Håller på att renovera en sommarstuga. En del av huset har en gjuten platta. Plattan är torr inget fuktproblem vad jag kan se. Dock mycket möss gångar så jag täcker till i de springor som finns. I dag låg papp direkt på plattan, sedan isolering. Hur bör konstruktionen se ut med dagens standard? Jag kommer att lägga in spånskiva och massivt ekgolv och tånkte lägga en plastfole under spånskivan. Huset kommer för det mest att vara uppvärmt.. Reglarna liggger uppallade med trä klossar.
 
Är plattan isolerad? Om den inte är det kan du inte lägga plastfolie under spånskivan, då kommer den att ruttna snabbt.
 
Reglarna ligger (up-pallade) direkt på betong plattan. Mellan reglarna ligger isolering. Det låg pappa ovanpå plattan (nedvikt mellan reglarna)
 
Så här der det ut
 
Jag saknar en bild.
 
Så här ser det ut
 
  • Renoveringsarbete av golv och stomme med synliga träbjälkar och isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så isoleringen låg i pappen? Var det svart asfaltpapp?
 
Mellan reglarna, uppvikt mot repektive regel låg det tunn svart alsfaltpapp. Noter att han som byggt huset är en riktig hemmasnickarare.
 
Reglarna verkar ha klarat sig skapligt ändå. Vad som händer i ett uppvärmt hus med den här konstruktionen är att vattenångan i den varma luften kondenserar när den träffar betongen. Det gör inte så mycket eftersom betong tål fukt och träreglarna är isolerade från betongen. Asfaltpappen är diffusionströg och stoppar en del av vattenångan. Betong är hygroskopisk och kan också ta upp fukt från andra källor. En plastfolie, som är absolut diffusionstät, ovanpå isolering och träreglar, stänger in ett organiskt material i en fuktig miljö, vilket är olämpligt. Nu är ditt hus en sommarstuga, som bara är sporadiskt uppvärmd, så problemen blir mindre.

Jag tycker du kan använda den gamla konstruktionen, men skippa plastfolie under spånskivan och parketten.
 
  • Gilla
Per Norlin
  • Laddar…
Tack för svaret. Det har varit permanent boende och uppvärm året om, så jag tänke fortsätta med uppvärming året runt. Pappen var lagd mellan reglarna och gick upp på balkarna. Skall jag fortsätta med det eller lägga pappen helt under samtliga balkar - vilket var min plan. Det finns inte tillsyymmelse till fukt. Däremot var det mycket springor (som möss sprang in och ut i) under balkar mot ytterväggarna, det tänke jag stänga till. Finns det risk för att det blir för tätt ?
 
Redigerat:
Jag tycker du skall lägga pappen som den låg tidigare.

Min erfarenhet är att kan en mus komma in så gör den det. Det är viktigt av många skäl att det blir mustätt.
 
  • Gilla
Per Norlin
  • Laddar…
Varför lägga pappen upp emot varje regel och inte på hela golvet under reglarna som jag tycker verkar bättre.
 
För att mineralull och trä har olika egenskaper. Pappens roll är främst att utgöra en fuktisolering mot betongen och träet. Uppstår det kondens i mineralullen skall den heller inte kunna spridas till träreglarna.
 
  • Gilla
Per Norlin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.