K KungAnka skrev:
Jag har samma problem som TS, men i mitt fall är det väghållaren som plogar in snö i min häck.
Jag satte några röda vägpinnar. Det löste mina problem. Plogbilen vågar inte köra för nära dem.
 
  • Gilla
Bygga hus 2012 och 2 till
  • Laddar…
På villagator är det nite rimligt att lämna utrymme mellan staket och snöplogkant.
 
  • Gilla
bosv
  • Laddar…
bobas bobas skrev:
Jag satte några röda vägpinnar. Det löste mina problem. Plogbilen vågar inte köra för nära dem.
Vår väghållare är modigare än så. Har provat pinnar, dom höll inte mer än första 20 cm snö.
 
J
Kompis hade liknande bekymmer. Efter fruktlös dialog så kastades handsken och snön lades tillbaka där den kom ifrån på så olägliga tider som möjligt. Minns att han var ute mitt i nätterna och skottade så att motparten skulle få skotta på morgonen innan jobbet. Efter ett tag så fattade de vinken. Inget jag rekommenderar dock...
 
  • Gilla
Sir Duke och 13 till
  • Laddar…
nikasp
J jonnyf skrev:
Kompis hade liknande bekymmer. Efter fruktlös dialog så kastades handsken och snön lades tillbaka där den kom ifrån på så olägliga tider som möjligt. Minns att han var ute mitt i nätterna och skottade så att motparten skulle få skotta på morgonen innan jobbet. Efter ett tag så fattade de vinken. Inget jag rekommenderar dock...
Haha, det där var fan humor! Jag har lite ”En man som heter Ove”-tendenser och skulle eventuellt kunna göra detsamma :)
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Steg ett är väl att kolla var tomtgränsen går, som vårjägarn är inne på här ovan. Om det faktiskt visar sig att snön skottas in på din tomt så kan du ju gå till styrelsen om det nu inte hjälper att prata med snöskottarna själva. Innan dess kan du ju iofs testa med att sätta upp något väl formulerat meddelande på en skylt framför din häck när snön är på väg. "Vänligen undvik att skotta snö mot plantorna." Exempelvis.

Hjälper inget så är det väl tillbakaskottning som gäller. Gärna i lagom stora högar under och framför/bakom bilarna. Lite lagom vattenbegjutning av snöhögarna kan vara trevligt om det är minusgrader under natten också. Får lite "Mjölkpallen-vibbar" faktiskt... :rofl:
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Jag hade problem med att snöplogen vräkte ner snön på min tomt som ligger med en slänt nedanför vägen. Satte upp ett klent staket (ett par ribbor på nedslagna stolpar), efter det så försvann problemet. Hade nästan hoppats att dom skulle förstöra det :devilish:
 
Mats-S
Skicka tillbaka snön mot deras garage, gärna så att den ligger riktigt ivägen för dom.

Jag hade en liknande situation när vi byggde vårat hus på en fd ödetomt. Grannen mitt emot fortsatte i gammal vana att vräka upp all hans snö från sin garageuppfart rakt upp på våran nyplanterade gräsmatta och häck.

Jag kontrade med att tömma hela vår skaftväg på hans häck. Hans fru kom då ut och frågade vad jag sysslade med. Jag svarade:
- Vad jag förstått utifrån hur ni gör, så ska vi byta snö mellan fastigheterna här ... ?

Efter det kom det inte en snöflinga från hans tomt till vår tomt :)

Så, visst är det lite jobb, men garanterat effektivt, prova så ska du få se på reaktion :)
 
  • Gilla
Leifur
  • Laddar…
S
Mats-S John Smith skrev:
Så, visst är det lite jobb, men garanterat effektivt, prova så ska du få se på reaktion :)
Säkerligen effektivt för grannsämjan också. ;)
 
S
Men första steget är väl att prata med samfälligheten?

Och prata med den som kör plogbilen?
 
  • Gilla
p.lundgren och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
S sinuslinus skrev:
Säkerligen effektivt för grannsämjan också. ;)
Dom grannar man vill ha bra sämja med sysslar inte med att slänga sin snö på andras tomter, så det gör nog varken till eller ifrån på den punkten, däremot slipper man deras snö för all framtid.
I mitt fall hade jag typ 4ggr så lång skaftväg att samla snö från, så han insåg väl att min "vapenarsenal" var betydligt slagkraftigare efter min första attack där jag skottade hela min skaftväg klinisk ren, för vidare förvaring mot hans häck :geek:

S Springhunter skrev:
Men första steget är väl att prata med samfälligheten?
Och prata med den som kör plogbilen?
Vad jag förstår så har det redan skett en dialog utan något postivt resultat, det är nog lite snack och mycket verkstad som gäller nu. Vi ska inte vara så konfikträdda bara för att vi är svenskar :worried:
 
Redigerat:
  • Gilla
Bygga hus 2012
  • Laddar…
J jonnyf skrev:
Kompis hade liknande bekymmer. Efter fruktlös dialog så kastades handsken och snön lades tillbaka där den kom ifrån på så olägliga tider som möjligt. Minns att han var ute mitt i nätterna och skottade så att motparten skulle få skotta på morgonen innan jobbet. Efter ett tag så fattade de vinken. Inget jag rekommenderar dock...
Ja det är inget kul när det blir krig, men man får göra vad som behövs i vissa lägen. Min första vinter i mitt hus förra året så skottade grannen sin uppfart o slängde över alls snö från den på min tomt. Problemet var att han skrapade rent sin uppfart från mossa(sköter aldrig sitt hem) och tillsammans med jord som låg längst upp på alla högarna på min tomt.
Jag knackade på och bad i lugn och trevlig ton att jag hade uppskattat om han inte lägger jord och mossa på min tomt. Svaret jag fick var "Jag kan ju inte gå hur långt som helst". Dvs 2-3 meter till andra delan av hans uppfart.

Sen efter den påringningen har han skrivit ut mitt namn på facbook(offentlig status), spottat på min tomt på mina blommor(jag såg det), sparkat på min katt(jag såg det och skällde ut han efter noter efter det). Jag har dessutom hittat batterier i gräset intill hans tomtgräns. Det har börjat slängas in skräp på min uppfart som aldrig hänt tidigare. Gick iväg med barnen till lekparken för några dagar sen och går förbi hans hus och ser då att det ligger en plastpåste utanför hans uppfart och tänker att han har det slarvigt som vanligt. Kmr tillbaka 30 min senare och då ligger den påsen 3 meter in på min uppfart. Min uppfart är på andra änden av min tomt jämtemot hans, dvs 20-30m bort. Det var dessutom helt vindstilla.

För att göra lång historia kort, kan man undvika krig är det bra. Jag kan tillägga att jag aldrig gjort något tillbaka mot min granne trots de värsta sakerna dykt upp i mitt huvud som jag vill göra. Men jag vet att då trappas det bara upp och blir värre. Plus att jag tror på karma och att han får tillbaka det på andra sätt i livet :)
 
  • Gilla
p.lundgren och 3 till
  • Laddar…
Mats-S John Smith skrev:
Skicka tillbaka snön mot deras garage, gärna så att den ligger riktigt ivägen för dom.

Jag hade en liknande situation när vi byggde vårat hus på en fd ödetomt. Grannen mitt emot fortsatte i gammal vana att vräka upp all hans snö från sin garageuppfart rakt upp på våran nyplanterade gräsmatta och häck.

Jag kontrade med att tömma hela vår skaftväg på hans häck. Hans fru kom då ut och frågade vad jag sysslade med. Jag svarade:
- Vad jag förstått utifrån hur ni gör, så ska vi byta snö mellan fastigheterna här ... ?

Efter det kom det inte en snöflinga från hans tomt till vår tomt :)

Så, visst är det lite jobb, men garanterat effektivt, prova så ska du få se på reaktion :)
Lite sandlådenivå på detta, men likväl gillar jag det :) Med handen på hjärtat hade jag nog faktiskt kunna få för mig att göra precis samma sak :p

Får mig osökt att tänka på "Min vän N tar den arga lappen till en helt ny nivå".
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Att inte alla har samma inställning till växter som jag har, det kan jag förstå, men jag kan inte förstå hur man med uppsåt kan vilja stöta sig med sina grannar. Det är ju en generell människosyn det handlar om. Men det är säkert något jag missat...
 
  • Gilla
Kretikos
  • Laddar…
Mats-S
Keexet Keexet skrev:
Det är ju en generell människosyn det handlar om. Men det är säkert något jag missat...
Alla kan inte älska alla ... så enkelt är det
Får man en skitstövel till granne som inte är mottaglig för fredliga argument så är det bara att övergå från ord till handling. Det budskapet är tydligt och kan inte misstolkas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.