Äger ni anläggningen eller hyr ni den av leverantören? Om ni hyr anläggningen kanske ni kan få den utbytt kostnadsfritt. Om man äger skiten och själv får bekosta en ny anläggning så hade jag tagit in offerter från leverantören, men också andra VVS-firmor som jämförelse.

Vi bytte ut vår gigantiska fjärrvärmecentral från 1982 till en modern sak och det gav en märkbar sänkning av energiåtgången. Oklart om den var dåligt inställd, slitna värmeväxlare eller något annat som drog upp förbrukningen.

Nu för tiden har vi dock bergvärme istället, det kan vara en idé att kika på också.

https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/merotherm-fjarrvarmecentral-metro-superb.html
 
  • Gilla
WhatIF
  • Laddar…
Den värmeenergi som plockas ut ur fjv-vattnet är exakt lika mycket som förbrukas av värmesystemet & tappvarmvattnet.
Allt annat är emot naturlagarna.

Så om den förbrukade värmeenergin från fjv-vattnet minskar när ni bytte fjv-centralen så beror det på att det gamla värmesystemet inte var optimerat.

Vi bytte regulatorn till värmesystemet för några år sedan, den nya regulatorn går att optimera betydligt mer än den gamla, vi har fått ner förbrukningen lite tackvare att vi har jämnare temperatur inne nu än tidigare.
Den gamla regulatorn mätte utetemp & framledningstemp, den nya mäter utetemp, innetemp, framledningstemp samt fjv-returtemp.
 
  • Gilla
WhatIF
  • Laddar…
Absolut är det så. Men det var så pass gamla grejer att det inte gick att ställa in på ett bra sätt, däremot gav det rejält med värme och varmvatten. Sedan hade den en varmvattenberedare på några hundra liter. Och vi har inget behov av att ha 30 grader i pannrummet :).

Sedan är det förstås lite svårt att jämföra förbrukningen eftersom vintrarna varierar en hel del också. Med den gamla anläggningen låg vi på runt 50 000 kWh och gick ner till 40 000 kWh med den nya. Men som sagt, vintrarna har inte varit lika kalla.
 
  • Gilla
WhatIF
  • Laddar…
FG FG skrev:
Äger ni anläggningen eller hyr ni den av leverantören? Om ni hyr anläggningen kanske ni kan få den utbytt kostnadsfritt. Om man äger skiten och själv får bekosta en ny anläggning så hade jag tagit in offerter från leverantören, men också andra VVS-firmor som jämförelse.

Vi bytte ut vår gigantiska fjärrvärmecentral från 1982 till en modern sak och det gav en märkbar sänkning av energiåtgången. Oklart om den var dåligt inställd, slitna värmeväxlare eller något annat som drog upp förbrukningen.

Nu för tiden har vi dock bergvärme istället, det kan vara en idé att kika på också.

[länk]
Tackar ytterst för dina tips vännen.

Vi äger fjärrvärmecentralen själva och får bekosta en egen själv. Ska kolla närmare på länken du bifogade :)

Vi bor mitt i Malmö, kan man ändå kollar på bergvärme då?

Ha det fint :)
 
WhatIF WhatIF skrev:
Dessutom har vi EON på fjärrvärmen, har inget annat val :/
Stackars er E-ON :mad:

Här i vår kommun har vi 25.5 öre / kwh inkl. moms !! sommartid, och 71.95 öre /kwh inkl. moms på vintern.:)
 
  • Gilla
WhatIF
  • Laddar…
Jag har REDAN 2000 fjärrvärmeväxlare till det har jag en extra värmeväxlare som matar minipoolen som året runt har 41º C något mindre på sommarn typ 36º
Den matar också golvvärmen då kan övriga huset var helt kallt i princip Maj till Sep.
 
  • Gilla
WhatIF
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Stackars er E-ON :mad:

Här i vår kommun har vi 25.5 öre / kwh inkl. moms !! sommartid, och 71.95 öre /kwh inkl. moms på vintern.:)
Ahh vad härligt, inte helt fel priser det :) Vilken kommun bor ni i? =)
 
Skillnaden mellan en gammal central är att den oftast är uppvärmd i ett standbystatus både på Värme och varmvatten.

En modern central är helt kall tills det behövs värme då genereras den inom en sec.

En viktig komponent är att installera en rumskontroller, denna håller exakt den temp man ställt in.

I vårt hus har vi 21° alltid året runt, sätter vi på TV (en plasma på minst 400W ) så är alla element och ledningar kalla inom 1 timma= ingen energiåtgång. Det finns inget uppvärmt varmvatten som står stilla.
Samtidigt har den kapacitet, jag fyller min pool med varmvatten, det tar en timma för 2000 liter då levereras kontinuer.f.rligt över 68 kW energi. Det kostar alltså 50 kr, och på sommaren kostar det 12,50 kr, dock kostar kallvattnet 40 kr.
 
Redigerat:
  • Gilla
WhatIF
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Skillnaden mellan en gammal central är att den oftast är uppvärmd i ett standbystatus både på Värme och varmvatten.

En modern central är helt kall tills det behövs värme då genereras den inom en sec.

En viktig komponent är att installera en rumskontroller, denna håller exakt den temp man ställt in.

I vårt hus har vi 21° alltid året runt, sätter vi på TV (en plasma på minst 400W ) så är alla element och ledningar kalla inom 1 timma= ingen energiåtgång. Det finns inget uppvärmt varmvatten som står stilla.
Samtidigt har den kapacitet, jag fyller min pool med varmvatten, det tar en timma för 2000 liter då levereras kontinuer.f.rligt över 68 kW energi. Det kostar alltså 50 kr, och på sommaren kostar det 12,50 kr, dock kostar kallvattnet 40 kr.
Jaha ok där ser man. En del att tänka på, men skall försöka begära in offerter från olika leverantörer och VVS-firmor.

Ha en trevlig fredag Leif :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.