
  • Gilla
JustDoIt och 7 till
  • Laddar…
J
holmberg87 holmberg87 skrev:
Om jag hade gjort om det idag så skulle jag välja en annan lösning än den sko jag valde. Något som är mer stummt men det här fungerar ändå, det är bara så att man ibland nojjar över saker som borde gjorts bättre eller starkare trots att det är tillräckligt hehe:)
Betongen fick brinna till dagen efter, då formarna skulle rivas, lite nervös att plintarna inte skulle bli snygga..
Vad hade du valt idag? Stolpjärn? Snyggt jobbat än så länge, är säker på att det blir minst lika snyggt ovan mark!
 
J Jotsat skrev:
Vad hade du valt idag? Stolpjärn? Snyggt jobbat än så länge, är säker på att det blir minst lika snyggt ovan mark!
Finns 3 alternativ jag tycker är bättre, det är stolpjärn med pallningsbricka, ingjuten gänga M16 som på de plintar jag köpte eller ett U av plattjärn som borras och fästs dikt an mot plinten med kemankare.
Stolpjärnen är klart enklast iofs☺
 
Snyggt jobbat med plintarna, är ju nästan som konstverk! (y):D
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Just nu håller jag på att räkna på materialet och göra klart ritningarna i detalj.
Funderar på om jag ändå ska bygga takstolarna själv nu i vinter så dom är färdiga tills dess att jag tycker det är lämpligt att börja bygga.
Någon budget för bygget har jag faktiskt inte satt, men jag räknar med att 50k ska räcka för att resa carporten med allt utom elcentral och belysning. Kanske lite glädjekalkyl men när jag har räknat på materialet så ska det räcka med marginal:)

Jag kommer att använda limträ som pelare samt limträbalkar i full längd. Råspont och plåttak i tegelprofil.
Som innertak har jag inte riktigt bestämt mig om jag ska sätta ec 22x95 med en tumstock emellan så det blir ltie gles, eller köra råspont. Har ni andra förslag så säg till!

Funderar också lite på höjden, vad tror ni där, 2,2 eller 2,5m? Jag är inne på 2,5m så det blir luftigt plus att jag kan få in båten. Vill jag också gjuta golv i framtiden så vill jag ha takhöjd också
 
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
murak
holmberg87 holmberg87 skrev:
Just nu håller jag på att räkna på materialet och göra klart ritningarna i detalj.
Funderar på om jag ändå ska bygga takstolarna själv nu i vinter så dom är färdiga tills dess att jag tycker det är lämpligt att börja bygga.
Någon budget för bygget har jag faktiskt inte satt, men jag räknar med att 50k ska räcka för att resa carporten med allt utom elcentral och belysning. Kanske lite glädjekalkyl men när jag har räknat på materialet så ska det räcka med marginal:)

Jag kommer att använda limträ som pelare samt limträbalkar i full längd. Råspont och plåttak i tegelprofil.
Som innertak har jag inte riktigt bestämt mig om jag ska sätta ec 22x95 med en tumstock emellan så det blir ltie gles, eller köra råspont. Har ni andra förslag så säg till!

Funderar också lite på höjden, vad tror ni där, 2,2 eller 2,5m? Jag är inne på 2,5m så det blir luftigt plus att jag kan få in båten. Vill jag också gjuta golv i framtiden så vill jag ha takhöjd också
Lite kommentarer: Jag är fast besluten att skruva egna takstolar till vår carport (6m bred, 8m djup) då jag är snål och oerfaren ;) Räknar med att få dem till ungefär halva priset på detta sätt om jag inte räknar med min egen tid. Jag är dock helt på det klara med att jag kanske kommer ångra mig!

Jag räknar på ett totalpris på 70kkr för våran carport inkl markarbete dränering etc. Då är det med förråd i bakkant och betongpannor, annars likt din. Bygglovet gick på maffiga 15kkr (!!) så det är en stor del av budget. Vi kommer ha råspont som innertak i förrådet samt isolera detta med isolering vi redan har. I själva carporten kommer vi ha öppet och kanske sätta nån sorts tak i framtiden om vi känner för det. Kommer dra två gulrör, ett för skarvsladd och ev framtida fast el och et för vattenslang och ev framtida fast installation av vatten.

Våra pelare kommer vara 5m 115x115 limträ som kapas på mitten, så takhöjden upp till takstolarna blir 2,5m. På sidorna kommer limträbalkarna (90x315) ta plats så där blir det lägre. Likt dig så kommer plintarna få sticka upp ca 1dm så att man i framtiden kan gjuta platta om man vill det.

Ska sägas att vårt bygglov (beställt 4 nov) inte är färdigt då dom har lite långa handläggningstider just nu.
 
Jag tror helt klart på 2,5 meters takhöjd, vem vet vad som kommer så småningom en liten saxbord eller billyft. Beror lite på intresse, jag tänker runt 2,9 - 3 m på garaget som jag tänkte bygga. Hellre lite för mycket än lite för lite.

//Mathias
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
murak murak skrev:
Lite kommentarer: Jag är fast besluten att skruva egna takstolar till vår carport (6m bred, 8m djup) då jag är snål och oerfaren ;) Räknar med att få dem till ungefär halva priset på detta sätt om jag inte räknar med min egen tid. Jag är dock helt på det klara med att jag kanske kommer ångra mig!

Jag räknar på ett totalpris på 70kkr för våran carport inkl markarbete dränering etc. Då är det med förråd i bakkant och betongpannor, annars likt din. Bygglovet gick på maffiga 15kkr (!!) så det är en stor del av budget. Vi kommer ha råspont som innertak i förrådet samt isolera detta med isolering vi redan har. I själva carporten kommer vi ha öppet och kanske sätta nån sorts tak i framtiden om vi känner för det. Kommer dra två gulrör, ett för skarvsladd och ev framtida fast el och et för vattenslang och ev framtida fast installation av vatten.

Våra pelare kommer vara 5m 115x115 limträ som kapas på mitten, så takhöjden upp till takstolarna blir 2,5m. På sidorna kommer limträbalkarna (90x315) ta plats så där blir det lägre. Likt dig så kommer plintarna få sticka upp ca 1dm så att man i framtiden kan gjuta platta om man vill det.

Ska sägas att vårt bygglov (beställt 4 nov) inte är färdigt då dom har lite långa handläggningstider just nu.
Jag fick offert på ca 10 000kr för mina takstolar och det är klart man nog bygger dom billigare själv om man inte räknar sin tid. Men vettesjutton om jag kan kapa 50% på det. Har iofs bra tillgång till lokal att bygga dom och tiden finns, det går nog ganska snabbt att göra 7st takstolar.

Det var ett dyrt bygglov! Mitt kostade ca 3000kr:)

Det blev endel kostnader för markarbetet för mig eftersom det från början inte var någonting annat än lutande och dålig mark.
Hittils med allting inklusive plintarna är jag uppe i 30k vilket man får anse helt okej!:)

Bra komentarer! Tackar!
 
  • Gilla
ullak40 och 1 till
  • Laddar…
Mathias12 Mathias12 skrev:
Jag tror helt klart på 2,5 meters takhöjd, vem vet vad som kommer så småningom en liten saxbord eller billyft. Beror lite på intresse, jag tänker runt 2,9 - 3 m på garaget som jag tänkte bygga. Hellre lite för mycket än lite för lite.

//Mathias
Helt rätt, planen var i början att bygga garage men jag har en hobbyverkstad genom jobbet med alla tänkbara maskiner och tillbehör plus att merkostnaden för garage är rätt stor.'
Börjar helt enkelt med en carport så får vi se när den övergår i garage hehe!

Det får bli 2,5m!
 
  • Gilla
Mathias12
  • Laddar…
murak
holmberg87 holmberg87 skrev:
Jag fick offert på ca 10 000kr för mina takstolar och det är klart man nog bygger dom billigare själv om man inte räknar sin tid. Men vettesjutton om jag kan kapa 50% på det. Har iofs bra tillgång till lokal att bygga dom och tiden finns, det går nog ganska snabbt att göra 7st takstolar.

Det var ett dyrt bygglov! Mitt kostade ca 3000kr:)

Det blev endel kostnader för markarbetet för mig eftersom det från början inte var någonting annat än lutande och dålig mark.
Hittils med allting inklusive plintarna är jag uppe i 30k vilket man får anse helt okej!:)

Bra komentarer! Tackar!
3000kr! Ett fynd! :) Dom gjorde om debiteringssystemet förra året här på Gotland vilket medförde att "små" bygglov blev ordentligt mycket dyrare. Som jämförelse kan jag säga att bygglovet för huset vi byggde 2015 kostade totalt 16kkr...

Ang takstolar så fick jag offert från lokal firma på 16kkr för 8st exkl frakt. Verkar skilja sig åt beroende på vart man bor :/

Bifogar en sidovy som inspiration:

Schematisk sidovy av en garagekonstruktion med måttangivelser och en tecknad bil för skala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Carl Johansson och 1 till
  • Laddar…
På jobbet beställer vi alltid takstolar finns inte en chans att göra det billigare.
 
På jobbet ja, då får ni ju betalt för arbetstiden....
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Utan arbetstid inräknad så är det ändo ingen idé att göra takstolar själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.