Jag skall bygga hus på lättbtong dvs med siporex block. Det är inte många som tänker på "luftskapalt" när man bygger med lättbetong och det gör jag, just för sälerheten för att fukt inte skall bildas i framtiden vilket det gör förr eller senare (ifall man inte skapar en luftspalt)

Min största fråga är: Hur skall jag göra luftspalten ? Jag kommer använda mig av 365 block,- 5-10mm puts,- 50mm isolering, 5mm puts och därpå natursten som fasad.

Mellan block och isoleringen skall luftspalten vara givetvis men frågan är hur eller villket material skall jag använda för att skapa denna luftspalt ?
Med tanke på att lättbetong är oorganiskt, vill jag inte anväda trä för att regla upp då det är organiskt och jag vet inte ifall det blir en bra kombination ? (Detta låter säkert dumt allt ihop) men faktum är att ingen har hittills inte kunnat ge mig råd eller rätt tips och inte ens anticimex byggrådgivare. De felsta rådgivarna har sagt att det inte är nödvändigt med luftspalt på lättbetong, men det är det för mig personligen. Då det är hög fuktighet i lättbetong och den behöver torka ut med tiden och det kan omöjligt göra utan luftspalt eller stomskydd i form av rollersystem (ex. Stoguard, allfix etc)
 
Om jag fattat rätt ska isoleringen ligga på utsidan av fasaden?
Då behövs ingen luftspalt, och om det ändå görs en så blir den extra isoleringen utanför meningslös.

Limmar man inte lättbetong med tunnfog nuförtiden? Då blir det inte så mkt fukt som behöver torka ut. Om fasaden stängs igen snabbt på utsidan så torkar den normalt ut inåt.

Det går också utmärkt att använda träreglar på utsidan om det är en träfasad. Med tätputsad/murad ytterfasad så är det nog lämpligt att undvika trä dock, iom att fasaden inte andas.
 
Okej jag förstår, oerhört tacksam för att du kunde ta dig tiden att svara.

Ja förstår helt klart, men för att skydda huset mot fukt, hur gör jag då ?
Är det slagregn, hinner siporexen aldrig att torka ut innan nästa rush infaller mot huset i form av regn.
Skall jag använda mig av stomskydd som jag rollar på utvändigt och som är vattenavvisande ?
 
Om lättbetongen ska kunna bli det minsta fuktig av regnet så måste isoleringen utanpå först vara dyngsur... Väljer man bara rätt puts på utsidan så blir huset mer än tillräckligt tätt.
När utsidan väl är tät så torkar insidan snabbt om stommen/huset bara är välventilerat.

Vi råkade ut för flera dåliga stormar innan vi fått upp taket. Varje gång väderskydden blåste sönder, så det stod 1-2cm vatten på plattan.Trots att blocken blev närapå mättade med vatten så har huset torkat upp fint sen, utan några skador. Det viktiga är bara att det inte fryser till innan blocken fått torka ut, så man undviker frostsprängningar.
 
B Byggmarodören skrev:
Om lättbetongen ska kunna bli det minsta fuktig av regnet så måste isoleringen utanpå först vara dyngsur... Väljer man bara rätt puts på utsidan så blir huset mer än tillräckligt tätt.
När utsidan väl är tät så torkar insidan snabbt om stommen/huset bara är välventilerat.

Vi råkade ut för flera dåliga stormar innan vi fått upp taket. Varje gång väderskydden blåste sönder, så det stod 1-2cm vatten på plattan.Trots att blocken blev närapå mättade med vatten så har huset torkat upp fint sen, utan några skador. Det viktiga är bara att det inte fryser till innan blocken fått torka ut, så man undviker frostsprängningar.
Då är jag med på spåret, känns bättre nu. Och jag är tacksam för ditt dina svar.
 
Luftspalt och lättbetong...rimmar ganska illa gällande nybyggnation.

Är du ute efter bättre isoleringsvärde så tycker jag att du skall satsa på ett tjockare block i 500 mm klassen istället för att blanda in luftspalter och tilläggsisolering.

I mitt fall körde jag 300 mm block till garaget, grundputsade utsidan med Webers fiberförstärkta puts tillsammans med glasfibernät, sedan primer och på det STO Lotusan genomfärgad ytputs.

I ditt fall kan du ju skippa ytputsen och montera naturstenen istället direkt på grundputsen.

Insidan är primad sen glasfibernät tillsammans med STO grundputs som sedan svärdats slät och målad med STO silikatfärg.

Nu låter det som en reklamjingel för STO men anledningen till varför jag tog dem var att grannen som har målerifirma kunde köpa loss produkterna för vettiga pengar.

Givetvis har alla större tillverkare bra produkter avsedda för ändamålet med likartat resultat.
 
D Donineverfall skrev:
Jag skall bygga hus på lättbtong dvs med siporex block. Det är inte många som tänker på "luftskapalt" när man bygger med lättbetong och det gör jag, just för sälerheten för att fukt inte skall bildas i framtiden vilket det gör förr eller senare (ifall man inte skapar en luftspalt)

Min största fråga är: Hur skall jag göra luftspalten ? Jag kommer använda mig av 365 block,- 5-10mm puts,- 50mm isolering, 5mm puts och därpå natursten som fasad.

Mellan block och isoleringen skall luftspalten vara givetvis men frågan är hur eller villket material skall jag använda för att skapa denna luftspalt ?
Med tanke på att lättbetong är oorganiskt, vill jag inte anväda trä för att regla upp då det är organiskt och jag vet inte ifall det blir en bra kombination ? (Detta låter säkert dumt allt ihop) men faktum är att ingen har hittills inte kunnat ge mig råd eller rätt tips och inte ens anticimex byggrådgivare. De felsta rådgivarna har sagt att det inte är nödvändigt med luftspalt på lättbetong, men det är det för mig personligen. Då det är hög fuktighet i lättbetong och den behöver torka ut med tiden och det kan omöjligt göra utan luftspalt eller stomskydd i form av rollersystem (ex. Stoguard, allfix etc)
Tack för ditt svar och ett stort tack för att du tog dig tiden att ge mig ett väl formulerat svar.
Må väl
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.