I Igor27 skrev:
Hej!

Vi har börjat känna oss för lite det här med att kanske sälja lägenheten och köpa ett hus istället. Vi har dock knappt någon erfarenhet av husköp eller att gå på visningar.

En sak tänker jag mig är det estetiska och att huset med läget osv tilltalar en. Men man vill ju självklart göra ens "due diligence" och vara noggrann innan man köper. Hur tycker ni man skall resonera som nybörjare när man ska börja gå på visningar? Storlek på hus? Vad ska man titta extra noga på och hur? Saker ni tycker man kollar upp om man bara är i "intresseläget" kontra när det blir mer skarpt läge?

Jag lägger in de två husen vi tänkte kika på så får ni gärna komma med kommentarer och synpunkter för specifikt dessa två objekt.

Tack på förhand!

[länk]

[länk]
Båda husen är fina, ingen tvekan om saken. Men vad du bör tänka på, förutom att kolla så att där inte är några större fel som kan upptäckas innan man beställer en besiktning, är ju läget.
Vill ni bo alldeles i centrum nära hyreshus, trafik o.s.v? Eller i ett hus med mindre tomt men lugnare kvarter? Hur mycket tomt vill ni ha? Hur intresserad är ni av trädgårdsarbete? Det finns ju många frågor men också vilken känsla man får när man kör upp till huset, känslan man får när man går runt i huset, om man kan bortse från säljarnas smak när det gäller inredning o.s.v
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Jag håller med engs! Gå på mycket visningar, även hus som bara en av er gillar. Ni kommer att lära er jättemycket om vad ni gillar och inte.

Vi hade väldigt specifika önskemål i början av vår husjakt: suterräng eller enplansvilla med källare (absolut inget tvåvåningshus), möjlighet att renovera lite, inga snedtak, nära till stan, garage, bastu och bra uppvärmning. Slutade med att vi båda blev kära i ett trevåningshus utan garage, bastu eller källare. Huset behöver totalrenoveras (inkl uppvärmning) och det är tjugo minuter från stan.

Så, om du ser till vårt exempel, vet man inte alltid vad man vill. Man bara tror att man vet tills drömkåken dyker upp ;)
 
  • Gilla
rebban_5 och 1 till
  • Laddar…
H
Hej!

Fina hus :) Förutom det som sagts tidigare i tråden så lite input.
Hur väl känner ni till området?
Om ej, Munkebäck är ett barnvänligt område, väldigt praktiskt och tryggt om ni har mindre barn/barn på g och om ni gillar att umgås med era grannar. Nackdel är att man hör motorvägen hela tiden som ett konstant brus. Visst du vänjer dig men det är där hela tiden.
Det andra huset låg väldigt nära "gamla delen" som är en mysig och populär del av staden men kanske lite upptrissat pris pga det? Fabriken ( Göteborgs kex) luktar mkt vissa dagar, jag hade tagit en sniff för att se om jag gillat det. Själv så det mig att tänka på nygjorda baddare ;)

Mvh
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
K
Vi hade också många specifika önskemål som alltid fick kompromissas kring. Framförallt var vi noga med att inte bo i ständig skugga, solen skulle gå upp i sovrum/kök och gå ner i trädgården och skina in i vardagsrummet. Det fick inte heller ligga för nära en väg då jag är mycket ljudkänslig... Vi hade ett antal krav på planlösningen också men efter 8 år och säkert 150-200 husvisningar slutade det med att vi hittade den perfekta tomten istället.

Så fundera på vad som är viktigast och fokusera på det. Läge och solinstrålning kan man inte ändra, nästan allt annat är förändringsbart.
 
  • Gilla
Carro_D och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Undvik att köpa så nära stor väg säger jag. Vi har 650 meter till en ganska stor trafikled och det är för det mesta helt tyst men blir märkbart de få gånger vinden ligger "fel". Jag tycker att det blir en bakgrundsstress som man kanske inte tänker på.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Vi hade också många specifika önskemål som alltid fick kompromissas kring. Framförallt var vi noga med att inte bo i ständig skugga, solen skulle gå upp i sovrum/kök och gå ner i trädgården och skina in i vardagsrummet. Det fick inte heller ligga för nära en väg då jag är mycket ljudkänslig... Vi hade ett antal krav på planlösningen också men efter 8 år och säkert 150-200 husvisningar slutade det med att vi hittade den perfekta tomten istället.

Så fundera på vad som är viktigast och fokusera på det. Läge och solinstrålning kan man inte ändra, nästan allt annat är förändringsbart.
Mycket kloka ord. Jag suger in all bra input och era erfarenheter i denna tråd som en svamp. Känner f ö igen ljudkänsligheten väl. :)
 
Hej,lla

wow så många svar, tack så jättemycket för all input. Har läst alla svar och det är ju väldigt mycket att tänka på, vilket självklart är bra och normalt. Konstigt vore annars med tanke på att man ska bo där och att det är en stor affär, både tidsmässigt, kostnadsmässigt och psykologiskt.

Utan att ha sett något ännu så gillar vi spontant det röda huset mer, en lugn gata med bara villor, ingen insyn, fin trädgård och ett "varmt" hus. Billigare också. Ligger ändå väldigt centralt. Mindre bra med närheten till motorvägen och frågan är hur mkt det låter samt framtida exploatering.
Det står väldigt knapphändigt om vad som gjorts med huset gällande större arbeten. Det enda som står är att taket byttes december förra året. Vet ej om huset var till salu tidigare men tänker nästan att det kanske var det med tanke på sommarbilder men behöver inte nödvändigtvis vara så.

Men som många av er skriver så behöver vi nog fundera mkt på vad det får kosta inkusive åtgärder som kan behövas, läge osv.

Vi vet att vi vill bo väldigt centralt, pga det sociala och närhet till "stan" som vi verkligen gillar. Bor i centralt i gbg i bostadsrätt.

Men vi är som sagt bara i början och känner framförallt att vi behöver gå på en hel del visningar för att få en känsla för det. Som någon skrev är det något helt annat man kanske fastnar för än vad man först hade tänkt sig. jag ska nog göra någon typ av bruttolista utifrån alla kommentarer här i tråden. En typ "tänk på lista".

Det andra huset är jag lite orolig kring uppvärmning och dagvatten från berget/omgivningen. 3 våningar med källare. Alla sovrum högst upp och där finns ingen toalett/badrum(lite märkligt för min del).

Sedan är det också mycket dyrare såklart.
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 2 till
  • Laddar…
Nu kanske jag är dom jag är, men när vi letade hus så hade jag ett block med mig där jag skrev upp allt. Dvs saker dom sliten tapet, fläckar i taket till hur många eluttag som fanns i rummet.

Det är lätt att glömma små saker och då är det bra å ha något att luta sig tillbaks på :)
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
I Igor27 skrev:
Hej,lla

wow så många svar, tack så jättemycket för all input. Har läst alla svar och det är ju väldigt mycket att tänka på, vilket självklart är bra och normalt. Konstigt vore annars med tanke på att man ska bo där och att det är en stor affär, både tidsmässigt, kostnadsmässigt och psykologiskt.

Utan att ha sett något ännu så gillar vi spontant det röda huset mer, en lugn gata med bara villor, ingen insyn, fin trädgård och ett "varmt" hus. Billigare också. Ligger ändå väldigt centralt. Mindre bra med närheten till motorvägen och frågan är hur mkt det låter samt framtida exploatering.
Det står väldigt knapphändigt om vad som gjorts med huset gällande större arbeten. Det enda som står är att taket byttes december förra året. Vet ej om huset var till salu tidigare men tänker nästan att det kanske var det med tanke på sommarbilder men behöver inte nödvändigtvis vara så.

Men som många av er skriver så behöver vi nog fundera mkt på vad det får kosta inkusive åtgärder som kan behövas, läge osv.

Vi vet att vi vill bo väldigt centralt, pga det sociala och närhet till "stan" som vi verkligen gillar. Bor i centralt i gbg i bostadsrätt.

Men vi är som sagt bara i början och känner framförallt att vi behöver gå på en hel del visningar för att få en känsla för det. Som någon skrev är det något helt annat man kanske fastnar för än vad man först hade tänkt sig. jag ska nog göra någon typ av bruttolista utifrån alla kommentarer här i tråden. En typ "tänk på lista".

Det andra huset är jag lite orolig kring uppvärmning och dagvatten från berget/omgivningen. 3 våningar med källare. Alla sovrum högst upp och där finns ingen toalett/badrum(lite märkligt för min del).

Sedan är det också mycket dyrare såklart.
Kloka tankar. Gå på många visningar - och som någon redan påpekat, om ett par veckor kommer det explodera med objekt på marknaden - alla hus som inte såldes innan jul ska ut igen, och många vill försöka köpa/sälja innan nya amorteringskravet 1 mars. Så var kräsna, och pruta hårt. Det är köparens marknad nu…

Vad det gäller ekonomin så kan det vara bra att skaffa sig en bild av vad varje "fix" kostar. Även om ett hus är billigare från början så kan notan bli betydligt dyrare än ett annat, dyrare hus om det är stora åtgärder som måste göras. Och t ex en dränering gör ju att tomten blir ganska omysig under en period.

Tror ni tänker klokt gällande att bo hyfsat centralt, vi har en liknande situation, dvs bor i lägenhet med gångavstånd till stan idag och SÅ kul är det inte att ha långt pendlingsavstånd. Bra kommunikationer är viktigt, liksom närhet till affärer osv. Särskilt om man är bortskämd med det från början. :)
 
En sak som jag lärt mig är att det är mindre bra att bo i en brant backe.
 
J Jarlsgård skrev:
Nu kanske jag är dom jag är, men när vi letade hus så hade jag ett block med mig där jag skrev upp allt. Dvs saker dom sliten tapet, fläckar i taket till hur många eluttag som fanns i rummet.

Det är lätt att glömma små saker och då är det bra å ha något att luta sig tillbaks på :)
Tycker också det är en bra idé att fota massor på visningarna, även tråkiga utrymmen som aldrig finns på bild i prospekten: källare, förråd, garderober, garage och tvättstuga… Och förstås ev fel och brister ni hittar. Som sagt - lätt att glömma.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi gick på många visningar för att lära oss vad vi ville ha, vad som var viktigt för oss och vilka svagheter att titta efter. Om det inte är akut, köp inte första bästa hus utan hitta det hus ni förälskar er i.

Av de 30 visningar vi gick på var det 10 som var intressanta på förhand och 3 som var intressanta efter visning. De övriga gav oss dock väldigt mycket.

Tänk på att huset ska falla er båda i smaken och ni ska förmodligen bo där i större del av era återstående liv.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
"Lär" er mäklarspråket. Det mesta är floskler och det måste ni lära er att se bort ifrån.
"Lättskött trädgård" betyder inte att den är lättskött. Det beror på dig, ditt interesse och din tid du vill lägga där.
Ha koll på förvaringsutrymme. I nya hus är det ofta brist, om inte du har ett garage som du inte behöver till bilen. Ofta finns det mera små förråd i äldre hus, men dessa är sällan praktiska.

//AA
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte gjort som alla tipsar om, att gå på många visningar. Jag har varit på fyra visningar totalt. Två hus har vi köpt och ett köpte en bror. Jag vet inte om det ger så mycket att titta på hus man inte är sugen på.

80talshuset skulle jag vara försiktig med. Både grund och ventilation kan vara ren skit. Även om huset ser riktigt bra ut. Elradiatorernas ålder påverkar dock inget. De har 100% verkningsgrad oavsett.
 
  • Gilla
Peter_Stockholm
  • Laddar…
Mitt råd är att fundera igenom vad ni skulle tycka är viktigt med ett hus! För oss var det att kunna gå ut på altanen och njuta av solen. Alla har vi olika anledningar/drömmar när man flyttar till ett hus. Definiera era anledningar/drömmar med huset. några anledningar kan vara Garage, Plats för Biorummet, eget gym, plats för Pool, Stor altan med skugga/Sol?

Har huset det läge som ni önskar går det ofta att fixa (bygga eller riva) så att man får huset som man vill ha det men läget är svårt att ändra på!

Ta en promenad i området där huset finns så ni får en känsla för området.

För oss gällde:
Läge
Sol och sedan sol!
Närhet till bra kommunikationer
Närhet till bra skolor
Närhet till natur & bad.
Trevligt område
Om huset behöver renoveras/göras iordning skall priset bli okej.

Det är inte lätt att köpa hus men det behöver inte vara så svårt. Det ä många goda råd i tråden och när det börjar bli aktuellt med påskrift så ta dit en egen besiktningsman som du anlitar för att få fram alla eventuella fel och brister.

Vi har bott i vårt hus under 18år och de första 7 åren utan barn. Då var behoven och även drömmarna annorlunda mot vad dom är nu och om 10 år är barnen utflugna och då ändras behoven igen..:),
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.