Jag funderar på att köpa ett enplanshus med källare på 86+86 kvm. Jag gillar det mesta med huset, men tycker tyvärr inte om planlösningen på markplanet. Bifogar en bild som visar hur det ser ut.

Jag tycker inte om placeringen av sovrummen. Jag skulle hellre ha dem i närheten av varandra. Att ha badrums- och sovrumsdörr i kapprummet känns opraktiskt. Korridorköket är inte heller en favorit.

Frågan är om det är möjligt och ekonomiskt vettigt att ändra planlösningen i detta hus? Huset är ett trähus från 1975 med renoveringsbehov. Alla ytskikt, köksinredning och badrum måste göras om. Jag är inte främmande för att flytta rummen om det kan göra planlösningen vettigare. Eftersom det finns en källare under är det inte så svårt att flytta badrum och kök. Fönster och ytterdörrar är låsta till sina positioner för jag vill inte göra om tegelfasaden.

Förslag på alternativa planlösningar mottages tacksamt. Även synpunkter på om en ombyggnad är genomförbar är välkomna.
 
  • planlösning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter viss tvekan föreslår jag att ni låter kök och bad byta plats. Trappans läge avgjorde valet plus det faktum att rummen "söder" och "norr" om hallen inte är lika djupa. Jag misstänker att kök och matplats förlorar sin kontakt med gatan, vilket ni bör fundera på.

På EN ENDA (men mycket viktig) punkt har jag avvikit från kravet att lämna fönstersättningen orörd. På "östra" fasaden har jag placerat ett nytt fönster (eller fönsterdörr) mitt emot entrépartiet. Detta kommer att ge en mycket "roligare" första anblick för besökaren från entrén. Och dessutom kommer vardagsrummets innersta del, fönstret förutan, att bli onödigt mörkt.
 
  • peroande01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mitt tips är ju att tänk igenom och överväg fördelar och nackdelar dels med dagens planlösning men också mot att bygga ut alt. göra om befintlig lösning.

Går det att flytta avlopp, vatten smidigt, kan man slå ner väggar etc...


Vad saknar ni i dag, större kök, större badrum, placeringar på rummen etc.


Prova och skissa upp ny lösning på papper med linjal, blyertspenna och suddgummi(för de lär behövas).

Har ju joxat om våran planlösning helt och hållet, dock inte så stor yta ca 50m2 + 25 uppe men MYCKET JOBB är det och pengar kostar det i massor, hållt på i 4år nu mestadels själv(april-nov) och iår SKA det bli KLART..

För det drar ju iväg rejält med nya golv,tak,väggar, kanske tilläggsisolering, nya fönster, ny el på en gång kanske + allt interiört + hantverkare mm.
 
peroande skrev:
Jag funderar på att köpa ett enplanshus med källare på 86+86 kvm. Jag gillar det mesta med huset, men tycker tyvärr inte om planlösningen på markplanet.
med andra ord har du inte bott i huset och testat den nuvarande planlösningen.
Du gillar inte att sovrummen är åtskillda men har du växande barn så kommer du att uppskatta det. Bad eller rättare sagt toa vid kapprum är ett bra lösning och inget fel att det ligger vid sovrummet om man bara har ett toa. Korridorkök är platseffektivt. Välplanerat boyta på 86m2, tycker jag.
Ska du vända upp och ner på ett gammalt hus så kommer du väldigt nära kostnader för nybyggt med valfritt planlösning.
gaia
 
S
Ytterligare ett förslag...
Jag har valt att låta badrum/kök vara kvar då det är dyrt att flytta. Mitt förslag är helt enkelt att flytta ena sovrummet tvärsöver, nu har större yta för samvaro skapats. Kanske kan man öppna upp med fönster i öster?
 
  • planl%C3%B6sning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle göra som ovanstående men även öppna upp köksväggen för att ha helt öppet mellan kök och ett potentiellt vardagsrum.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
BirgitS
V Vatthagen skrev:
Jag skulle göra som ovanstående men även öppna upp köksväggen för att ha helt öppet mellan kök och ett potentiellt vardagsrum.
Kanske mer läge att fråga TS vad som hänt under de snart 7 år som gått sen tråden startades ;)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kanske mer läge att fråga TS vad som hänt under de snart 7 år som gått sen tråden startades


Låt oss stilla hoppas att de inte har förhastat sig!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det var ett rejält trådlyft! Jag släppte tanken på detta hus och hittade året efter ett med för oss bättre planlösning som vi köpte.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kanske mer läge att fråga TS vad som hänt under de snart 7 år som gått sen tråden startades ;)
brukar inte kolla datum utan tror i min enfald att det är något färskt när det bara ”dyker” upp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.