Vi kunde bara bygga ganska litet kök pga huset är som det är, men jag har så spis är ganska nära vask, mellan dem bänkskiva och under den DM, vask och DM är mitt under ett fönster utan överskåp. Från spis över bänk till ho, för inte spilla på golvet, från ho, skrapa av tallrikar och skölja av, och in i DM går lätt, plocka ur DM så är tallrikar, glas, bestik mm placerat på armlängds avständ från DM, så man plockar halva maskinen från vänster och andra halvan från höger utan att behöva gå med sakerna. Kylen är 2 steg från spisen. När man står vid vask/bänk har man inget överskåp utan ett fönster, detta är trevligt att slippa stå med pannan i ett skåp utan istället se ut. Vi har inget element under fönstret, det är ett gammalt hus med 1.70 högt (110 brett) gammalt fönster, inget konvektorelement under. Detta är första vintern med köket, så jag hoppas det kommer funka...

Att ha ett kök med långa avstånd, då skulle jag nog fundera på att också ha dubbla hoar, en för matlangning nära tillredning och spis, en för grovdisk och vid diskmaskinen... Att måsta gå många steg med skräp (äggskal, rens och plast från tillredning) över golv för att nå till vask/sopor, eller från tillredning till spis, eller för tippa ut kokande vatten tror jag man ska undvika, det ska helst vara nära mellan dessa... Men att ha ett stort kök är säkert jättefint om man är många... Men även i ett stort kök ska avtsånden mellan funktionerna inte vara för stort... tror jag... att tänka på arbetstriangeln....
 
nikasp
Jag drömmer om att skrota ett överskåp och sätta in ett fönster vid vasken. Haft det tidigare och det saknar jag. Håller även med om att det är väldigt bra att inte behöva passera golv med saker som kan droppa eller skräpa ner.
Just nu har vi dessutom småbarn som hänger i byxorna eller kryper på golvet så då får man verkligen passa sig när man ska hälla av pastavatten eller röra sig med hetvatten i vattenkokaren.
 
En lång bänkyta med ho, spis och beredningsyta i tycker jag är skönt. Att slippa få dropp på golvet är skönt.

Ikea har en stor vask där man får ner en ungsplåt helt, riktigt skönt att diska då.

Jag hade funderat på att flytta kyl/frys och få så lång sammanhängande bänk som möjligt. Har du ett bord/bänk inom ett steg från kylen fungerar det tillfredställande som avställning.
 
nikasp nikasp skrev:
Jag drömmer om att skrota ett överskåp och sätta in ett fönster vid vasken. Haft det tidigare och det saknar jag.
Vi gjorde något liknande när vi byggde för snart åtta år sedan.
Inga väggskåp, men vitrinskåp med glasdörrar åt båda håll över "halvön" mellan kök och matplats.
Och fönster både över arbetsbänk (till höger på bilden) och diskbänk.
Planritning av en bostad med markerade kök- och matplatsområden, inklusive fönsterplacering.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Oj så många bra svar. Det kommer att ta lite tid att gå igenom alla och se vad respektive förändring kan innebära för budget etc. Några kommentarer:

* Vi har idag ingen arbetsyta på andra sidan om hällen, där står kaffebryggare och knivset och sånt. Vi kommer dock i detta köket att se till att det finns minst 30 cm arbetsyta på vänster sida och minst 50 på höger sida

* Gillade skissen som innebar att köket placeras på framsidan av huset istället för på gaveln, dock innebär det rejält mycket mera arbete med t.ex värme, fönster etc. Det sitter element under fönstren på framsidan t.ex.

* Vi lagar extremt mycket mat och bakar också mycket, så vi vill absolut har en stor köksö där man kan ladda upp med massa ingredienser och liknande utan att det blir trångt som det ofta känns på en "vanlig" köksbänk. Ska det lagas wokad mat eller liknande så bereds råvarorna på arbetsytan till höger om hällen, där finns det gott om plats för en skärbräda och lite påsar med grönsaker och annat.

* Vasken vid bardisken är liten och mest till för att skölja av grönsaker, kött etc. Den ser större ut på bild för det fanns ingen smal vask att välja i programmet. Disken är tänkt att göras vid den andra diskbänken vid diskmaskinen.

* Största svagheten som vi såg med designen är att det är 3 arbetsytor som saker ska flyttas mellan. Helt klart bäst är en sammanhängande yta som är 70 cm djup, men med ett kök som ser ut som det gör var detta en kompromiss vi kom fram till.

* Köksbord som någon föreslog istället för köksö går tyvärr bort då vi behöver förvaring, då vi lagar mycket utländsk mat och har massvis med specialingredienser och redskap.

Gjorde en lite bättre 3d-ritning i HTHs program:

3D-ritning av ett ljust kök med stor köksö, arbetsytor, inbyggda vitvaror, och en liten vask på bardisken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska fundera vidare och som sagt gå igenom alla svar i detalj. Mycket bra idéer, tackar för dem!

/HLH
 
H hemljuvahem86 skrev:
Oj så många bra svar. Det kommer att ta lite tid att gå igenom alla och se vad respektive förändring kan innebära för budget etc. Några kommentarer:

* Vi har idag ingen arbetsyta på andra sidan om hällen, där står kaffebryggare och knivset och sånt. Vi kommer dock i detta köket att se till att det finns minst 30 cm arbetsyta på vänster sida och minst 50 på höger sida

* Gillade skissen som innebar att köket placeras på framsidan av huset istället för på gaveln, dock innebär det rejält mycket mera arbete med t.ex värme, fönster etc. Det sitter element under fönstren på framsidan t.ex.

* Vi lagar extremt mycket mat och bakar också mycket, så vi vill absolut har en stor köksö där man kan ladda upp med massa ingredienser och liknande utan att det blir trångt som det ofta känns på en "vanlig" köksbänk. Ska det lagas wokad mat eller liknande så bereds råvarorna på arbetsytan till höger om hällen, där finns det gott om plats för en skärbräda och lite påsar med grönsaker och annat.

* Vasken vid bardisken är liten och mest till för att skölja av grönsaker, kött etc. Den ser större ut på bild för det fanns ingen smal vask att välja i programmet. Disken är tänkt att göras vid den andra diskbänken vid diskmaskinen.

* Största svagheten som vi såg med designen är att det är 3 arbetsytor som saker ska flyttas mellan. Helt klart bäst är en sammanhängande yta som är 70 cm djup, men med ett kök som ser ut som det gör var detta en kompromiss vi kom fram till.

* Köksbord som någon föreslog istället för köksö går tyvärr bort då vi behöver förvaring, då vi lagar mycket utländsk mat och har massvis med specialingredienser och redskap.

Gjorde en lite bättre 3d-ritning i HTHs program:

[bild]

Ska fundera vidare och som sagt gå igenom alla svar i detalj. Mycket bra idéer, tackar för dem!

/HLH
Det låter mer som om ni har en Thai-restaurang hemma. Då är det ju andra förutsättningar.
Jag vågar knappt säga det men jag tycker även ett kök med öppning till vardagsrummet är opraktiskt i mina ögon.
 
Öppen planlösning och stora rum eller många små rum är trender som kommer och går, och som passar olika familjer olika bra. Jag har hört att öppna planlösningar är på väg bort, till förmån för mer små utrymmen - med att alla sitter med plattor och telefoner och tittar på olika program så är det ett annat mönster idag än för 15 år sedan. Glöm inte att öppen planlösning inte är nytt - det fanns i 1800-talets storstugekök där man sov, arbetade och lagade mat. Att få "lyxen" med ett separat matrum och ett separat vardagsrum utan os och slammer från matlagning sågs nog som en stor fördel av många. Liksom att många idag förändrar planlösning mellan sovrum och kök i lägenheter (byter plats på rum). Vilka rum som placeras i söder eller norr, mot gata eller innergård har också varierat över tiden. Viktigt tror jag är att det inte finns ett rätt svar, det beror på både husets och de boendes förutsättningar...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
engs
Många här verkar tycka en extra vask är onödigt men hos oss är den uppskattad. Önskar bara förra ägaren som byggde köket hade fixat den så även extra lilla vore underlimmad som den stora, för att enklare kunna fösa ner bös och vatten från bänken.

Fördelen är främst när man är flera i köket samtidigt och håller på med nått som kräver tillgång till vatten/vask.

Hade också önskat att stora hon vore rejält stor isf den nuvarande med en halvstor och en mindre vask, så man kunde diska plåtar utan att skätta ner halva köket.

Bardisk och barn tycker jag inte är något problem heller, ivf inte från när de är såpass stadiga att de kan sitta där själva. Tvärtom känns det som de uppskattar att komma högre upp och får bättre kontakt med de vuxna som står upp och jobbar i köket.
 
Extra vask är onödigt men trevligt om man har utrymme för det. Likaså dubbla diskmaskiner. Flyttbar komposthink och sopkärl är skönt när hackar etc på olika ställen. Skönt att ha en rejäl binge stående på golvet
 
Oj vad många bra svar och åsikter, vi tackar och bockar.

* Vi håller med om att en helt öppen planlösning inte är något vi vill ha, därför har vi gjort den "halvöppen" med en bardisk så att den som står och lagar mat har kontakt med vad som händer på baksidan och vardagsrummet där barnen ofta är.

* Vi har efter att ha lekt lite mera i HTH-verktyget och placerat ut köksmaskiner (riskokare, kaffemaskin, skärbrädor, knivset och så vidare, att vår ursprungliga plan inte är bra. Det är helt enkelt för korta diskbänkar. Vi tycker att diskbänken mot vardagsrummet är bra för att tillreda och laga mat, med köksön som reservyta för ingredienser, men vi måste ha riskokare, kaffebryggare osv någonstans, och de får inte plats på den andra diskbänken då den är för kort.

* Alternativet är att använda den väggen mot hallen till någonting, men problemet är då att kyl/frys och sånt är 60 cm djupt och då bygger den ut så mycket att vi skymmer fönstren i köket som är tänkta att sprida ljus i vardagsrummet. Annars hade vi kunnat ha kyl/frys här och sen ett skafferi i högskåp så man kan göra köksön lite smalare och göra en längre diskbänk vid diskmaskin. Ska göra en ny ritning.

fortsättning följer...

/HLH
 
Nu har det ritats lite till efter de synpunkter och tankar som kom fram här och som vi själva har haft

3D-rendering av ett kök med vit inredning, högskåp, förbättrad diskbänk och smal köksö med barstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av kökslayout med ö och integrerade vitvaror mot en vägg, bord och element syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har använt väggen mot hallen till högskåp för mikro och ugn och har på så sätt förlängt diskbänken mot gaveln.

Köksön har vi smalnat av så att vi har standarddjup på ena sidan och 37 cm (badrum) på andra sidan. Då blir det bra med utrymme på båda sidor om köksön. Vi har även lämnat en remsa fri yta mellan köksön och fönstren så elementen kan värma upp rummet mer effektivt.

Tanken är att vi förvara sällangrejor i högskåpet höger om mikron då det skåpet är det som är krångligast att ta sig till Köl o frys ligger på 1 meters avstånd till vänster om hällen, och ugn och mikro ligger två steg från hällen och 1 steg från köksön. Vi lade även upp lite prylar som vi använder för att se vart de ska få plats.

Frun är helförälskad i bardisken runt tillagningsplatsen, enda nackdelen att vi måste förkorta väggen så det blir lite mindre förvaring i hallen. Men detta kan vi lösa genom att förvara det vi har mer effektivt än idag.

Vad tror ni, finns det utrymme för ytterligare optimering?

/HLH
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
BirgitS
Hur lång blir bänkytan mellan hällen och hon bredvid?
 
Glöm inte att planera in rikligt med el. Jag har 6 uttag under högskåpet men ibland räcker inte ens det. Om ni nu tvunget ska ha köksö kan det vara bra att ha el där med.
 
BirgitS
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har 6 uttag under högskåpet men ibland räcker inte ens det.
Högskåpet?
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Högskåpet?
Ja, rikligt skrev han ju :)
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.