B blue.b skrev:
Helsingborg, men det är inte unikt för oss.
Undrar om det finns liknande firma med samma upplägg, på närmare håll ? Detta är strax utanför Huskvarna .
 
I Issehunden skrev:
Det finns ingen väg, det är en äng Det är det som är problemet ...
Det är samma princip, men förutsättningen är att det blir tjäle nog. Min far brukar plöja upp en ”väg” på mossen så tjälen går djupare. På så vis går det att köra tunga skogsmaskiner där vilket annars hade varit en omöjlighet.
 
I Issehunden skrev:
Det finns ingen väg, det är en äng Det är det som är problemet ...
Hänger inte med det går ju lika bra att skotta en äng som en väg huvudsaken är att det fryser.
 
  • Gilla
Issehunden
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Hänger inte med det går ju lika bra att skotta en äng som en väg huvudsaken är att det fryser.
Ok... tänker bara : tänk om det inte fryser i år och blir nån tjäle?
 
Men om du nu redan har kontaktat en transportfirma, varför inte låta den firman ombesörja plåtarna också? Köp en helhetslösning och låt proffsen sköta det är mitt tips.
 
  • Gilla
Issehunden
  • Laddar…
I Issehunden skrev:
Ok... tänker bara : tänk om det inte fryser i år och blir nån tjäle?
Beror ju vart i landet det är men det behöver inte vara många minus för att det ska frysa och 1 dm tjäle kör man rejäla maskiner på.
 
  • Gilla
Issehunden
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Men om du nu redan har kontaktat en transportfirma, varför inte låta den firman ombesörja plåtarna också? Köp en helhetslösning och låt proffsen sköta det är mitt tips.
Ska ringa o kolla med dem
 
I Issehunden skrev:
Undrar om det finns liknande firma med samma upplägg, på närmare håll ? Detta är strax utanför Huskvarna .
Kolla med Tabergs Åkeri, dom har stor vana att lösa liknande uppdrag,
 
  • Gilla
Issehunden
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Hänger inte med det går ju lika bra att skotta en äng som en väg huvudsaken är att det fryser.
Jag hade aldrig litat på att tjälen ska hålla i dom här delarna av Sverige, min kranbil väger 28ton tom så det kräver bra underlag om man sla ge sig ut i terrängen med den.

skogsmaskiner har mycket bredare hjul så det går inte riktigt att jämföra!
 
  • Gilla
Issehunden
  • Laddar…
L
En vägbyggare som nu bara har en grävmaskin på hjul. Han använder ibland ett egenbyggt flak / skiva bestående av tjocka plankor som han flyttar med maskinen. Han har två eller tre sådana. Då kan han köra ut där han annars skulle fastna.
 
B blue.b skrev:
Kolla med Tabergs Åkeri, dom har stor vana att lösa liknande uppdrag,
Å tack vilket bra tips ... Ringer dem imorgon
 
S smurfen72 skrev:
Se till att skotta vägen där bilen ska köra så kommer det frysa bra och bär en lastbil utan problem.
Japp. Den enkla och praktiska lösningen, om marken bara är någotsånär plan. Ibland behöver man inte krångla till det.
 
Hur stor är stugan?
Vi gjorde en liknande manöver med en timmerstuga för ett gäng år sedan.
 
  • Gilla
Issehunden
  • Laddar…
B blue.b skrev:
Jag hade aldrig litat på att tjälen ska hålla i dom här delarna av Sverige, min kranbil väger 28ton tom så det kräver bra underlag om man sla ge sig ut i terrängen med den.

skogsmaskiner har mycket bredare hjul så det går inte riktigt att jämföra!
Maskinen ska inte ut i terrängen den ska ut på en åker och blir det tjäle är det inga problem att köra maskiner där men ligger stugan i Skåne kan det nog vara dåligt med tjäle antar jag. Ni som inte tror tjälen håller kan ju fundera lite på varför man lägger ut olika mattor för att tina tjälen när det ska grävas på vintern.
 
K kuggmodul skrev:
Hur stor är stugan?
Vi gjorde en liknande manöver med en timmerstuga för ett gäng år sedan.
Ca 30 kvm och står på plintar . Papptak. Verandan tänkte jag såga av och flytta för sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.