Hej!

Vi har börjat känna oss för lite det här med att kanske sälja lägenheten och köpa ett hus istället. Vi har dock knappt någon erfarenhet av husköp eller att gå på visningar.

En sak tänker jag mig är det estetiska och att huset med läget osv tilltalar en. Men man vill ju självklart göra ens "due diligence" och vara noggrann innan man köper. Hur tycker ni man skall resonera som nybörjare när man ska börja gå på visningar? Storlek på hus? Vad ska man titta extra noga på och hur? Saker ni tycker man kollar upp om man bara är i "intresseläget" kontra när det blir mer skarpt läge?

Jag lägger in de två husen vi tänkte kika på så får ni gärna komma med kommentarer och synpunkter för specifikt dessa två objekt.

Tack på förhand!

https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-munkegarde-kungalvs-kommun-munkegardegatan-339-13028435

https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-kungalv-kungalvs-kommun-ivar-claessons-gata-2-13139835
 
harry73
Läge läge läge

Eller om man vill, de saker man inte kan ändra i efterhand ska vara rätt från början.

Själv gillar jag det dyrare huset och framförallt den lite större udda tomten, men det är bara baserad på bilderna.

Bestäm hur mycket ni vill betala för husen och ha det som maxbud.
Innan julen tog mäklarna bort nästan alla objekt från hemnet, för att lägga ut dom igen som nya objekt, så det kommer fler objekt.
Undvik budgivningar där priset stiger för mycket.
 
  • Gilla
carra och 1 till
  • Laddar…
engs
I Igor27 skrev:
Hur tycker ni man skall resonera som nybörjare när man ska börja gå på visningar?
Förrutom det harry säger.

Gå på massor av visningar i början, ta det som erfarenhet / lära sig vad man ska titta efter. Inte sortera bort 99% direkt bara för att det inte verkar vara det perfekta huset i annonserna.
Kanske det visar sig att ni efter ett antal visningar faller pladask för typ 20-talshus, eller nått annat, och efter det kan fokusera sökandet mer.

Edit: Angående läget, försöka också kolla lite var det finns planer för framtida större infrastrukturprojekt. Tråkigt om man köper ett fint hus i lugnt vattennära läge och sen får en motorvägsbro 150m från huset eller liknande.
 
  • Gilla
Annen och 6 till
  • Laddar…
Vi är på husjakt, precis som ni (förstagångsköpare). Jag har läst en hel del på detta forum och har plöjt besiktningsprotokoll och räknat på diverse huskalkyler det senaste halvåret. Det som jag har konstaterat är att alla hus har sina för- och nackdelar, men att vissa saker är tråkigare (och dyrare) att fixa än andra.

Exempel på rätt dyra och tråkiga åtgärder är t ex dränering, omläggning av tak, fix av fuktproblem och installation av bergvärme. Så det är läge att lusläsa besiktningsprotokoll och självklart göra en egen besiktning för att avgöra vilka åtgärder som kan tänkas behövas de närmaste åren.

Det allra viktigaste är förstås läget, eftersom det inte går att ändra på. Jag skulle i ditt fall t ex vara mycket fundersam kring läget på huset på Munkgärdesgatan då det ligger ca 150 meter från E6:an. Jag vet att människor är olika känsliga, men mitt råd är att göra en bullermätning utanför huset. Finns appar till mobiltelefon för sånt, men Kolla också väderstreck för att se var solen befinner sig på tomten.

Sedan är ju smaken väldigt olika - i min värld är 80-tal likaväl som sent 70-tal nono bl a pga bristande kvalitetstänk i byggandet under dessa decennier. Huset på Ivar Claessons gata är troligen mer rejält än 80-talshuset, men det måste du förstås avgöra själv.

Använd näsan - konstiga lukter i ett hus innebär ofta dyra och tråkiga åtgärder.
 
Som tidigare sagt, kolla noga och lukta.
Tänk på att ytskikt säger väldigt lite om ett hus, gör alltid en besiktning för att få reda på hur huset mår, hus kan ha jättefina tapeter, golv men vara fallfärdigt(nääääääästan;)).

På Ivar Claessons gata är det elradiatorer och står väldigt lite om uppvärmning.
De få kvadraten kostar 7000kr (2pers mer i hushållet med) extra om året i driftkostnader och dyrare i inköp.
 
  • Gilla
HSEMNG och 1 till
  • Laddar…
T tomjakob skrev:
Som tidigare sagt, kolla noga och lukta.
Tänk på att ytskikt säger väldigt lite om ett hus, gör alltid en besiktning för att få reda på hur huset mår, hus kan ha jättefina tapeter, golv men vara fallfärdigt(nääääääästan;)).

På Ivar Claessons gata är det elradiatorer och står väldigt lite om uppvärmning.
De få kvadraten kostar 7000kr (2pers mer i hushållet med) extra om året i driftkostnader och dyrare i inköp.
Precis så. Måla och tapetsera är ju busenkelt och tämligen billigt att göra själv. Fixa golv är dyrare, men ändå inte orimligt dyrt. Om du behöver renovera badrum och kök så börjar det ticka lite mer pengar. Men det viktiga är husets grundkondition.
 
5.2 mille begärt! Om man lånar 85% av priset, vad kalkylerar man då med för månadskostnad inkl. driftkostnaden som anges på mäklarens web?
 
Börja med att bestämma er för var ni skulle vilja bo, och varför. Ta sedan och titta på de områden ni kommer fram till, och se om allt där verkar OK, eller om det finns dåliga lägen i de områdena. Kolla med banken vad de tycker är OK för er att köpa.

Därefter är det dags att gå på visningar, läsa prospekt och försöka hitta koden till mäklarspråket. Man lär sig en hel del på något dussin visningar som man sedan följer upp med att kolla prisbild och vad man faktiskt betalat för i de olika objekten.

När man går på visning är sådant man ser ganska billigt att åtgärda, och det man inte ser är ganska dyrt. Det är lätt att bländas av en dyr diskmaskin i ett kök som behöver helrenoveras.

Vad gäller de hus du länkat till så är det svårt att säga så mycket. Ett hus från 1982 har nog visat upp sina dåliga sidor redan, men det mesta där börjar nå den förväntade livslängden. Avlopp, el, tak, dränering, fönster, uppvärmning etc. Det kan bli rätt stora saker att göra på det huset kommande decennium.

Det äldre huset har ju sin charm, men brukar vara rätt så dyra att värma upp och vad som helst kan gå sönder när som helst. Allt är i skicket från "bytt förra året till inte bytt på 100 år", och det är bra om man är lite händig och har tid själv.

Vad gäller trädgård och läge är preferenserna så olika, så det skall jag inte yttra mig om. Kolla däremot hur det ser ut med kollektivtrafik, affärer och annan service om man tror sig vilja nyttja sådant.
 
  • Gilla
HSEMNG och 1 till
  • Laddar…
Jag håller helt med föregående talare. Att fixa till ytskikt är ganska enkelt och inte heller allt för dyrt. Vi köpte vårt radhus för ca 1,5 år sedan och ett av mina råd är att se hur solen går upp och hur solen går ner. Vi köpte vårt i februari och kvällssolen på sommaren varade inte lika länge som vi hoppats på. Ett annat litet jägartips är att se hur kopplingen för kommunalt vatten in sitter och om det finns en brunn i nära anslutning. Påverkar inte valet av hus men är bra att ha koll på om något skulle hända.

Ett av husen hade som ovan nämnt el radiatorer. Våra från början av 00 och räkningen skenade rejält under förra vintern. Satte in nya radiatorer från Nobö och halverade nästan förbrukningen. En LVP är dock ett måste i de lägena, gärna som klarar ner mot -30 för att få tillbaka så mkt som möjligt.

Håller helt med jocke31 att husets grundkondition är A&O, likaså planlösning samt ha koll på vart bärande väggar sitter ifall ni skulle vilja öppna upp eller liknande. Tycker att antingen badrum eller kök borde vara i ett bra skick som ni kan tänka er att leva med i några år, det blir mycket pengar som ska ut om båda måste fixas i samband med inflytt eller kort efter.
 
  • Gilla
HSEMNG och 1 till
  • Laddar…
Jag ser att första huset är nära motorvägen (E6), gå gärna ut i området i rusningstrafiken och lyssna om hur mycket ni hör trafiken.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
C Credde skrev:
Jag ser att första huset är nära motorvägen (E6), gå gärna ut i området i rusningstrafiken och lyssna om hur mycket ni hör trafiken.
Ja, definitivt en stor varningsflagg för läget där, skulle jag säga.
 
M
J jocke31 skrev:
Ja, definitivt en stor varningsflagg för läget där, skulle jag säga.
Det ser ut att ha legat ute rätt länge också då det bara är sommarbilder!
 
S
-läget
-kolla dyra saker, som ex uppvärmning, tak osv
-kolla utdraget i fastighetsregistret. Läs vilka rättigheter som är inskrivna.
Fastigheten kanske tom är ansluten till en gemensamhetsanläggning?
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Båda husen är förhållandevis nära E6. I och med att den förhärskande vindriktningen är SV så har båda husen placeringar som lämnar en del att önska. Besök kvarteren i morgonrusning när vinden kommer från SV.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
K
Kolla även hur solen kommer in. Var den går upp och var den går ner. Är där träd som skymmer? Läget kan ni som sagt aldrig påverka i efterhand. Kommer solen inte in i köket på morgonen kanske man kan flytta köket men når ingen sol tomten på kvällen är det inte så kul..
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.