God fortsättning alla kunniga. Vi letar golv till vårt nybyggda hus, tittade idag på ett Bjelin, Härdad ek golv. Är det någon här som har erfarenheter av det golvet? Vi behöver ett tåligt golv pga glad hund och vill samtidigt ha ett trägolv, alternativt "trälookalike". Andra tips uppskattas såklart också.
Någon?
 
Finns det nåt trägolv som inte blir repat av vassa föremål?
 
Det finns nog inga trägolv som tål hundklor, åtminstone inte om det är en hund av lite storlek.
 

Bästa svaret

  • Gilla
Magnus Enström
  • Laddar…
V vanpire skrev:
Finns det nåt trägolv som inte blir repat av vassa föremål?
Det gör det förmodligen inte, och det var inte det jag undrade över..
 
Hojte Hojte skrev:
[länk]
Bra lookalike Golv och är skönt att gå på, såg det på någon blogg där dom hade hund och det hade fungerat bra
Tack! Ska kolla!!
 
M mlkjhr skrev:
Det finns nog inga trägolv som tål hundklor, åtminstone inte om det är en hund av lite storlek.
Som sagt, det var inte det frågan gällde..
 
M Magnus Enström skrev:
Som sagt, det var inte det frågan gällde..
Du efterfrågade ett trägolv som tål en glad hund? Eller var det nåt jag missförstod?
Och mitt svar var att det förmodligen inte finns.
 
M mlkjhr skrev:
Du efterfrågade ett trägolv som tål en glad hund? Eller var det nåt jag missförstod?
Och mitt svar var att det förmodligen inte finns.
Ja du missförstod lite.. jag efterfrågade om någon har erfarenheter från golvet jag nämnde..
 
M Magnus Enström skrev:
Ja du missförstod lite.. jag efterfrågade om någon har erfarenheter från golvet jag nämnde..
Och så skrev du: " Andra tips uppskattas såklart också."
Nå, oavsett om du vill ha tips eller ej så är mitt tips att undvika trägolv om du har en stor hund. Vinyl tror jag är mycket bättre i så fall.
 
Jag har både pratat med Bjelin och gjort tester själv på deras golv.
Att det är härdat ökar bara slagtåligheten, alltså om man tappar något. Mot repor upplevde jag inte golvet som bättre mot en vanlig parkett. Nackdelen med deras härdade golv är att det inte går att slipa om.

Laminat av högre kvalité (finns olika klasser) ska nog tåla en hund.
Annars hade mitt favoritval själv varit träklinkers (fördel om golvvärme är ingjuten).
Modernt vardagsrum med härdat trägolv i fiskbensmönster, soffa och lågt soffbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Addelin skrev:
Jag har både pratat med Bjelin och gjort tester själv på deras golv.
Att det är härdat ökar bara slagtåligheten, alltså om man tappar något. Mot repor upplevde jag inte golvet som bättre mot en vanlig parkett. Nackdelen med deras härdade golv är att det inte går att slipa om.

Laminat av högre kvalité (finns olika klasser) ska nog tåla en hund.
Annars hade mitt favoritval själv varit träklinkers (fördel om golvvärme är ingjuten).
[bild]
Tack!
Det var lite så jag kände också, för repor och skador blir det väl ändå, och går det inte att slipa så är det väl lite svårt att laga.. tack för bra input.
 
Har testat på provbitar av Bjelins härdade ek o ekparkett fr Barlinek att trycka hårt m öppen spets med ballografpenna: syns inte på Bjelin, tydliga ringar på Barlinek. Dragit hårt m gaffel i rostfritt stål med och tvärs fiberriktningen: på Bjelin syns nästan inte med och tvärs blir grund repa som nog går att laga med vax. På Barlinek mycket djupare, tydliga repor. En klar nackdel att det inte går att slipa om men å andra sidan kanske man har ett hyggligt snyggt golv under längre tid?
 
  • Gilla
Borglund och 1 till
  • Laddar…
Väcker denna gamla tråd till liv.

Är lite sugen på att köpa Bjelin Torekov. Breda långa plank av härdad ek och sedan hårdvaxolja.

Nån som det härdade golvet och har synpunkter? Eller någon annan som har synpunkter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.