Hej,
Har skruvat upp en 2CD-DS2132f-IS och den har ju lite olika anslutningar som larm och annat jag inte använder - jag har bara PoE / dator-sladden inkopplad.

Nu sitter kameran ute under takskägget men jag antar att jag måste fukt täta kopplingarna på något vis, någon som har bra tips på hur man kan göra detta?
Tacksam för tips!
 
Var sitter kopplingen, är den inte innanför fasaden?
 
RilleRock
Det bästa hade vart en avsedd anslutningsbox men annars hade jag tagit några varv vulktejp iomed den sitter i takfodret som är hyfsat ventilerat?
 
Så här ser kablelhärvan ut..
Jag använder inte audio / Alarm.
Det blåa är krympslang jag har över mina pressade kontakter.

Det är detta 'paket' jag försöker försluta :)

Kabelhärva med pressade kontakter täckta av blå krympslang mot en vit vägg.
 
Hänger den verkligen på utsidan utsatt för väder?
 
Hola, jag har kopplingsdosor som "Smatte" skickade länk till alternativt kopplingsdosa IP66 (eller dylikt) från Biltema. I vissa Hikvision kameror så följer inte "Pigtail" med utan kabelhärvan består endast av 8 kablar. Dessa brukar jag koppla vidare med om de fria kablarna (larm / audio) behöver anslutas vidare: https://www.kjell.com/se/sortiment/...on-forgreningar/skarvklamma-tre-ledare-p39038

// J
 
K Kane skrev:
Hänger den verkligen på utsidan utsatt för väder?
Ja, kameran sitter under takskägget och sladden hänger strax under, men dock på utsidan av fasaden.

Jag skall prova dosan från Kjell ni länkar till!
Den kan sitta regnskyddad1

Tack för tips!
 
Jag skall också sätta upp några Hikvisions i takfoten men jag kommer att dra kablarna uppåt. Dels för att väderskydda dem men också få dem vandalsäkrare.
 
Har monterat ett gäng HIkvision, 2135 darkfighterserie och har satt dessa i takfoten en bit in, väderskyddade. Kabelhärvan har jag dragit upp på vinden. Det finns lite olika anledningar att inte ha kablar åtkomliga. Fukt är inte det största problemet. Om du låter de hänga synligt kan någon jacka in sig på ditt nät med enkelhet.

Skulle någon av kontakterna åka på kondens när de ligger på vinden är det bara att koppla om exempelvis nätverkskontakten. Jag har kört kamerorna sen augusti utan problem. Eller jo, ett problem. Inga tjuvar att filma ännu, det är lite synd. Däremot såg jag att snöplogaren backade in i vår soptunna med hyfsad fart. Jag lät det passera. För denna gången.... :)

Sen, rent generellt är det ju alltid bra att köra en simpel nätverksdosa (dold) så du slipper dra om hela kalaset om kabeln går sönder. Då byter du kabeln mellan nätverksdosa och kamerans nätverkshona. Du har säkert gjort så men många gör det som går snabbast för stunden, när lösningen i själva verket skall fungera några år framåt. Kör du PoE är det inte så tokigt att dra vp-rör eller flex. Även 48 volt kan ju ställa till det.

Investera gärna i en simpel UPS och dra alla nätverksenheter via (PoE-switch, modem, etc.). Då får du ett system som ändå övervakar om någon får för sig att slita ur huvudsäkringen innan de går in i huset. Overkill skulle många säga men en UPS kostar inte mycket.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.