Hej
Har en fråga om det i nybyggt hus räcker med ett startpaket inkl. miniparabol för att kunna se på tv. Vad händer isåfall om man vill se på en kanal på en tv-apparat och samtidigt titta på en annan kanal i ett annat rum, går det?

Detta känns som ett mycket billigt alternativ. Är det smidigast såhär, öppna för förslag.

Hälsningar
Therese och Niklas
 
Nej, inte med ett abbonemang. Då får ni skaffa ett tvillingkort, eller vad de kallar det.

Gå in på www.viasat.se leta reda på "frågor och svar" välj nybliven ägare eller nåt sånt, så står det mer.
 
Det räcker inte med ett tvillingkort heller utan det måste till antingen ett parabolpaket till eller också måste du ha NLB-huvuden med dubbla utgångar samt en satelitbox till
 
Tvillingabonemang kallar viasat det hela.
Kopierat från hemsidan, för enkelhetens skull:
Jag har flera TV apparater hemma och vill se Viasat på alla. Vad kan ni erbjuda ?
Till alla som abonnerar på kanalpaketet Viasat Guld kan vi erbjuda tvillingabonnemang för endast 99 kr/mån. Man kan teckna max två tvillingabonnemang per ordinarie Viasat Guld abonnemang. Med denna lösning kan du se på olika kanaler på flera TV-apparater samtidigt.
Om du abonnerar på något av våra övriga kanalpaket och ej vill uppgradera till Guld paketet rekommenderar vi följande lösning: Du ansluter övriga TV-apparater i hushållet till digitalmottagaren genom RF-ingången som finns på baksidan av mottagaren. Om mottagaren saknar RF-ingång kan du komplettera med en s.k. RF-modulator som finns att köpa hos de flesta Radio & TV handlare. Nackdelen med denna typ av lösning är att du inte kan titta på olika kanaler på flera TV-apparater samtidigt. Det kommer alltid att vara samma kanal på alla TV-apparaterna, oavsett hur många du tittat på samtidigt.
 
Hur stor är Viasats miniparabol och hur långt upp i landet fungerar den?
 
Vet egentligen inte så mycket om Viasats miniparabol, jag och maken var ute på deras hemsida och kollade vad de hade att erbjuda. De har ett paket där en miniparabol ingår och vi tyckte att det verkade som en bra lösning dock ser det ju ut som att man måste komplettera med lite ytterligare saker.

Hälsningar
Therese
 
Ju mindre parabol man har ju mer känslig är den för störningar men idag funkar en lite skål.
Men om däremot skall ha fler huvuden för att ser flera kanaler på andra sateliter så räcker inte en miniparabol

Parabol använder en kanalplats eller scart så det går att kika på en kanal
 
Se till att få skiftligt på att man får en mottagare till med tvillingkortet. Som jag har fattat det via bekanta som har tecknat sådana abb så får man enbart ett programkort till och det hjälper inte ett dugg om man inte har hårdvara att köra på
 
På CanalDigital vet jag att man får med allt man behöver.
Deras variant är oxå några kronor billigare.
  • Canal Digital=multiabbonemang
  • Boxer=tvillingkort
  • Viasat=tvillingabbonemang
 
införskaffa x-antal dreambox500 (s/t/c) , så klarar du dig med ett abbonemang + orginala viasatboxen=skrot....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.