Arkitekten skciakde den här skissen - som jag tycker är bra - och nu upptäckte jag att fösnter, innerdörr och ytterdörr ligger i samma linje, men något förskjuten mot mitten. Kanske för att få plats med garderober och ett fänster till vänster om dörren.

Det är ungefär 18cm från mitten, om man går efter skissen (ytterväggar är befintliga). Gör det nåt? Kan man flytta något om det skulle passa byggnadstekniskt bättre?

Arkitektskiss av husplan med markerad linje som visar linjering av fönster och dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Ocentrerade siktlinjer brukar vara sånt som folk reklamerar vid byggnation.

Varför vill du ändra?
 
Varför tror du jag vill ändra? Jag har egentligen två frågor:

1) Är OK med ej centrerad fönster i fasaden (den övre), eller om det kommer se konstigt ut? Voire det bättre att flytta fönster samt dörrar till mitten av fasaden?
2) Hur mycket kan man flytta fönster/dörr i sidled utan att det skulle märkas, vad är noggranheten mot ritningen?
 
S
Antog att fönstrets placering var bestämd eftersom du skrev att ytterväggar är befintliga.
 
Väggarna är befintliga, men ej dörrar och fönster.
 
S
1)Tror inte att man tänker på att fönstret sitter lite ocentrerat eftersom väggen ansluter till ett innerhörn.

2)Du lär ju märka om garderoben inte får plats...
 
Jag lär ju inte sätta in garderoberna innna jag satt in fönstren! :)
 
Om det är träfasad med knutbrädor på ytterhörnet kanske fönstret blir precis centrerat mellan knut och hörn :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.