Munkegärdegatan 339
Är ju extremt oattraktivt pga att det ligger mindre än 20m från en högspänningsledning! På detta avstånd surrar även ledningen, och det är bevisat att magnetfältet påverkar vid det avståndet, sen om det är negativt eller ej vet man inte än.

Hade aldrig köpt det, kan bli omöjligt att sälja.

https://www.elsakerhetsverket.se/gl...broschyrer/magnetfalt-och-halsorisker-low.pdf

Ivar Claessons gata 2
Ligger 20m från en parkering, men fotografen har lyckats "missa" denna på alla sina foton. Kolla även vilket är betongplattan är ifrån, är det från 1977 kan det finnas problem med syllar och fukt, titta på golvet om det rest sig. På ett så gammalt hus finns det risk att man renoverat över PVC-mattor, ex med parkett. Detta läcker gifter ut i huset. Torpargrunden bör ha inspektionslucka, kolla även om det luktar sommarstuga i källaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
M maximm skrev:
Munkegärdegatan 339
Är ju extremt oattraktivt pga att det ligger mindre än 20m från en högspänningsledning! På detta avstånd surrar även ledningen, och det är bevisat att magnetfältet påverkar vid det avståndet, sen om det är negativt eller ej vet man inte än.

Hade aldrig köpt det, kan bli omöjligt att sälja.

[länk]

Ivar Claessons gata 2
Ligger 20m från en parkering, men fotografen har lyckats "missa" denna på alla sina foton. Kolla även vilket är betongplattan är ifrån, är det från 1977 kan det finnas problem med syllar och fukt, titta på golvet om det rest sig. På ett så gammalt hus finns det risk att man renoverat över PVC-mattor, ex med parkett. Detta läcker gifter ut i huset. Torpargrunden bör ha inspektionslucka, kolla även om det luktar sommarstuga i källaren.

Du var extremt vaksam :) .. var ju tvungen att titta en extra gång på bilderna för att upptäcka Högspänningsledningen.. Den skulle gå bort direkt! Vad irriterad jag skulle blivit om jag åkt på en sådan visning.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
J Jotre skrev:
Ett av husen hade som ovan nämnt el radiatorer. Våra från början av 00 och räkningen skenade rejält under förra vintern. Satte in nya radiatorer från Nobö och halverade nästan förbrukningen. En LVP är dock ett måste i de lägena, gärna som klarar ner mot -30 för att få tillbaka så mkt som möjligt.
En elradiator har alltid en verkningsgrad på 1:1 (100%) oavsett om den är från 1969 eller 2018, dvs all tillförd energi blir värme. Däremot kan termostater vara betydligt sämre på äldre radiatorer vilket leder till onödigt hög förbrukning, radiatorn värmer fast rumstemperaturen redan överstigit önskat värde.

En modern LLVP har ofta en verkningsgrad (eller värmefaktor om man nu vill kalla det för det) på 1:3 - 1:4 dvs för varje tillförd kW från elnätet får du 3-4 ut i värme. Däremot har ju en LLVP andra nackdelar, de fungerar som bäst i hus med öppna planlösningar och stänger man dörren till ett rum kan LLVP inte heller värma upp den.

För stora hus i flera plan fungerar oftast någon form av vattenburet system bäst.
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
harry73
Jag skulle inte heller tycka om kraftledningen. Det är en dealbreaker och gör huset svårsålt

Taket ser bra ut men är den från 2017, är det mycket smuts i luften (E6an?)
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
I Igor27 skrev:
Bor i centralt i gbg i bostadsrätt.
Jobbar ni i Kungälv? Annars bör ni även ta hänsyn till pendlingskostnaden (om den sker med bil), kan bli billigare att bo i Göteborg och ha en bil istället för Kungälv med två (även en billig bil kostar ett par tre tusen i månaden = motsvarar omkring 2 miljoner i lån med dagens räntor). Men åker man buss eller pendeltåg går det ju på ett ut så klart :)
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker det kan vara bra att göra en lista på vad man egentligen är ute efter:

Vad MÅSTE man ha, och vad av det är lätt att fixa i huset man tittar på. Jag kräver badkar, huset vi köpte hade dusch i båda badrummen, men gott om plats i det ena.
Vad vill man absolut INTE ha? Här kan tex enplan/tvåplan/källare vara knäckfrågor. Just det är ju svårt att ändra på.

När man kollat om huset fyller kraven är omgivningen det viktigaste. Dels närområdet, dvs grannar, närhet till viktiga funktioner osv.

Är man van att bo centralt är det ofta bekvämt att se till att bo nära en hållplats så att man inte blir bilberoende. Kungälv har ju bra allmänna kommunikationer, men har man några kilometer till hållplatsen eller måste byta i centrum blir det lätt besvärligt att använda dem och man sätter sig i bilkön och svär istället. Min mormor bodde på Rådmansgatan hade aldrig körkort ens, mina kusiner bodde på Korngången, tog bilen överallt. Sedan flyttade de till Ytterby, då tog de plötsligt cykel och allmänna kommunikationer igen, eftersom det var nära till stationen.

Önskemål är nästa steg, saker som är bra om de finns/inte finns, men som inte är knäckfrågor.

Sedan får man vara beredd att ändra på sin lista. Vissa saker man trodde var viktiga visar sig kanske inte vara det när man fått känna efter.
 
  • Gilla
rebban_5 och 2 till
  • Laddar…
Som kungälvsbo och uppvuxen i just munkegärde kan jag ju säga som så att det skiljer ju nära maximalt husen åt.

Som tidigare sagt så fundera vad ni egentligen söker.

Det ena är enplans, mycket skog runt, återvändsgata, många villor/radhus i området. Oerhört lugnt. Skolor finns. I mina ögon det Enkla trygga köpet av dessa två.

Det andra är betydligt äldre, extremt kuperad tomt, mycket centralare läge med allt vad det innebär. Mycket liv och rörelse. Nära butiker, kommunikationer, vårdcentraler, skolor idrottsanläggningar mm kräver onekligen större intresse för att fixa själv.
Man får nog vara mer beredd på att det brukar ha blivit fler speciallösningar på ett äldre, tillbyggt hus. Tänk även om du skall kånka upp en ställning för att måla om på den tomten.
Dock betydligt mer spännande läge.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Fruktsallad
Om jag stod och valde mellan dessa hus skulle jag valt Munkegärdegatan eftersom det ligger superbra solmässigt, har grönområden runt sig och ingen insyn. Planlösningen är bra och bastu är i angränsande byggnad är inte alls fel. Att taket är nybytt är en bonus, kaminen också då man får ner värmekostnaderna med en sån. Det andra huset låg illa inklämt med hyreshus och en jäkla backe ingen känsla alls av att man kan trivas utomhus. Om nu det röda huset behöver dräneras och sättas in en avfuktare i krypgrunden så kostar det ändå inte så mycket som det dyrare huset kostar från början. Man får mycket renoveringar på ett enplanshus för de extra miljonerna som det andra huset kostar. Vad jag kan se på kartan så är det nära ner med cykel till centrum och all service och mellan E6 och huset ligger ju skog, berg och lite annat som dämpar ljuden. Lättast är att åka dit runt rusningstid och lyssna och titta. Kolla även planerna på om det ska byggas nytt i närheten på kommunens hemsida. De kanske håller på att sälja 45 nya villatomter precis i anslutning till cykelvägen där och då kommer ni bo i ett ständigt byggkaos de närmaste åren då alla är olika snabba på att spika upp sitt hus med tillhörande garage och altaner ;) .

Som så många andra sagt här så är det viktigaste vad NI vill ha för något. Sätt er ner och skriv upp vad ni saknar nu och vad ni vill ha i framtiden. Är det barn med i planeringen. Är det viktigare med mer privat trädgård och en lugn baksida eller är det viktigaste många rum och utrymmen i själva huset? Vad vill ni med ert hus? Vill ni greja eller har ni pengar att leja bort det mesta? Vad ligger er maxbudget på? Ska ni pendla någon annanstans och hur tar ni er dit då.. osv osv. Hur viktigt är rätt läge?

Sen kanske det inte blir exakt dessa önskemål i slutet ändå men då har man något att utgå ifrån. Varför titta på ett hus med 550 kvm tomt om du drömmer om en friggebod, växthus, stor altan och kanske en utomhusbubbelpool? Då spelar det ju ingen roll om huset är från 2016 och allt är flång nytt när du knappt har plats att gå runt huset.

Jag har kollat på massor av hus, läst miljarder med besiktningsprotokoll och även försökt att hitta fel och brister själv innan jag läst protokollet. Vissa saker skrämmer mig inte alls, andra får mig att fundera och några får mig att backa. Gå på alla visningar ni kan nu så ni får lite att jämföra med.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
När det gäller hur centralt ett hus ligger tycker jag att antingen så har man promenadavstånd till det mesta (skola, affär, vårdcentral etc.) Eller så åker man bil. Om man måste åka bil spelar avstånd inte så stor roll, behöver man åka bil 5 minuter till centrum eller 15 gör inte så stor skillnad.

Kungälv är ju inga problem men i Göteborg kan det vara värt att hamna på "rätt" sida av tullarna. Trafikmässigt är det en stor fördel att bo på Hisingen.
 
Var extra noga med de två saker du inte kan ändra på, läget och grannarna.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Kom ihåg: På visningen letar du efter anledningar att INTE köpa huset. Spring inte runt och "Där kan vi ha byrån, och där kan vi ha sängen!", kryp runt och kolla under diskbänken, under badkaret, på vinden, i källaren osv.

Hittar du större fel (småfel finns alltid...), så finns det alltid andra hus att köpa, speciellt om man inte har bråttom.

Innan du köper, besiktiga alltid med ett proffs (dvs inte Anticimex...).

Edit: Ta med ficklampa. Behöver du inte den har du inte tittat tillräckligt noga.
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
Läget, läget.
Prata med de som bor i området om kultur, styrelse osv.
Nära till rekreationsområde.
Parkering, egen och för gäster hantverkare etc. Garage, motorvärmare.
Pendlar man bör man kolla hur trafiksituationen är.
Omgivningens ljud. Hela dygnet.

Av erfarenhet undviker jag parhus.
Alltid vattenburen värme. Då finns det många möjligheter. Lägre kostnad.

Själv gillar jag när man kan stänga om sig, egentid. Gillar inte för öppna planlösningar pga. detta och ljud.

Alltid bra med en plan. Hur många blir man i familjen. Vilka utrymmen behövs. Hur lever man i sitt hus.

Lycka till
Ola A.
 
  • Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
L
Vill ge en liten tanke från någon som bor i enplanshus. En stor fördel är enkelhet. Allt på ett plan det gäller såväl rum som eldragningar, nätverk, ommålning av huset osv.

Bara det faktum att man kan dra fram nätverkkablar över vinden underlättade för mig. Samma sak gäller vid läckage från exempelvis taket. Det skulle synas och kunnna åtgärdas enkelt och billigt. Vårt hus är även öppen planlösning vilket sparar pengar i uppvärmning. Plattan gör att man får svalt på sommaren till skillnad från att bo på övervåning när solen står på.

En nackdel är att man kan skicka upp ungarna på övervåningen. Här blir det mer samlat. Andra huset har även källare vilket innebär mer förvaring.

Tänkte att detta kan vara tänkvärt tillsammans med alla andra kloka tankar som redan kommit fram.
 
  • Gilla
maximm och 1 till
  • Laddar…
B
Tänk också på att även om ett hus har bergvärme, kanske det är gammalt, och livslängden på pump kan vara mot sitt slut, den kan hålla men gäller att ha med det i beräkningen. Har ni möjlighet att göra saker själva så kommer ni ju börja med helt nya saker, så allt gäller att sätta i relation till hur länge sen det var det gjordes. En dränering som gjordes för 20 år sen är ju inte säkert den är bra nu, men kan vara.. .

och som andra säger, läget läget läget... sen finns det ju fördelar med lite modernare hus, från början av 80-talet och framåt, det är att det oftast är standarddimensioner så att tex byta ett fönster, eller göra om något blir lite enklare (och billigare), och nyare hus har ju oftast bättre isolerade från början så det gör ju mycket på driften.

men, som många sagt, läget är allt....
 
Personligen hade jag inte tagit något av husen.
Det billigare med huvudorsaken högspänningsledning, ev buller.
Det dyrare med tanke på husgrunder och fukt, är det riktigt gammalt kan avlopp o sådant behöva bilas upp. Sedan vill ni kanske inte bo granne med parkeringen.
Mitt råd är att vänta lite, utbudet är riktigt litet så här års.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.