Hej!

Blir husägare snart och hade tänkt investera mig en ordentlig skruvdragare!

Har tittat runt på internet lite och har hittat dessa tre!

https://www.skyddskompaniet.se/product/dewalt-dcd790m2-skruvdragare-2x40ah?ref=prisjakt

https://www.toolab.se/product/Milwaukee-M18-BDD-402C-Borr-Skruvdragare-18V-2x40ah

https://www.toolab.se/produkt/Milwaukee-M18-BLDD-202C-Borr-Skruvdragare-18V-20ah

Vad tror ni?

Är verkligen inte så kunnig inom detta område och skulle verkligen behöva hjälp! (brukar ha svårt att välja själv haha..)

MVH,
Rojas
 
Jag har kört med Makita sedan slutet på 80talet och trivs fortfarande med dem;)

Besök en välsorterad handlare och känn fysiskt på vikt och balans med batteri i är nog det bästa rådet jag kan ge.
 
  • Gilla
Blau.Pf och 1 till
  • Laddar…
Helt rätt att satsa på ett bra märke. Har själv DeWalt sedan många år tillbaka och funkar lika bra nu som då. Välj en maskin med dubbla batterier, gärna minst 3Ah styck. Minst 18V. Fundera sedan på om du t.ex. vill ha slagfunktion eller inte.
Märken som jag testat och vet är bra är: DeWalt, Bosch, Makita,
Hitachi är OK
De jag vet är dåliga är:
Black&Decker, Meec, Biltema.
Extremt fina märken är t.ex. Hilti, Festool men då får du lägga många tusenlappar.
Milwaukee har jag ingen erfarenhet av

Sätt en prisnivå du tycker är lämplig men mindre än ca 1600-1700 kr bör man inte lägga på en skruvdragare. Det är ditt viktigaste verktyg som husägare :)
Lycka till!
 
Det beror ju helt vilken ambition man har. Jag har en grön Bosch 12 V sedan ett antal år tillbaka och den har gjort allt jag ville. SOnen har investerat i Milwaukee 18 V och den är mindre och känns väldigt seriöst men en del dyrare.
Som husägare kan man fundera på att köpa alla maskiner från samma serie så kan de delar på batterier.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag valde att satsa på Ryobi 18V one+, fungerar klockrent och ligger bra till i pris. Valde den pga av antalet olika maskiner med samma batteri, tror det finns runt 40st inkl. trädgårdsredskap.

Hittills har jag skruvdragare, slipmaskin(mus) samt mutterknack. Mutterknacken fungerar otroligt bra.

Enda nackdelen är väl att maskinerna blir lite klumpiga med 5,0Ah batteri, men är smidiga med de mindre batterierna(y)
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
I Isak90 skrev:
Jag valde att satsa på Ryobi 18V one+, fungerar klockrent och ligger bra till i pris. Valde den pga av antalet olika maskiner med samma batteri, tror det finns runt 40st inkl. trädgårdsredskap.

Hittills har jag skruvdragare, slipmaskin(mus) samt mutterknack. Mutterknacken fungerar otroligt bra.

Enda nackdelen är väl att maskinerna blir lite klumpiga med 5,0Ah batteri, men är smidiga med de mindre batterierna(y)
Ryobin är bland de bättre maskinerna som finns, både i pris och prestanda.
De är väldigt prisvärda.

Själv föredrar jag AEG Bs12 pro, liten lätt och passar utmärkt i handen på mig.
Helt klart bästa maskinen jag har av alldeles för många skruvdragare.....

Men smaken är olika.....
 
men dem här varianterna med Kolborstfri motor är det nå att ha eller är det saksamma?
 
När vi flyttade till hus för snart 7 år sen slog jag till på en 14V Hitachi i 1500-2000:- klassen, har använt den väldigt mycket och varit mycket nöjd.
För några veckor sedan slog jag till på en liten Bosch GSR 12V-15 FC Full Set.
Mest för att jag visste att jag skulle borra några hål väldigt nära innertaket.
Jag är väldigt imponerad av kraften i maskinen och jag tror faktiskt att Hitachin kommer att bli reservmaskin framöver.
Vart jag vill komma med detta?
Fundera över om du verkligen behöver kraften, eller om det är mer värt att komma åt på trånga ställen.

Edit: kom på att chucken på lilla Boschen bara tar 10mm borr, så inget vidare att ha som enda maskin mao.
 
Redigerat:
Är du seriös i ditt husägande kommer inte en maskin räcka till alla dina behov i framtiden. Personligen har jag en liten 10,8v liggandes inne som används i huvudsak för att skruva ihop möbler och fästa saker i väggen. Den räcker till sjukt mycket, men skulle inte ge mig på att skruva trädäck med den, men skulle säkerligen klara det.
I garaget finns ett antal 18v maskiner som använder samma batterier (Makita).
De jag vet som är ett bra urval av andra maskiner är Makita, Ryobi samt till viss del Bosch (kan tyvärr inte blanda blå och grön). Tänk efter vad du eventuellt kan behöva i framtiden (tigersåg, cirkelsåg, trimmer, häcksax exvis?).
 
Köpte Dewalt DCD790M2-QW för nån vecka sen. Valde Dewalt då batterierna är billiga o även slagskruvdragaren inte kostar skjortan.
 
Ska du montera ihop ett nytt kök, så titta på en lätt skruvdragare (800-1000gram) gärna med vinkelchuck. Arbetet kommer att bli mycket roligare och lättare. Fungerar till mycket annat också förstås som t.ex montering av möbler, tavlor, hyllor etc.

För grövre jobb som t.ex altanbygge, större renoveringar är en 18voltare att föredra. Fortfarande ska det vara så lätt som möjligt. Är så mycket skönare att jobba med. Stirra inte blint på högst Ah talet. Batterier väger. Dagens laddare på de flesta märken är så snabb, så man blir aldrig utan batteri ändå om man har två batterier.

Högre Ah tal är bra att ha om man kör cirkelsåg, multimaster, tigersåg och div. maskiner som slukar mkt ström, eller om man jobbar mkt utomhus utan el. Borstlös skruvdragare tar så lite ström om man inte hålsågar i sträckor (vilket man inte brukar göra..)

Man blir så trött och less på en tung skruvdragare. 1,5-1,8 kg är nog bra mått.
Jag valde slimmade 3,1ah batterier framför 5,2 på min Festool C18 för viktens skull, och har aldrig ångrat mig.

Slagskruvdragare är bra att ha om man ska skruva grövre skruvar t.ex franska skruvar. Lätt maskin och handleden belastas nästan inget.

Som husägare tycker jag att man ska ha minst 3 st skruvdragare. en 10,8-12 voltare skruvdragare, en 18v borrskruvdragare, och en slagskruvdragare.
 
  • Gilla
Jontston och 1 till
  • Laddar…
Det finns ett mellanting som jag är osäker på om det är värt priset, och det är Milwaukees 12 volt Fuel-serie. Den har 13 mm chuck och okej med kraft enligt specen, men kostar som ett 18 V kombokit av andra märken.
 
Tack för alla tips!!

Försöker nämligen passa på att köpa en som är på REA.

Vad tror ni om dem jag länkade eller har ni något bättre förslag?? I typ samma prisklass
 
  • Gilla
MrBygg999
  • Laddar…
Har en Milwaukee M18 Fuel med slagfunktion från 2013. Har överlevt både fall från 2-3m samt ett dop i oljehaltigt vatten. I jobbet används den mest till att tömma oljeavskiljare på ett par hundra liter och hemma till allt bygge med garage och gäststuga. Förvaring i servicebilen året om med rejält varierande temperatur.
Stark och rejäl men, den är tung!

Har även en Milwaukee M18 FIWF12 mutterdragare som även den har levt ett liknande liv, dock minus vattenbad.
 
Skruvdragare/borr mm är lite som att köpa skor. De måste testas innan man vet om man valt rätt. Jag har två favoriter, en Hitachi och en blå Bosch. Med Hitachin borrar jag endast och med Boschen drar jag endast skruv. De ligger helt enkelt bäst i handen och känns mest rätt för de uppgifterna.

Så mitt tips. I väg till olika handlare och känn och kläm. Det är skillnad på grejerna som märks först när du använder dem. Bäst specar betyder inte att de är bäst just för dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.