Normalt?

  • Ja

    17 Röster 81,0%
  • Nej

    4 Röster 19,0%
  • Antal röster
    21
Finn det inga mätare i mitten på tankarna? Kanske skulle du testa att elda upp tankarna så att du har mer än 40°C även i botten. Se att tankarna fylls upp jämnt.
Spontant låter det som att du har ett hus som förbrukar mycket energi, men en ordentlig felsökning av värmesystemet är nog rätt så vettigt.
 
En sak jag tänkte på när jag såg videon var att din ESBE shuntstyrning inte är i automatikläge. Det var en sak som tog mig tid att förstå med mina shuntstyrningar. Antingen kan jag inte läsa eller så står det inte i manualerna, för jag var tvungen att söka på nätet hur man får dom att fungera.
Vrid shuntratten till lägsta ändläge och tryck in den så får du automatik.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Du måste elda så att mätarna i botten blir minst 80grader, annars nyttjar du inte volymen av tankarna.
Jag värmde 2plan a 70m2 med nibe vedex 3300 panna och 2st 500liters tankar.
Eldade tankarna till 95grader topp och botten, kallare än 15minus fick jag elda morgon och kväll.
Till ditt hus skulle du behöva ca
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Är diskmaskinen installerad på varmvattnet?
 
Med lite taskig förbränning i pannan så kan det vara fullt möjligt att de 40 graderna i nedre tankdelen kommer från radiatorreturen och pannan egentligen bara fyllt halva tanken.
 
Om det inte blir för varmt i huset hjälper det inte att göra något åt termostater eller shunt.
Jag har haft en liknande chuntmotor, men med separat styrning. Då tryckte man in vreden för att shunta manuellt. För att återställa vred man till drt läge där det hakade i, det känns tydligt.

Se till att ladda hela tanken. Ryker pannan mycket eller något annat som tyder på att det inte brinner som det ska?
 
Disk- och tvättmaskin skall vara kopplade på kallvatten. De värmer sitt vatten själva. Till rätt temperatur, dessutom.
 
Jag är inte så himla säker, men är det inte smart att stänga ner cirkulationen när det är varmt nog i huset?
Går pumpen hela tiden så tappar man också en del värme..
 
Nej, det är inte märkbart.
 
F foxcat skrev:
En sak jag tänkte på när jag såg videon var att din ESBE shuntstyrning inte är i automatikläge. Det var en sak som tog mig tid att förstå med mina shuntstyrningar. Antingen kan jag inte läsa eller så står det inte i manualerna, för jag var tvungen att söka på nätet hur man får dom att fungera.
Vrid shuntratten till lägsta ändläge och tryck in den så får du automatik.
Jag gick direkt ner och gjorde som du sa. Nu går det ut 40-gradigt vatten istället för 80...
Förr hörde jag hur shunten jobbade men märkte aldrig någon skillnad.
Detta kommer säkert att hjälpa en del!
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
loffes loffes skrev:
Är diskmaskinen installerad på varmvattnet?
Nopp på kallvatten
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Finn det inga mätare i mitten på tankarna? Kanske skulle du testa att elda upp tankarna så att du har mer än 40°C även i botten. Se att tankarna fylls upp jämnt.
Spontant låter det som att du har ett hus som förbrukar mycket energi, men en ordentlig felsökning av värmesystemet är nog rätt så vettigt.
Jag har inte märkt att tankarna blir varma i sekvens utan de ökar samtidigt.
Har en mätare på mitten som efter 1 påfyllning går upp till ca 85 grader.
Nu slängde jag in för tredje gången i följd och mätarna längst ner har inte rört sig. De två andra är på 85 grader.
(Är pappaledig och kan vara hemma och elda en hel dag)
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Den pannan tycket jag borde fylla tankarna mer än väl på två inlägg. Vad har du för ved?
 
L
Bra det med shunte till auto
Det är tufft att koka vatten , vid +40 och in i pannan ut +85 , det är inte många liter som tankarna laddas med då , samt att det kommer returvatten från elementen som kyler
Bara att gasa med mera grytor ( inlägg ) och se vad som händer , men lägg in till att börja med lite i taget så det inte blir för varmt , det går fort på slutet
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den pannan tycket jag borde fylla tankarna mer än väl på två inlägg. Vad har du för ved?
Blandad vedtyp och blandad kvalitet. Just nu eldar jag en del större tallkvistar som blåst ner.
Det är torrt men då det är för smått och krokigt för att åka genom en klyv blir det rätt mycket luft mellan vedpinnarna i pannan
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.