Bara nyfiken, jag köpte en liknande slang när jag hade stopp för nåt år sen. Nu har jag bilat och bytt ungefär det avsnitt där jag tror jag hade stopp (ska fortsätta "bortåt" framöver och byta allt gammalt gjutjärn i källarn men inte hunnit än) så just detta kommer nog inte hända igen... Men, till saken...

Mitt stopp var ett "tvärstopp" med papper och senaste laddning från toan (eller troligen flera senaste laddningar då vi dessutom hade gäster sen några dagar just när detta hände). Jag lyckades inte "knixa" in slangen utan den fastnade i nån böj längre in i röret, bara ca 2 meter in kanske... När jag försökte få den att mata sig in själv så fyllde den röret och både vatten och annat innehåll svämmade ut på golvet ur renshålet.

Efter att ha kämpat en kväll (skam den som ger sig tänkte jag, och jag får ändå städa och tvätta både mig och golvet efter första fadäsen) så gav jag upp och ringde spolfirman dan därpå. Han hade förstås bättre grejjor och gjorde en loop på slangen, tryckte och vred samtidigt, matade ledigt förbi det stopp (böj) jag inte kom förbi. Tryckte på sin "knapp" så det brummade till och sa "så var det klart" (ungefär) - men det tog nog totalt mindre än 15 minuter för själva jobbet, sen var han kvar och kikade lite på mina rör och tipsade lite (fastpris för spolning)...

Men frågan är om jag kunnat lyckas bättre själv med nån speciell teknik eller om hans slang och munstycke helt enkelt var överlägset mitt 500kronors... Att testa om trycket räckt för att skära igenom stoppet fick jag ju aldrig prova då jag inte nådde fram dit...
 
hsd
Kärcherslangen har en stråle rakt fram också och den fixar stoppen lättare
 
Förpackning av Nilfisk Drain & Tube Cleaner med bild på användning vid avloppsbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kollade själv och det verkar ju vara samma:)
 
Köpte Biltemas slang idag och den passar ju inte Nilfisk nå vidare... :/
Kan vara bra o veta för andra som ev funderar på o köpa
 
Mikael_L
Det finns två olika slangar från biltema, alltså två olika fästen. Det ena passar definitivt inte till nilfisk. Men den andra tyckte jag såg rätt ut, när jag kollade.
Är inte säker dock.
 
jag köpte den dyrare (269kr), och den passade nästan men fjärdades inte fast så det läckte i anslutningen (handtaget).
 
Mikael_L
Kanske är den rätta till nilfisk då, men "bara" kass i passformen ... :(
 
Köpte Nilfisks på Harald Nyborg och den passade bra (doh) :)

Känslan var att gummipackningen sitter för högt upp för att det skulle lira till 100%
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.