Ja så tolkar jag det också.
 
Tror det har att göra med att det varit krav på våtrumsskivor, inget annat.
Systemet fäster ju lika bra på vanlig gips som våtrumsskivor!
Våtrumsskivorna kom ju ig bara för att du inte skulle få svartmögel vid ev fuktskada.
Har du fått skada i tätskiktet så är ju skadan redan skedd s.a.s.
 
Kör på våtrumsskivor. De håller vad de lovar. När jag fick över någon skiva ifrån min badrumsrenovering som hamnade utomhus på baksidan i drygt 6-8 månader innan jag fick tummen ur var den i princip i samma skick som dagen jag fick den levererad. (OBS! Spillet kastades och återanvändes inte till något annat in case :crysmile:)

Däremot undrar jag egentligen om det är så klokt att tilläggsisolera med tanke på fukt. Om golvvärmen blir nyinstallerad och inte fanns innan kommer den LÄTT att täcka upp värmebehovet du har. I vårt badrum som blev ca 14 m2 efter rot så la vi in vattenburen golvvärme och temperaturen där inne är bra mycket bättre i badrummet än övriga huset.
 
nzsc nzsc skrev:
Kiilto säger alltså våtrumsskivor :)
Som jag sa tidigare. Jag ringde kiilto och dom rekommenderade katronggips. Deras lim är utvecklad och optimerad för kartonggips.
 
nzsc nzsc skrev:
Förstår vad du säger, men jag tror nog inte att du förstår mig. Om jag tar till ett exempel så kanske det klarnar lite för dig.

Säg att man bygger in fixtur för vägghängd toalett. Enligt Säker Vatten ska tätskikt läggas bakom inbyggnadscistern. Detta främst p.g.a. rörkopplingar. Vad händer om skadan uppstår p.g.a. vattenläckage från inbyggnadscistern och det inte finns någon tätskikt bakom inbyggnadscistern? Eller rättare sagt, vad tror du försäkringsbolag säger om detta vid en eventuell skadebesiktning?

Jag är inte ute efter att hänga gubbe och försöker inte säga att jag har rätt och du har fel. Jag försöker endast förtydliga hur försäkringsbolag resonerar vid en vattenskada. Det är trots allt det man lägger störst vikt vid. Får jag hjälp vid en eventuell vattenskada?

Edit:
Eller ännu bättre exempel med inbyggnadsblandare.
Säker Vatten vill ha inbyggnadslåda för inbyggnadsblandare, termostat, m.m. Detta p.g.a. dolda rörkopplingar. Men enligt tillverkaren av inbyggnadsblandare behövs inte detta. Allting är typgodkänt och man följer monteringsanvisning från tillverkaren, men börjar det läcka, kan jag lova dig att försäkringsbolag inte kommer vara lätta och ha att göra med.
Tyvärr tror jag inte att du förstår dig på juridik :)

Jag är inte heller ute efter att hänga gubbe, men jag är övertygad om att du har fel och jag har rätt :)

Det är de skriftliga avtalen som gäller och såhär står det som exempel i Folksams villkor för ersättningsbara skador för läckage:

badrum, duschrum eller tvättstuga som har golvavlopp och som försetts med vattentätt skikt
enligt gällande byggnorm/branschregler vid tidpunkten för uppförandet/reparationen

Om försäkringsbolaget ska kräva mer än det så MÅSTE det stå i försäkringsvillkoren. Mig veterligt finns inget försäkringsbolag som ger Säker Vatten ensamrätt att tolka hur alla konstruktioner ska utföras med alla fabrikat och olika lösningar.

Men någon får gärna upplysa mig om det finns något försäkringsbolag som kräver det specifikt eftersom det vore bra att veta i mitt arbete och vad jag säger till kunder. OBS, då måste det vara skriftligt i försäkringsvillkoren för det är det enda som gäller (och inte bara en rekommendation).
 
  • Gilla
Mellis#1
  • Laddar…
nzsc
Tingis Tingis skrev:
Som jag sa tidigare. Jag ringde kiilto och dom rekommenderade katronggips. Deras lim är utvecklad och optimerad för kartonggips.
Enligt monteringsanvisningen från Kiilto på sidan 2 står det följande:

LÄMPLIGA UNDERLAG

Lämpliga underlag är betong, cementbunden spackelmassa avsedd för våtutrymmen eller våtrumsskivor av icke fukt- känslig karraktär, godkända för våtrum.* När montering av KeraSafe Våtrumsfolie sker ska skivan eller underlaget vara sugande. Våtrumsskivorna ska vara avsedda som underlag för keramiska plattor i våtutrymmen, samt vara monterade enligt tillverkarens anvisningar.

Cellplastskivor primas först med Kiilto Startprimer och spacklas sedan med Kiilto KL eller Kiilto SR DF. Det går även bra att montera KeraSafe våtrumsfolien direkt på skivan men man måste då vänta i minst 7 dygn så att folien har torkat innan plattsättning påbörjas. Efter torktiden följer man vår gällande monteringsanvisning. Täta skivor - rekommenderas inte.

Skivkonstruktionens böjstyvhet på golv ska minst motsvara en 22 mm golvspånskiva upplagd på stöd, med ett centrumavstånd på 300-600 mm. Oavsett regelavstånd ska böjstyvheten förstärkas, så att inte fuktrörelser överförs till de keramiska skiktet. Se bild Skivkonstruktion på sid 8.

Skivkonstruktion på vägg ska göras enligt skivtillverkarnas anvisningar. Om våtrum nns på båda sidor om väggen ska skivor och reglar vara av icke fuktkänsliga material. Betongunderlaget ska vara torrt, sugande och väl rengjort, även cementhud ska avlägsnas. Ojämna underlag spacklas och eventuella förhöjningar slipas ner. Starkt sugande och ytsvaga underlag primas med Kiilto Keraprimer en gång. Låt torka ca 2 timmar.

Avsluta alltid med tätskiktet som är det sista momentet innan keramiken monteras.

* Se separat information om rekomenderade skivor i våtutrymmen på Byggkeramikrådets hemsida. www.bkr.se


Listan över rekommenderade skivor i våtutrymmen som Kiilto hänvisar till finns på Byggkeramikrådets webbplats. Jag finner inte några vanliga kartongklädda gipsskivor på den listan, utan endast våtrumsskivor. Av bl.a. Norgips webbplats framgår dess rekommendation om att använda Humidboard 2.0 som är dess våtrumsskiva.

Du får gärna länka till var det står att Kiilto rekommenderar kartongklädd gipsskiva i stället för våtrumsgipsskiva. Jag tolkar innehållet i dess monteringsanvisning som att man ska använda våtrumsskivor och inte kartongklädda gipsskivor.
 
nzsc
A Autodidak1 skrev:
Tyvärr tror jag inte att du förstår dig på juridik :)

Jag är inte heller ute efter att hänga gubbe, men jag är övertygad om att du har fel och jag har rätt :)

Det är de skriftliga avtalen som gäller och såhär står det som exempel i Folksams villkor för ersättningsbara skador för läckage:

badrum, duschrum eller tvättstuga som har golvavlopp och som försetts med vattentätt skikt
enligt gällande byggnorm/branschregler vid tidpunkten för uppförandet/reparationen

Om försäkringsbolaget ska kräva mer än det så MÅSTE det stå i försäkringsvillkoren. Mig veterligt finns inget försäkringsbolag som ger Säker Vatten ensamrätt att tolka hur alla konstruktioner ska utföras med alla fabrikat och olika lösningar.

Men någon får gärna upplysa mig om det finns något försäkringsbolag som kräver det specifikt eftersom det vore bra att veta i mitt arbete och vad jag säger till kunder. OBS, då måste det vara skriftligt i försäkringsvillkoren för det är det enda som gäller (och inte bara en rekommendation).
Bl.a. ställer Säker Vatten krav på inbyggnadslåda för inbyggnadsblandare p.g.a. dolda rörkopplingar. Men enligt tillverkaren av inbyggnadsblandare, t.ex. Grohe, behövs inte detta. Låt oss anta att läckage uppstår inuti väggen i en av de dolda rörkopplingarna. Du menar att försäkringsbolaget gladeligen kommer att ersätta skadan?
 
nzsc nzsc skrev:
Bl.a. ställer Säker Vatten krav på inbyggnadslåda för inbyggnadsblandare p.g.a. dolda rörkopplingar. Men enligt tillverkaren av inbyggnadsblandare, t.ex. Grohe, behövs inte detta. Låt oss anta att läckage uppstår inuti väggen i en av de dolda rörkopplingarna. Du menar att försäkringsbolaget gladeligen kommer att ersätta skadan?
Japp, så länge du uppfyller dom skriftliga villkoren så MÅSTE dom göra det. Villkoren kan inte skrivas så dom täcker upp alla fall. Därför täcker dom allt som utförs med godkända material och enligt tillverkarens instruktioner. Det vore vansinnigt att exempelvis Säkert Vatten, BKR, PER eller någon annan ensamrätt att bestämma det enda rätta.

Även teknikutveckling skulle bromsas och konkurrensmyndigheterna skulle sätta stopp för det.

Det är också anledningen till att gamla idiotiska lösningar kan ge ersättning pga vattenskada om dom utfördes enligt den tidens normer.
 
nzsc
A Autodidak1 skrev:
Japp, så länge du uppfyller dom skriftliga villkoren så MÅSTE dom göra det. Villkoren kan inte skrivas så dom täcker upp alla fall. Därför täcker dom allt som utförs med godkända material och enligt tillverkarens instruktioner. Det vore vansinnigt att exempelvis Säkert Vatten, BKR, PER eller någon annan ensamrätt att bestämma det enda rätta.

Även teknikutveckling skulle bromsas och konkurrensmyndigheterna skulle sätta stopp för det.

Det är också anledningen till att gamla idiotiska lösningar kan ge ersättning pga vattenskada om dom utfördes enligt den tidens normer.
På BKR står det bl.a. följande:
Är det ett lagkrav att man måste följa branschreglerna?
Svar: Byggkeramikrådets branschregler för våtrum (BBV) är ett frivilligt regelsystem. För att BBV skall gälla måste reglerna avtalas mellan beställare och behörig entreprenör. BBV uppfyller de tvingande regler som finns i Boverkets byggregler. Genom BBV blir dock kravet på arbetets utförande högre. Eftersom BBV fått en stark ställning på marknaden, refereras ofta till att funktionen som uppnås genom BBV är ett mått på den fackmässighet som allmänt ska kunna krävas vid utförande av arbeten i våtrum. Detta kan till exempel medföra att en domstol i en tvist, utgår från BBV när fackmässighet skall bedömas, även om dessa regler inte föreskrivits.

Tidigare skrev jag att SäkV, BKR, GVK, m.fl. föreskriver rekommendationer samt att det inte är lag, men att det mycket väl skulle kunna likställas med lagen eftersom dessa rekommendationer anses vara mått på fackmässighet. Det håller jag fast vid!

Försäkringsbolag ställer krav på att arbetet är fackmässigt utfört. Själva termen fackmässigt är att jämföra med sakkunnigt eller yrkesmässigt. Begreppet fackmässigt innebär att om du utför arbetet själv måste du följa de branschregler som finns.

På Länsförsäkringar står det bl.a. följande:
Har ni som försäkringsbolag särskilda regler och krav på hur kök och badrum ska renoveras?
Vi har inga egna regler och krav utan följer Boverkets byggregler som säger att renoveringen ska vara fackmässigt utförd. Det betyder att branschreglerna som finns för våtrum och vatteninstallationer ska följas.

Gäller försäkringen om jag renoverar mitt badrum eller annat våtrum själv?
Ja, så länge du uppfyller kraven på att det är fackmässigt utfört så gäller försäkringen. Vi rekommenderar dock att du anlitar en auktoriserad hantverkare.

För att få ersättning för yt-/tätskikt i din allrisk byggnad måste du kunna uppvisa ett kvalitetsdokument från något av branschförbunden.Om detta dokument saknas ersätter försäkringen kostnaden för skadan fram till återmontering av yt-/tätskikt om arbetet är fackmannamässigt utfört. Kunden får stå för kostnaden av yt-/tätskikt och eventuellt avskrivningar av rör själv.


Vad betyder avvikelser i ett kvalitetsdokument?
En avvikelse betyder att hantverkaren eller beställaren på någon punkt valt att inte uppfylla aktuella branschregler eller att det är tekniskt omöjligt. Detta kan bara göras i samråd med beställaren som då godkänner avvikelsen genom att skriva under en avvikelserapport. Beställaren tar då över över ansvaret för att ett visst moment inte uppfyller kravet. Sådan avvikelse påverkar också försäkringsskyddet.

Så vilka branschregler är det frågan om? SäkV, BKR, GVK, m.fl.? I sådant fall ställer försäkringsbolag krav på att man ska följa dessa. I annat fall påverkas försäkringsskyddet.
 
Säkert vatten och bkr är inget krav.
Sen är våtrumsskivor bara onödig kostnad behövs inte.
Om du vet var allt ska sitta i badrummet så sätt kottlingar så kan du skippa 15 mm plywood också.
 
nzsc nzsc skrev:
På BKR står det bl.a. följande:
Är det ett lagkrav att man måste följa branschreglerna?
Svar: Byggkeramikrådets branschregler för våtrum (BBV) är ett frivilligt regelsystem. För att BBV skall gälla måste reglerna avtalas mellan beställare och behörig entreprenör. BBV uppfyller de tvingande regler som finns i Boverkets byggregler. Genom BBV blir dock kravet på arbetets utförande högre. Eftersom BBV fått en stark ställning på marknaden, refereras ofta till att funktionen som uppnås genom BBV är ett mått på den fackmässighet som allmänt ska kunna krävas vid utförande av arbeten i våtrum. Detta kan till exempel medföra att en domstol i en tvist, utgår från BBV när fackmässighet skall bedömas, även om dessa regler inte föreskrivits.

Tidigare skrev jag att SäkV, BKR, GVK, m.fl. föreskriver rekommendationer samt att det inte är lag, men att det mycket väl skulle kunna likställas med lagen eftersom dessa rekommendationer anses vara mått på fackmässighet. Det håller jag fast vid!

Försäkringsbolag ställer krav på att arbetet är fackmässigt utfört. Själva termen fackmässigt är att jämföra med sakkunnigt eller yrkesmässigt. Begreppet fackmässigt innebär att om du utför arbetet själv måste du följa de branschregler som finns.

På Länsförsäkringar står det bl.a. följande:
Har ni som försäkringsbolag särskilda regler och krav på hur kök och badrum ska renoveras?
Vi har inga egna regler och krav utan följer Boverkets byggregler som säger att renoveringen ska vara fackmässigt utförd. Det betyder att branschreglerna som finns för våtrum och vatteninstallationer ska följas.

Gäller försäkringen om jag renoverar mitt badrum eller annat våtrum själv?
Ja, så länge du uppfyller kraven på att det är fackmässigt utfört så gäller försäkringen. Vi rekommenderar dock att du anlitar en auktoriserad hantverkare.

För att få ersättning för yt-/tätskikt i din allrisk byggnad måste du kunna uppvisa ett kvalitetsdokument från något av branschförbunden.Om detta dokument saknas ersätter försäkringen kostnaden för skadan fram till återmontering av yt-/tätskikt om arbetet är fackmannamässigt utfört. Kunden får stå för kostnaden av yt-/tätskikt och eventuellt avskrivningar av rör själv.


Vad betyder avvikelser i ett kvalitetsdokument?
En avvikelse betyder att hantverkaren eller beställaren på någon punkt valt att inte uppfylla aktuella branschregler eller att det är tekniskt omöjligt. Detta kan bara göras i samråd med beställaren som då godkänner avvikelsen genom att skriva under en avvikelserapport. Beställaren tar då över över ansvaret för att ett visst moment inte uppfyller kravet. Sådan avvikelse påverkar också försäkringsskyddet.

Så vilka branschregler är det frågan om? SäkV, BKR, GVK, m.fl.? I sådant fall ställer försäkringsbolag krav på att man ska följa dessa. I annat fall påverkas försäkringsskyddet.
Kravet som Länsförsäkringar ställer är: Vi har inga egna regler och krav utan följer Boverkets byggregler som säger att renoveringen ska vara fackmässigt utförd.

Som du själv citerar ur BBV:

Byggkeramikrådets branschregler för våtrum (BBV) är ett frivilligt regelsystem. För att BBV skall gälla måste reglerna avtalas mellan beställare och behörig entreprenör. BBV uppfyller de tvingande regler som finns i Boverkets byggregler.

Boverktes byggregler är lagen och alla som gör typgodkända konstruktioner uppfyller dessa villkor. Dessa är det helt lagligt och OK att bygga med (byggnadsnämnder får inte kräva mer än att kraven BBR uppfylls). Om man väljer att använda godkända material och följer instruktionerna så uppfyller man också kravet på fackmannamässighet.

Faktum är också att dom flesta materialen/konstruktioner uppfyller någon eller alla av certifieringsorganens krav (annars kan certifierade personer/företag inte använda dom). Så det räcker i 999 fall av 1000 att följa instruktionerna så blir det rätt, men det behöver inte uppfylla kraven för alla branschregler trots det. Speciellt inte Säkert vatten som är ännu strängare i vissa lägen.

Försäkringsbolagen har alla lite olika försäkringsvillkor och Länsförsäkringar skulle aldrig jag välja pga deras dåliga ersättningar på eget arbete trots att det är utfört fackmannamässigt. Men även dom täcker skador (men snålt) om det är gjort på rätt sätt av privatperson.

Personligen föredrar jag att själv göra arbetet fackmannamässigt för då VET jag att det är bra gjort. Har jag otur och låter en hantverkare med kvalitetsdokument utföra arbetet som gör det ICKE fackmannamässigt täcker försäkringen ingenting...

Enligt statistik så är risken för skador fördelade ungefär 50/50 för GDS och "fackmannamässiga" installationer.

Mina tips till GDS:
1. Använd ett godkänt system (blanda inte)
2. Följ instruktioner exakt
3. Dokumentera/fotografera allt (varje litet steg, alla detaljer)
4. Spara kvitton
5. Kolla försäkringsvillkor innan du väljer bolag

Sen tycker jag fortfarande att Säker Vatten är bra och följer den i dom flesta fallen. Den är bra att läsa INNAN man börjar bygga, ger många bra tips.

Jag har alltid gjort tätskikten själv för att kunna sova lugnt. Och eftersom jag kunnat presentera bilder, kvitton mm har köparna aldrig bekymrat sig över att det inte finns kvalitetsdokument (som i värsta fall är värdelösa).
 
  • Gilla
eleson och 2 till
  • Laddar…
Jag har försökt undersöka så mycket jag kunnat inför uppstarten av vårt eget badrum och detta är vad jag kommit underfund med.

1. Kartong är godkänt i hela badrummet. Däremot rekommenderar alla skivtillverkare jag kollat på att man använder våtrumsskivor så som Humidboard, Fiberskiva etc.
2. 45x70 med cc45 med 15mm konstruktionsplywood är en rekommendation och inget krav. Dels för att uppnå styvhet i konstruktionen men även för att man ska kunna montera tunga möbler eller liknande.
3. Kiilto som jag också varit i kontakt med säger att det är OK att använda kartonggips under förutsättning att den är godkänd av SäkraVatten el GVK. Men som någon nämnt här så säger då dem att det är OK att använda kartonggips under förutsättning att tillverkaren anser att det går bra, och där kom vi tillbaks till punkt 1.

Jag själv kommer använda mig av Fermacell Fiberskiva då dessa är avsevärt mycket billigare än tex Humidboard. Jag kommer även köra 45x95mm cc60 med kortlingar istället för att upprätthålla styvhet. Där jag har för avsikt att montera tyngre saker så som kommod så kommer jag sätta plyfa bakom, fast 12mm istället för 15mm då denna kostar hälften.
 
  • Gilla
nzsc
  • Laddar…
P
Håller också på och bygger och hade tänkt köra på Humidboard i våtzon 1 och resten kartonggips. Fermacell har jag missat och formatet på den verkar behändigt, 600 mm bred men skillnaden i pris per kvm är inte mer än 25 kr mot Humidboard hos Bauhaus som säljer båda. Bygger med 70 reglar CC 30 och 15 mm plywood på det.
 
  • Gilla
Duddy Latte
  • Laddar…
nzsc
Härlig anda i tråden! Bra med lite debatt och argumentation. (y)
Det är lätt hänt att man missuppfattar eller misstolkar vad som faktiskt gäller i våtutrymmen.

Jag själv håller på med badrummet och väggarna bygger jag upp enl. följande:

Gipsskiva 13 mm
OSB-skiva 11 mm
Plåtregel 70 mm
Konstruktionsplywood P30 15 mm
Våtrumsgipsskiva 13 mm
Tätskiktsfolie
Kakelfix
Kakelplattor

Så kör jag i hela badrummet. Det blir ändå inte särskilt stort, trots att jag rivit ner lättbetongväggar för att bygga ut badrummet ytterligare, från ca 3 kvm till ca 4,5 kvm.
 
  • Gilla
Autodidak1
  • Laddar…
nzsc nzsc skrev:
Enligt monteringsanvisningen från Kiilto på sidan 2 står det följande:

LÄMPLIGA UNDERLAG

Lämpliga underlag är betong, cementbunden spackelmassa avsedd för våtutrymmen eller våtrumsskivor av icke fukt- känslig karraktär, godkända för våtrum.* När montering av KeraSafe Våtrumsfolie sker ska skivan eller underlaget vara sugande. Våtrumsskivorna ska vara avsedda som underlag för keramiska plattor i våtutrymmen, samt vara monterade enligt tillverkarens anvisningar.

Cellplastskivor primas först med Kiilto Startprimer och spacklas sedan med Kiilto KL eller Kiilto SR DF. Det går även bra att montera KeraSafe våtrumsfolien direkt på skivan men man måste då vänta i minst 7 dygn så att folien har torkat innan plattsättning påbörjas. Efter torktiden följer man vår gällande monteringsanvisning. Täta skivor - rekommenderas inte.

Skivkonstruktionens böjstyvhet på golv ska minst motsvara en 22 mm golvspånskiva upplagd på stöd, med ett centrumavstånd på 300-600 mm. Oavsett regelavstånd ska böjstyvheten förstärkas, så att inte fuktrörelser överförs till de keramiska skiktet. Se bild Skivkonstruktion på sid 8.

Skivkonstruktion på vägg ska göras enligt skivtillverkarnas anvisningar. Om våtrum nns på båda sidor om väggen ska skivor och reglar vara av icke fuktkänsliga material. Betongunderlaget ska vara torrt, sugande och väl rengjort, även cementhud ska avlägsnas. Ojämna underlag spacklas och eventuella förhöjningar slipas ner. Starkt sugande och ytsvaga underlag primas med Kiilto Keraprimer en gång. Låt torka ca 2 timmar.

Avsluta alltid med tätskiktet som är det sista momentet innan keramiken monteras.

* Se separat information om rekomenderade skivor i våtutrymmen på Byggkeramikrådets hemsida. www.bkr.se


Listan över rekommenderade skivor i våtutrymmen som Kiilto hänvisar till finns på Byggkeramikrådets webbplats. Jag finner inte några vanliga kartongklädda gipsskivor på den listan, utan endast våtrumsskivor. Av bl.a. Norgips webbplats framgår dess rekommendation om att använda Humidboard 2.0 som är dess våtrumsskiva.

Du får gärna länka till var det står .
nzsc nzsc skrev:
Enligt monteringsanvisningen från Kiilto på sidan 2 står det följande:

LÄMPLIGA UNDERLAG

Lämpliga underlag är betong, cementbunden spackelmassa avsedd för våtutrymmen eller våtrumsskivor av icke fukt- känslig karraktär, godkända för våtrum.* När montering av KeraSafe Våtrumsfolie sker ska skivan eller underlaget vara sugande. Våtrumsskivorna ska vara avsedda som underlag för keramiska plattor i våtutrymmen, samt vara monterade enligt tillverkarens anvisningar.

Cellplastskivor primas först med Kiilto Startprimer och spacklas sedan med Kiilto KL eller Kiilto SR DF. Det går även bra att montera KeraSafe våtrumsfolien direkt på skivan men man måste då vänta i minst 7 dygn så att folien har torkat innan plattsättning påbörjas. Efter torktiden följer man vår gällande monteringsanvisning. Täta skivor - rekommenderas inte.

Skivkonstruktionens böjstyvhet på golv ska minst motsvara en 22 mm golvspånskiva upplagd på stöd, med ett centrumavstånd på 300-600 mm. Oavsett regelavstånd ska böjstyvheten förstärkas, så att inte fuktrörelser överförs till de keramiska skiktet. Se bild Skivkonstruktion på sid 8.

Skivkonstruktion på vägg ska göras enligt skivtillverkarnas anvisningar. Om våtrum nns på båda sidor om väggen ska skivor och reglar vara av icke fuktkänsliga material. Betongunderlaget ska vara torrt, sugande och väl rengjort, även cementhud ska avlägsnas. Ojämna underlag spacklas och eventuella förhöjningar slipas ner. Starkt sugande och ytsvaga underlag primas med Kiilto Keraprimer en gång. Låt torka ca 2 timmar.

Avsluta alltid med tätskiktet som är det sista momentet innan keramiken monteras.

* Se separat information om rekomenderade skivor i våtutrymmen på Byggkeramikrådets hemsida. www.bkr.se


Listan över rekommenderade skivor i våtutrymmen som Kiilto hänvisar till finns på Byggkeramikrådets webbplats. Jag finner inte några vanliga kartongklädda gipsskivor på den listan, utan endast våtrumsskivor. Av bl.a. Norgips webbplats framgår dess rekommendation om att använda Humidboard 2.0 som är dess våtrumsskiva.

Du får gärna länka till var det står att Kiilto rekommenderar kartongklädd gipsskiva i stället för våtrumsgipsskiva. Jag tolkar innehållet i dess monteringsanvisning som att man ska använda våtrumsskivor och inte kartongklädda gipsskivor.
Tredje gången jag skriver detta nu. Jag RINGDE till Kiilto och pratade med dom. Detta då dom nyss hade släppt kravet på våtrumsskivor och jag ville veta hur dom ställde sig till vanliga kartongklädda skivor. Monteringsanvisningarna kan vara från när det var krav?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.