Hej
Vi har köpt vårt andra hus, denna gång en mexitegel villa från 74.
Mycket original kvar i hela huset, dvs allt går i brunt och gult, ljusgrön toalett och badkar i badrummet ;)

Huset är sutteräng, och halva framsidan är ovan mark, och det är även härsom ingång/hall samt gillestuga och ett mindre extrarum finns. I källaren finns det en blandning av plastmatta, heltäckningsmatta och panel direkt mot betong.
Den delen av källare som ligger under jord är bara rå betong, dvs inget på golv eller väggar.
Inga fuktskador visade sig under besiktning och mätning.
Men besiktningsmannen rekommenderade ändå att man borde inte ha organiskt material direkt mot ytter eller innerväggarna. Så vi tänkte ta rum för rum och riva och sedan bygga om på nytt, dels för att få det "snyggare" men mest för att få det hållbart.

I det mindre rummet så hade förra ägaren redan börjat riva, så vi satte igång där.
Det är en yttervägg, 3 innerväggar. Innerväggarna är bara putsade sen tapetserade. Tapeten kom ner nästan bara genom att be snällt. Ytterväggen var lite mer jobb, bastupanel på träreglar (60 mm), isolering i dessa. Bakom träreglarna var det ca 2 cm luftspalt och sedan vindpapp på lecablock, och sedan ytterväggen (betong).

Renoveringsprojekt visande en riven innervägg med synliga lecablock och elinstallationer, samt fönster som tittar ut mot en bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min tanke var nu att sätta upp ny vindpapp, några distanser för att få luftspalt, och sedan stålregel på golvet, i taket och på sidorna, så att det blir en ram av stålreglar, 75 mm. Sen ställer jag trä regel i dessa stålreglar cc 60.
Sedan tänkte jag köra plywood på stålreglarna, en tjockare variant och enbart ha det som innevägg. Lämna de andra väggarna putsade. (Gillar plywood).

Det finns möjlighet att på utsidan om det hjälper tilläggsisolera, då det är balkong ovanför hela den sidan av huset så det skulle rent estetiskt gå bra att bygga en ny vägg utanför väggen under balkongen, vid entrén om vi skulle vinna något på detta?

Vad tycker ni?
Är min tanke kring stålregel ok? Ska jag isolera i dessa? Riskerar jag inte då att få kondens i väggen?
Vinner vi något på att tilläggsisolera ytterväggen? Är det något jag bör tänka på nu i så fall om jag skulle göra det senare?

Tack
/ j
 
Ibland blir jag lite trött på besiktningmän som i vissa fall inte tänker längre än näsan räcker. Huset har en konstruktion som inte rekommenderas längre, det är helt riktigt. Men alldeles uppenbarligen har den fungerat felfritt i ert hus i över 40 år. Varför skulle den då inte fungera i 40 år till?

Kondensproblemet slipper du inte ifrån med eller utan isolering. Varm fuktig inomhusluft kondenserar mot den kalla ytan. Antingen får du kondenspunkten i isoleringen eller på väggen. Jag skulle spontant säga att det viktigaste är att du ser till att utrymmet mellan lecablock och innervägg är ventilerat.
 
  • Gilla
jkemikal
  • Laddar…
Kör på plåtreglar istället för träreglar. Inget du förlorar på. Jag hade isolerat , men byggt med luftspalt som mexitegel rekommenderar. Ha även en öppning mot taket och i sockeln så luften kan komma in och ut nånstans.
Men beror ju också på vad du vill använda rummet till.

//AA
 
  • Gilla
jkemikal
  • Laddar…
S
Är ytterväggen murad av lecablock? Du skriver leca med betong utanpå.

Vindpappen kan du väl skippa helt. Vad tillför den på insidan?

Varför inte putsa ytterväggarna också?
 
S sinuslinus skrev:
Är ytterväggen murad av lecablock? Du skriver leca med betong utanpå.

Vindpappen kan du väl skippa helt. Vad tillför den på insidan?

Varför inte putsa ytterväggarna också?
Hmm, ja jag tror det. Att lecablocken som syns på bilden är ytterväggen, de är "rå" på insidan och putsad på utsidan.
 
Redigerat:
Efter lite konsultation här och där så blev det först vindpapp mot lecaväggen, sedan plåtreglar mot golv, tak och mot väggarna. Sen bygger jag med träregel innanför.

Satte 5 mm distanser mellan regel och golv samt regel och tak och lämnade en 2 cm luftspalt bakom. Då borde jag kunna klämma in 70mm isolering utan problem.

Vindpapp installerad mot lecavägg med synliga plåtreglar och utrymme för isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt som visar vindpapp, plåtreglar och träreglar i ett utrymme under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ankaret83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.