Vår MSB myndighet och Försvarsminister Peter H önskar att alla hushåll skall kunna klara sig självförsörjande minst en vecka numera. Tidigare år så var det upp till tre dagar.. Detta ställer då krav på självförsörjning m generator, mat m lång hållbarhet samt mycket sparat vatten och bränsle. Har därför börjat sondera lite. De enkla generatorer som säljs i detaljhandeln har en låg kvalité. Känna som man då kommer behöva spendera 4-6000:- för att tillmötesgå dessa krav. Känns som mycket pengar... Finns det någon som har klurat fram ett backup system för en vecka med någon egen metod...Skall man hålla igång sin frys-kyl-mobil och kanske även en radio så är en generator ett alternativ...

Eller satsar man på sk torrvaror för hela slanten...eller inte alls?
 
  • Gilla
Lille Lars
  • Laddar…
Ibland undrar jag om folk inte gör detta svårare än vad det är. Fundera på hur mycket mat i form av fryst mat, konserver, torrvaror osv du ändå har hemma. Nu menar jag inte nödvändigtvis till perfekt komponerade, välsmakande måltider, utan något som håller dig mätt. Jag skulle tro att det är mer än du tror, och om inte, så se till att ha mer "vanlig" mat hemma så att det omsätts. Att ha speciell "nödmat" hemma kommer bara leda till att den blir gammal innan den används och förnyas. Skulle något hända, börja med att äta ur frysen innan innehållet blir dåligt. Med lite disciplin på öppnandet så håller sig maten där flera dygn.

Värme ordnas lämpligen genom att ha en eldstad och gott om ved. Välj en eldstad som det går att laga mat på också så har du två flugor i en smäll. Vanliga braskaminer i gjutjärn med platt ovansida fungerar utmärkt att laga mat på. Stäng de delar av huset som inte behövs så behöver du inte hålla dom varma.

Vad man ska med el till efter en vecka är lite oklart. Det lär knappast gå att ringa med mobiltelefonen då, så att ladda den känns lite överarbetat. Stora delar av mobilnäten saknar reservkraft, och de som har det lär inte ha bränsle efter en vecka. Om man nu ändå vill kunna ladda diverse småsaker så går det att klara sig bra på solpanel och bilbatteri. Jag har den lösningen i båten som ser till länspumpen går och att startbatteri och bärbara VHF:en alltid är laddade.

Vatten är väll den stora frågan att lösa. Jag resonerar så att jag har god tillgång till ytvatten i närheten som duger gott till personlig hygien och efter kokning även fungerar som dricksvatten.

Det som jag ser till att det alltid finns hemma är tändstickor och torrbatterier. Egentligen samma sak med detta som med maten, det är ju saker man ändå använder, se bara till att det aldrig är helt slut.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 11 till
  • Laddar…
Köp ett sawyer vattenfilter så kan ni dricka vilket vatten som helst direkt från PET-flaska.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Det som jag ser till att det alltid finns hemma är tändstickor och torrbatterier.
Stearinljus och campingkök som är gasoldrivet säger jag. Köket kostar 199 kr på Jula.
000640.jpg
Förutom en värmande kamin och vatten på dunk eller flaska.
Men det här med frysskåpet:
De flesta av oss har väl mat för kanske en månad liggande i fryst form.
Men om strömmen försvinner, klarar sig inte det mesta en vecka,
med den samlade kylan som finns där :thinking:
 
  • Gilla
jsiei97
  • Laddar…

Bästa svaret

Under en begränsad tid (månad eller mer) går det att leva utan matpyramid eller kostcirkel. Kök enl Knock, vattefilter enligt Hawke och en 25 kilos säck med ris så klarar man en månad kostmässigt. Lägg till pasta, kryddor och krossade tomater så är det rena studentkosten :)

Mvh Findus
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men det här med frysskåpet:
De flesta av oss har väl mat för kanske en månad liggande i fryst form.
Men om strömmen försvinner, klarar sig inte det mesta en vecka,
med den samlade kylan som finns där :thinking:
Nej, men en två-tre-fyra dagar får du ut om du inte ställer för höga krav. Och det betyder att torrvarorna/konserverna bara behöver räcka två-tre dagar för att nå hela veckan.

Och detta om det är varmt ute. Även om man inte har -20C och kan ställa ut, så har jag iaf just nu kylskåpstemperatur ute, vilket ger en räcka extra dagar. Så, om vädret gör att du behöver hålla dig varm, så håller maten längre utomhus, och om det är för varmt ute för maten, så behöver inte du frysa iaf. (Inte så mycket).

Så, om man tänker som man gör när man tältar, bor i båten, eller motsvarande, så behöver det inte bli så omöjligt svårt. Några små saker gör livet enklare; batteri/vevdriven radio (fm-sändarna kommer att hållas igång så långt det går), tillräckligt med mediciner man är beroende av, sovsäckar/filtar, vattenfilter/jod/bränsle för att koka, campingkök, stearinljus/tändstickor, "handspel" som barnen kallade det när de var mindre; långtråkighet är en reell risk, osv.

Man behöver inte 20kVA generator, 3kbm diesel, 10kbm vattentank och kortvågsradio. Det går utan. (Om man absolut behöver ström till något så glöm inte bort bilen; 12V batteri med ansluten generator i form av bilmotor. Den duger till mycket mer än man tror).
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Stearinljus och campingkök som är gasoldrivet säger jag. Köket kostar 199 kr på Jula.
[bild]
Förutom en värmande kamin och vatten på dunk eller flaska.
Men det här med frysskåpet:
De flesta av oss har väl mat för kanske en månad liggande i fryst form.
Men om strömmen försvinner, klarar sig inte det mesta en vecka,
med den samlade kylan som finns där :thinking:
På tal om gaskök; när jag var yngre fanns det campingkök att koppla till vanlig gasolflaska, men alla dessa småkök nuförtiden vill ha konstiga pyttesmå flaskor av olika typer. Om man redan har löst uppvärmningen med gasol vore det käckt att kunna laga mat på samma bränslelager.

Är det någon som vet var man kan få tag på ett campingkök för vanlig gasol?
 
Claes Sörmland
Vad är det som fått Hultqvist och MSB att höja "kraven", eller kanske man ska kalla det önskemålen? Vad är det de förväntar sig?
 
Det är sunt att ibland se över hur man skulle lösa detta, även om man inte ska överdriva preppningen tycker jag.

Som många har nämnt kan man med väldigt enkla och små justeringar i vardagslivet klara sig långt. Själv har vi egen grävd vattenbrunn så det gäller att ha ett rep med hink i änden. I övrigt ser vi till att husvagnen är standby, där har vi både värmesystem och kök anpassat för gasol. 12V-systemet kan man ladda med bilen.
 
Det enda man behöver för att överleva några veckor är vatten och värme. Värmen kan man lösa med kläder samt lite gasol/sprit/fotogenvärmare och vatten hittar dom flesta av oss ute. Bor man så till att "utevattnet" är mindre bra så kan man ha några liter flaskvatten stående, det kostar inte många kr och har i princip obegränsad lagringstid.
 
hsd
A andersmc skrev:
Vad är det som fått Hultqvist och MSB att höja "kraven", eller kanske man ska kalla det önskemålen? Vad är det de förväntar sig?
Krig!!
 
PNO PNO skrev:
Vad man ska med el till efter en vecka är lite oklart. Det lär knappast gå att ringa med mobiltelefonen då, så att ladda den känns lite överarbetat. Stora delar av mobilnäten saknar reservkraft, och de som har det lär inte ha bränsle efter en vecka. Om man nu ändå vill kunna ladda diverse småsaker så går det att klara sig bra på solpanel och bilbatteri. Jag har den lösningen i båten som ser till länspumpen går och att startbatteri och bärbara VHF:en alltid är laddade.
Jag skulle vilja påstå att det är billigare med ett reservkraftverk (5-6 kkr) än en solcell plus batteri, plus att det är säkrare. Man bör dock förbereda hur man koppla in huset till reserven om man inte vill dra en massa sladdar genom huset.
Jag har två pumpar (läns och avlopp) som gärna vill ha el för att hålla funktionen uppe.
 
Formuleringen självförsörjande är kanske lite olycklig. Önskemålet är att man skall klara sig utan hjälp från samhället i en vecka. Man får ta hjälp av grannar.

Beträffande elverk tvivlar jag starkt på att MSB tänkt sig att alla hushåll skall ha ett eget. Tänk efter själv. Hur skulle det se ut (och låta) när alla lägenheter i ett flerbostadshus startar sitt egna elverk på balkongen? Hur rekommendabelt vore det att ha några dunkar bensin eller diesel i alla lägenheter? Det är inga försumbara mängder som skulle gå åt för att driva en frys i en vecka.

Visst kan man skaffa sig ett elverk om man vill för att ha reservkraft vid ett strömavbrott. Men skyll inte på MSB. Det finns massor av mat som klarar sig länge utan kyla.

Batteridriven radio är väl vad som brukar rekommenderas. Bränsle till kampingkök räcker med betydligt mindre kvantiteter. Filtar och sovsäckar för att hålla värmen. Ficklampor och stearinljus. För de som bor i hus kanske ett elverk är lämpligare är för dem som bor i lägenhet.
 
Redigerat:
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.