Hej

Efter att vi gjort om elen i vårar hus så saknas en svart rund strömbrytare med knapp och trappfunktion i bakelit. Vet någon vart man kan få tag på en sådan knapp?

Mvh
Manuela
 
  • Svart rund bakelitströmbrytare med knapp på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag har köpt "pello" på tradera, brukar finnas ofta... vad du menar med 3 steg vet jag inte, mina pello är bara on/off eller 2 st knappar för kronkoppling...

Annars har jag monterat "renova" som är runda "moderna" brytare från shneider tror jag, finns överallt. De är rätt OK, men inte alls samma känsla som "pello" eller riktiga porslinsbrytare...

De brytare jag sett nytillverkade är vrid eller vipp, inte som pellon, togglande tryckknapp... Pello är även min favorit, både som infälld och utanpåliggande. Jag har för mig det är 20-30-tal ca... Mitt barndomshem från 1924 hade el från början, och det satt pello nästan överallt (tyvärr byttes endel ut mot "fin" gulnande plast). Tror många faktiskt numera värdesätter både dessa gamla brytare och även tex "slottsvred" på radiatorer etc. Alla bytta vred och knappar måste bytas igen efter 10-20 år, medan de som är "orörda" fungerar år efter år, kvaliteten är enorm i dessa gamla grejjor!
 
  • Gilla
Manj0
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag har köpt "pello" på tradera, brukar finnas ofta... vad du menar med 3 steg vet jag inte, mina pello är bara on/off eller 2 st knappar för kronkoppling...

Annars har jag monterat "renova" som är runda "moderna" brytare från shneider tror jag, finns överallt. De är rätt OK, men inte alls samma känsla som "pello" eller riktiga porslinsbrytare...

De brytare jag sett nytillverkade är vrid eller vipp, inte som pellon, togglande tryckknapp... Pello är även min favorit, både som infälld och utanpåliggande. Jag har för mig det är 20-30-tal ca... Mitt barndomshem från 1924 hade el från början, och det satt pello nästan överallt (tyvärr byttes endel ut mot "fin" gulnande plast). Tror många faktiskt numera värdesätter både dessa gamla brytare och även tex "slottsvred" på radiatorer etc. Alla bytta vred och knappar måste bytas igen efter 10-20 år, medan de som är "orörda" fungerar år efter år, kvaliteten är enorm i dessa gamla grejjor!
Tack för ditt svar, förlåt jag menar strömbrytare med trappfunktion.
 
J JohanLun skrev:
tex här

[länk]
Den går tyvärr inte den har inte trappfunktion tyvärr.
 
Manj0 Manj0 skrev:
Tack för ditt svar, förlåt jag menar strömbrytare med trappfunktion.
De vi har har trappfunktion, vi hade två en försvann...
 
Aha, jag har faktiskt inte haft nån pello med trapp, trevligt att de finns!

Jag skulle försökt lösa det med en z-wave modul, om du har en takdosa där sådan får plats. Pellobrytarna är ganska djupa och är det gamla dosor är de lite mindre, så en z-wave får iallafall för mig inte plats bakom en pello, tyvärr... Men med z-wave kan du "programmera" trappfunktion och massa annat utan att ha brytare och kablage som stöder detta...

https://www.m.nu/brytare/fibaro-double-switch-2-2x1-15kw


Alternativt, köp en renova så länge, stilen är ju samma även om känslan inte alls är det... :)

https://www.elbutik.se/product.html...gW-60YJ-DG_HBjlRgO9-YJHwJJrw0nb8aAjzTEALw_wcB
 
  • Gilla
Manj0
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Aha, jag har faktiskt inte haft nån pello med trapp, trevligt att de finns!

Jag skulle försökt lösa det med en z-wave modul, om du har en takdosa där sådan får plats. Pellobrytarna är ganska djupa och är det gamla dosor är de lite mindre, så en z-wave får iallafall för mig inte plats bakom en pello, tyvärr... Men med z-wave kan du "programmera" trappfunktion och massa annat utan att ha brytare och kablage som stöder detta...

[länk]


Alternativt, köp en renova så länge, stilen är ju samma även om känslan inte alls är det... :)

[länk]
Jo det är ett alternativ medan man letar.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Denna från Byggfabriken är en bakelit med trapp:

[länk]
Den är ju ett väldigt bra alternativ.
 
1930 såg snygga ut, helt klart ett alternativ till Renova, speciellt om man som jag sätter z-wave puckar under och det skulle gå att ta en återfjädrande tryckknapp som styrning...

Kan man ta en tryckknapp och byta till en svart (eller vit) knapp för att inte få "belyst" knapp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.