Jag håller på och planerar ljudsystemet till vårt nya hus. Jag vill ha multi-zon ljud med högtalare inmonterade i taket och tror jag hittat en teknisk lösning jag är nöjd med (Polk Audio RC80i + 6 eller 8zons amp + X antal chromecast audio).

Det jag undrar är var jag bör placera högtalarna i taket. Speciellt i vårt kombinerade kök/matsal/vardagsrum så skulle jag gärna ta lite synpunkter. Nedan följer en skiss samt hur jag tänkt placera totalt 4 högtalare. Poängen är att ha bra ljud i köket då man lagar mat och vid matbordet, vardagsrummet och evt. surround löser jag på annat sätt så den zonen är inte så viktig.

Uppnår jag det med den layout jag har nedan eller bör jag flytta på något (vad och vart i så fall)? Och hur skall man tänka då man väljer vilken högtalare som är kopplad till vilken stereo-kanal?



Ritning över husplan med förslag på placering av 4 inbyggda högtalare i ett öppet kök och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det ser bra ut, jag har ingen koll på högtalarna du ska använda men jag är riktigt nöjd med min dayton förstärkare! Jag valde högtalare av fabrikat system one, har riktigt bra ljud i köket, nämnvärt är väl kanske att det allra bästa ljudet är väl just under högtalaren.

Såhär placerade jag mina på ett ungefär.
Ritning av kök med röda cirklar som markerar placering av högtalare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röda cirklarna är då högtalarna
Vitt tak med infällda högtalare och belysning, beskrivs som bäst upplevt under högtalaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Biggie Biggie skrev:
Det ser bra ut, jag har ingen koll på högtalarna du ska använda men jag är riktigt nöjd med min dayton förstärkare! Jag valde högtalare av fabrikat system one, har riktigt bra ljud i köket, nämnvärt är väl kanske att det allra bästa ljudet är väl just under högtalaren.

Såhär placerade jag mina på ett ungefär.
[bild]
Röda cirklarna är då högtalarna
[bild]
Är det 4 högtalare du har totalt? Om det är det, hur har du fördelat stereo-kanalerna mellan dem (förutsatt du kör stereo då)?

/L
 
L Lini skrev:
Är det 4 högtalare du har totalt? Om det är det, hur har du fördelat stereo-kanalerna mellan dem (förutsatt du kör stereo då)?

/L
Nej svarta prickarna är belysning i form utav led-paneler, min dayton förstärkare har bara plats för 2 högtalare.

När renoveringen senare kommer till vardagsrum så är planen att sätta två högtalare i tak ovanför soffa med ytterligare en förstärkare. Det fanns sen en pryl att köpa som kopplar ihop flera förstärkare, sen kan man styra dom tillsammans eller individuellt i appen.
Dayton förstärkare på marmorhylla med fjärrkontroll och oorganiserade kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Forfarande lite provisoriskt inkopplat, tanken är att korta ner högtalarkablarna och montera förstärkaren på väggen med det tillhörande fästet.
Modernt kök med LED-paneler i taket, öppna skåpdörrar och en rundad soffa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Slänger in en fråga här då jag går i liknande tankar, hoppas jag inte kapar tråden: Efterlyser erfarenheter av "backbox"/basreflexlåda eller vad det kan kallas, för infällda högtalare. Är det värt besväret eller blir det ungefär samma ljud ändå?
 
ghoti ghoti skrev:
Slänger in en fråga här då jag går i liknande tankar, hoppas jag inte kapar tråden: Efterlyser erfarenheter av "backbox"/basreflexlåda eller vad det kan kallas, för infällda högtalare. Är det värt besväret eller blir det ungefär samma ljud ändå?
Det är som natt och dag, jag provspelade mina högtalare utan backbox och blev aningen besviken på basen. Men det blev riktigt bra när de väl satt i "lådan".. jag löste detta med egenbyggda lådor, 20-25L fick jag som anvisning av säljaren.
Egenbyggd högtalarbackbox klädd med akustikschaum på insidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träspån på golvet med en elsladd och kabelskydd som leder till en stängd lila plastlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ghoti
  • Laddar…
Biggie Biggie skrev:
Nej svarta prickarna är belysning i form utav led-paneler, min dayton förstärkare har bara plats för 2 högtalare.

När renoveringen senare kommer till vardagsrum så är planen att sätta två högtalare i tak ovanför soffa med ytterligare en förstärkare. Det fanns sen en pryl att köpa som kopplar ihop flera förstärkare, sen kan man styra dom tillsammans eller individuellt i appen.
[bild]
Forfarande lite provisoriskt inkopplat, tanken är att korta ner högtalarkablarna och montera förstärkaren på väggen med det tillhörande fästet.
[bild]
Intressant.

En sak som kanske är värd för dig att se på istället för en modul som kopplar ihop flera förstärkare är att köra chrome-audio som line-in då får du en unik input per zon och kan skapa vrituella zoner bäst du vill av dessa m.h.a google home med all fördelar det för med sig (de dyker t.ex upp i spotify utan att man behöver göra något, gå referera till i röststyrning om du har google home) och de är ganska billiga. Jag kommer ha en förstärkare som klarar av 6 elle 8 unika zoner. Sen har varje zon en egen chromecast audio och jag kan pussla ihop det bäst jag vill i virtuella zoner efter det.
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Ja men det måste va chrome-audio eller liknande jag menar, med den kan man spela alla zoner samtidigt eller individuellt?

Såhär ser det ut när jag är i Spotify, bara att trycka på tillgängliga enheter
Skärmdump av Spotify med låten "rockstar" av Post Malone spelande och en knapp för tillgängliga enheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så kommer förstärkaren med de två högtalarna upp.
Skärmdump av Spotify's uppspelningsmeny med val av enheter för ljudutgång inklusive en förstärkare och högtalare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen finns det även massa radiokanaler och annat skit i förstärkarens app
Skärmdump av en mobilapp för musikstreaming med alternativ som Spotify och Tidal listade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det kommer dock dröja ett tag innan jag utökar med flera zoner. Två högtalare ovan soffan och en soundbar framför tvn tror jag kan bli riktigt bra. Men det hade varit sjysst med lite ljud i badrummet också, och varför inte uteplatsen också för goa grillkvällar :cool:

Jag hoppas att min installation bidrog med något iaf, önskar er lycka till, bra ljud och musik gör vardagen roligare :)
 
Redigerat:
J
Chromecast Audio är grymt bra. Kör det hemma i lägenheten med just nu tre stycken i en hemgrupp eller vad det kallas, och de synkas perfekt. Man kan även köra dem var för sig när det passar, och det roliga är att det funkar på allas olika telefonmodeller och märken/appar etc.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ett tips vid den här typen av installationer för bakgrundsljud är att mixa ner till mono till samtliga högtalare. När man blandar höger-vänster på detta sätt blir det inte optimalt och med inbyggnadshögtalare blir det inte någon finlyssning i alla fall och de allra flesta människor kan inte differentiera mellan mono och stereo i en sådan installation. Nedmixning till mono gör att konstiga effekter när man rör sig i rummet minskar.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
J
Biggie Biggie skrev:
Ja men det måste va chrome-audio eller liknande jag menar, med den kan man spela alla zoner samtidigt eller individuellt?

Såhär ser det ut när jag är i Spotify, bara att trycka på tillgängliga enheter
[bild]
Så kommer förstärkaren med de två högtalarna upp.
[bild]

Sen finns det även massa radiokanaler och annat skit i förstärkarens app
[bild]


Det kommer dock dröja ett tag innan jag utökar med flera zoner. Två högtalare ovan soffan och en soundbar framför tvn tror jag kan bli riktigt bra. Men det hade varit sjysst med lite ljud i badrummet också, och varför inte uteplatsen också för goa grillkvällar :cool:

Jag hoppas att min installation bidrog med något iaf, önskar er lycka till, bra ljud och musik gör vardagen roligare :)
Inte för att vara sådan, men tror inte det där är en Chromecast du spelar på, för då brukar det stå Google cast numera. Men det fungerar på ungefär samma sätt så :)
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Det kan vara bra att först fundera lite på hur och var högtalarna ska användas.

För t.ex. kök eller andra utrymmen där man inte har en fast lyssningsplats vill man i regel inte ha en sk. "sweet spot". Där vill man ju att ljudet skall spridas så att den upplevda ljudvolymen är så konstant som möjligt när man rör sig i rummet. Den typen av högtalare torde även passa väldigt bra i matsal osv.
SpeakerCraft har en serie som benämns Wide som har just de egenskaperna.

Vill man ha högtalare för en specifik plats för att lyssna på musik eller för ett 5.1-system bör man ha högtalare med ett mer riktat ljud. Där vill man i regel ha en distinkt ljudbild med just en "sweet spot".
Vill man få det där bra är det inte helt enkelt och det kostar en slant om det ska låta bra.

Att jag just länkar till SpeakerCraft är helt enkelt att det är de som jag har egen erfarenhet av. Dessutom anses de ofta vara ledande vad gäller högtalare för infälld montering i tak och vägg.

Vad gäller inbyggnadslådor är även min erfarenhet att det definitivt är något man ska sträva efter. Förbättringen blir stor.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Det kan vara bra att först fundera lite på hur och var högtalarna ska användas.

För t.ex. kök eller andra utrymmen där man inte har en fast lyssningsplats vill man i regel inte ha en sk. "sweet spot". Där vill man ju att ljudet skall spridas så att den upplevda ljudvolymen är så konstant som möjligt när man rör sig i rummet. Den typen av högtalare torde även passa väldigt bra i matsal osv.
SpeakerCraft har en serie som benämns Wide som har just de egenskaperna.

Vill man ha högtalare för en specifik plats för att lyssna på musik eller för ett 5.1-system bör man ha högtalare med ett mer riktat ljud. Där vill man i regel ha en distinkt ljudbild med just en "sweet spot".
Vill man få det där bra är det inte helt enkelt och det kostar en slant om det ska låta bra.

Att jag just länkar till SpeakerCraft är helt enkelt att det är de som jag har egen erfarenhet av. Dessutom anses de ofta vara ledande vad gäller högtalare för infälld montering i tak och vägg.

Vad gäller inbyggnadslådor är även min erfarenhet att det definitivt är något man ska sträva efter. Förbättringen blir stor.
Bra poäng, tack. Är definitivt ute efter just spridningseffekten och inte sweetspots. Surroundsystemet kommer jag ha fristående från dessa. Kikade på speakercraft och de får ju strålande reviews och ser gedigna ut, kostar dock en hel del. Jämfört med de Polk Audio RC80i jag sett på så kostar de flera gånger mer. RC80i orna hittade jag får $140 paret medan speakercrafts billigaste wide verkar gå på minst det styck.

Du som har erfarenhet av speakercraft, givet storleken på rummet jag vill ha musik i.. hur många högtalare hade du lagt in om du valde t.ex SpeakerCraft PROFILE AIM8 WIDE ONE (som jag uppfattade är deras billigaste wide) ?

Var kan man för övrigt köpa dessa byttor som gör man får mera tryck neråt? Eller måste man bygga dem själv?

Hittar för övrigt det här om RC80i orna : ".. This unit features strong composite driver baskets that keep moving parts in rigid alignment, a wide-dispersion design for even sound-coverage throughout even large rooms,.." så de verkar ju iallafall vara designade för spridning de också.
 
A
tommib tommib skrev:
Ett tips vid den här typen av installationer för bakgrundsljud är att mixa ner till mono till samtliga högtalare. När man blandar höger-vänster på detta sätt blir det inte optimalt och med inbyggnadshögtalare blir det inte någon finlyssning i alla fall och de allra flesta människor kan inte differentiera mellan mono och stereo i en sådan installation. Nedmixning till mono gör att konstiga effekter när man rör sig i rummet minskar.
Något tips på hur man löser det?
 
L Lini skrev:
...SpeakerCraft PROFILE AIM8 WIDE ONE (som jag uppfattade är deras billigaste wide) ?
...
ONE är mycket riktigt deras billigaste modell.

AIM är namnet på serien
WIDE är namnet på modellen
8 indikerar storlek på åtta tum
ONE innebär att det är den enklaste versionen

De flesta högtalare finns i versionerna ONE, THREE och FIVE. Oavsett vilken typ av högtalare man köper är samtliga som är av samma version klangmatchade.

L Lini skrev:
...kostar dock en hel del. Jämfört med de Polk Audio RC80i jag sett på så kostar de flera gånger mer. RC80i orna hittade jag får $140 paret medan speakercrafts billigaste wide verkar gå på minst det styck.
...
Det är nog ebay som gäller om man ska få dem till rimligt pris.

L Lini skrev:
...Var kan man för övrigt köpa dessa byttor som gör man får mera tryck neråt? Eller måste man bygga dem själv?
...
Lådor bygger man enklast själv av t.ex. mdf. Rätt volym är viktigare än specifik form/symmetri.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.