Det här är väl antagligen vardagsmat i målarsvängen...

Tips? Skrapa bort lösa flagor, spackla, slipa och måla? Har googlat i ämnet men blir inte jättemycket klokare.
 
  • Tak med flagande färg och sprickor som behöver ommålning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ajdå, ser ut som klassiska limfärgs flagor, brukar ofta sluta med att man får skrapa ner allt och börja om.
 
Ajfasen...

Hästjobb låter det som?
 
Allt hänger ju på hur bra/dåligr limfärgen sitter, vi målare brukar använda oss av ett våtrumslim i dessa tak, dvs lassa på en massa lim och dagen efter så brukar det mesta ha ramlat ned. Det som sitter kvar kan man oftast bara dra ner. Efter att man skrapat ned allt så får man grunda taket innan man börjar att spackla det. Det blir tyvärr rätt mycket jobb om man ska göra det ordentligt. Om man bara skrapar upp de sprickor som du har nu så är risken att nya sprickor kommer på andra ställen när du målat om taket.
 
  • Gilla
Jimp och 1 till
  • Laddar…
Jo det är sant. Samtidigt känns det ju trist att fixa väggarna men strunta i taket. Får väl bita i det sura äpplet. ;)
 
I hallen har det flagnat på många ställen, ska skrapa bort allt i morgon.

I köket däremot har det endast släppt på två väldigt små ställen. Ska jag riva loss det som är löst, spackla, slipa och måla eller fixa hela taket? 98 procent av taket är ju okej där...
 
Prova att skrapa bort det som är löst, slipa ner kanter och spackla ut. Måla sedan i tunna skikt så kanske du klarar dig...
 
  • Gilla
Jimp
  • Laddar…
Tack Fredrik!
 
  • Gilla
SpackelFredrik
  • Laddar…
Jag har inte haft tid att göra så mycket sedan sist. Det jag har gjort är hallen, 90 procent av all gammal färg är nu nerskrapad med en spackelspade. Lossnade hyggligt lätt. Fick ihop en hel papperskasse med färgflagor.

Nu är det köket kvar, circa tre gånger så stor yta. Jag pillade lite med spaden på ett ställe där det släppt. Det kändes inte likadant som i hallen, biten som föll loss var mycket hårdare och tjockare. Bifogar en bild:
 
  • Bild på gammal färg som är nerskrapad från en vägg i ett hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är hallen skrapad helt betongrent. Jag vågar inte riktigt börja skrapa i köket, tog spackelspaden och skrapade loss en liten färgkaka, den var mycket hård.

I hallen kunde jag liksom hyvla loss den gamla färgen som kom ner i tunna ark.

I köket faller hårda bitar ner.

Total yta i kök och hall är väl max 15 kvadrat. Ska man kosta på sig att anlita en målare. Vad skulle det kunna gå på efter ROT?
 
BirgitS
I köket har du nog inte limfärg.
 
Vad kan det vara tror du?
 
Det är nog limfärg även i köket, det var liksom sån färg man använde förr i tiden.
En hyfsad gissning på tidsåtgång skulle nog vara ca 40 timmar att återställa taken med skrapning, grundning, spackling x2, grundning och sedan färdigstrykning av taken. Rimlig timpeng i Storstad ca 450-475 kr / timme, räkna på ett Rotavdrag på dom pengarna.
 
Okej, och om jag skulle skrapa hela taket själv och sen anlita målare, tror du jag skulle tjäna in några timmar på det? Budgeten har redan gått överstyr...haha.

Tack som fan för alla bra svar förresten.
 
BirgitS
S SpackelFredrik skrev:
Det är nog limfärg även i köket, det var liksom sån färg man använde förr i tiden.
En hyfsad gissning på tidsåtgång skulle nog vara ca 40 timmar att återställa taken med skrapning, grundning, spackling x2, grundning och sedan färdigstrykning av taken. Rimlig timpeng i Storstad ca 450-475 kr / timme, räkna på ett Rotavdrag på dom pengarna.
Du tror inte köket redan kan vara ommålat med vanlig färg med tanke på att det uppför sig helt annorlunda?
Enligt en annan tråd låg det parkettgolv i köket så det är ju omgjort vid något tillfälle.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.