Hejsan,

Min fru och jag planerar att köpa hus och fastnat för ett objekt. Har läst en del på forumet och inser självfallet att inget hus är perfekt, dock finns det problem som köpare helst vill undvika.

Huset i sig ser väldigt fräscht ut och del arbeten har utförst på huset. Huset är förbesiktat och det finns en del påpekanden i protokollet som bör åtgärdas. Bland annat har krypgrunden en hög uppmät fuktighet samt så fanns det mögel på nockvinden. Jag har förstått det som att man inte behöver vara livrädd för fukt och att det finns lösningar att ta till där, tex installation av FTX. Sen så saknas det exempelvis ett kvalitetsintyg till det renoverade badrummet så frågan är också hur bra det jobbet har gjorts.

Min fråga till er, som har betydligt mer vana av sådant, när ni ögglar igenom protokollet vad får ni för känsla? Är åtgärdslistan det som kan förväntas av sådana hus eller visar åtgärdslistan på tex ett bristande underhåll?

Information om huset:
Byggnadstyp:1½-plansvilla med källare
Byggnadsår:1909
Grundläggning:Betongplatta
Stomme:Trä
Fasad:Trä
Fönster:3-glas / 2-glas
Bjälklag:Trä
Tak:Betongpannor
Utv.plåtarbete, plåt
Uppvärmning:Luft/Vatten-värmepump
Typ av ventilation:Självdrag
Övrigt:Fiber är på gång till området och skall installeras i fastigheten inom kort. Förråd innanför garage om ca 40 kvm. Uppställningsplats för husvagn/husbil/båt bredvid garaget.

Länk till besiktningsprotokollet: https://www.docdroid.net/EemEwNz/besiktningsprotokoll.pdf
 
Välkommen till forumet!

På nockvind ska det inte förekomma fukt/mögel och det är inget som FTX kan avhjälpa.
Frågan är vad som gör eller har gjort att det har blivit fuktigt där, inträngande vatten utifrån eller kondens. Det måste kollas upp och åtgärdas.

Att installera FTX kan vara en avancerad och dyr historia. Självdrag fungerar bra så länge man inte bygger om allt för mycket och täpper till huset. Finns det friskluftsventiler i alla sovrum?

Att det saknas kvalitetsintyg på badrummet behöver inte innebära någon risk. Ta med en kunnig person och titta på hur det är utfört.
 
  • Gilla
Lord_tito88
  • Laddar…
maah maah skrev:
Välkommen till forumet!

På nockvind ska det inte förekomma fukt/mögel och det är inget som FTX kan avhjälpa.
Frågan är vad som gör eller har gjort att det har blivit fuktigt där, inträngande vatten utifrån eller kondens. Det måste kollas upp och åtgärdas.

Att installera FTX kan vara en avancerad och dyr historia. Självdrag fungerar bra så länge man inte bygger om allt för mycket och täpper till huset. Finns det friskluftsventiler i alla sovrum?

Att det saknas kvalitetsintyg på badrummet behöver inte innebära någon risk. Ta med en kunnig person och titta på hur det är utfört.
Tack för det snabba och utförliga svaret! Jag ska kolla med säljaren om friskluftsventilerna.
 
Ökad ventilation av bostaden, samt en tät vindslucka kan hjälpa till att minska risken att varm luft tar sig till nockvinden och kondensera mot det kalla yttertaket.
 
  • Gilla
Lord_tito88
  • Laddar…
I äldre hus så eldade man förr för att hålla värmen, och då värmde skorstensstocken vinden, vare sig man ville eller inte. Sedan har man ju med tiden bytt uppvärmning, tätat till bostäderna för att få dem mer energisnåla och då fått massor av problem med att varm fuktig luft ändå tar sig upp på vinden där den vid kontakt med det kalla taket skapar kondens.

I besiktningsprotokollet finns också med att taket bågnar. Det är rätt så vanligt med en viss bågnad på äldre tak utan att det är katastrof, men här är det ju värt att kolla hur mycket röta det finns i takstolen. Men lite otur så är takets konstruktion så angripet att det måste bytas ut helt. Det kostar flera hundratusen kronor.

I övrigt såg jag (som själv äger ett stort gammalt hus) inget uppseendeväckande i protokollet, men ni kan precis som alla andra ägare av äldre hus förvänta er att ett och annat "ger upp" när som helst. Jag såg att avloppet kanske inte är i bästa skick, att elen kan vara lite omodern i några rum och att det finns en del eftersatt underhåll på fasad, dörrar och fönster att ta igen kommande sommar.
 
  • Gilla
Lord_tito88
  • Laddar…
Fint hus!
ta en egen besiktningsman-så uppfyller ni rimligt kraven på undersökningsplikt, det kan vara klokt att ta en titt på taket.

Jag är inne på swetrots linje, det är taket som man bör kolla upp. I övrigt mest underhåll, en del man gör själv , en del proffs får hjälpa till med. Fukt i krypgrunden finna lösningar idag som är effektiva, även om det medför högre driftskostnader.

Ett tillägg-FTX är kanske onödigt i ett så gammalt och otätt hus, det kommer läcka förbi FTX aggregatet så du får dålig verkningsgrad.

Enkel mekanisk frånluft (F) från våtutrymmen skapar undertryck i huset och varm fuktig luft läcker inte ut i kalla delar.

Ett caveat- om.det är hög fukthalt i krypgrunden och påväxt och luft sugs in här kan det ge doft, man får se till att ha så många tilluftsventiler som behövs
(Detta med hänsyn till husets täthet)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.