Hej, har planer på att gjuta en liten klack till en mur som ska byggas. Men problemet är att lutningen bakom muren (bestående av berg) är åt "fel" håll jämförelse med den nuvarande dräneringen är nergrävd. Hur ska vi göra för att få undan vattenmassorna? Har provat att gräva framför den djupaste delen men hela tomten består av berg och jag har ingen möjlighet att få till ett fall framför då berget går uppåt så att säga.

Kan man på något sätt gjuta igen hålet? hur i så fall?
Se bilderna där den gula linjen illustrerar hur muren ska gå, det blå visar vart det är djupast och de gröna visar vart den nuvarande dräneringen är nergrävd.



Tomt med berg och utmarkerade linjer för mur, djupaste del och dränering inför planerat byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävd jord med vattenansamling och bergig terräng som visar planerad mur och dräneringslinjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Lägg dränrör i botten mot berget ( gärna 10 cm under om det går ) och när du sedan gjuter din botten för muren , så lägger du rör som går igenom med ca 1,5 m avstånd mellan , då kan vatten gå ut på framsidan och dräneras bort där , om möjlighet finns , blir ingen sjö med tjälsprängning bakom
Se bara till att du har kross bakåt från muren min 20 cm och en duk in mot jordfyllningen

Edit du kan fylla hålet med betong
 
Hej! Tack för svar. Problemet är ju att jag inte kan dränera framför heller, eftersom att det är berg under gruset som går uppåt, vattnet kommer alltså inte rinna bort från muren.

Hur gör man om vi eventuellt måste gjuta? Kommer det inte samlas vatten under/vid gjutningen som till slut spränger sönder den?
 
harry73
Kan man inte ansluta dränering på befintlig dränering?
 
Problemet är att fallet är åt fel håll. Det är djupast där vattnet ligger. Dräneringen ligger högre upp.
 
L
S stedt skrev:
Hej! Tack för svar. Problemet är ju att jag inte kan dränera framför heller, eftersom att det är berg under gruset som går uppåt, vattnet kommer alltså inte rinna bort från muren.

Hur gör man om vi eventuellt måste gjuta? Kommer det inte samlas vatten under/vid gjutningen som till slut spränger sönder den?
Brukar inte bli vatten under , betong fäster inte på berg , det måste vara rent och vattenfritt på berget när betongen slås i hålet , det går även att borra ner snett , plugga sätta i några kraftigare franska bultar som håller på plats lite mer .
Ha lite tjock betong , och försök lägga den som nedförbacke , och som utfyllnad kan du gunga ner sten i betongen , se bara till att det är betong över hela , inga sten i dagen ,
Ska du sätta muren ovanpå , borra ned några järn som stöd och ställ muren på dom
( ska gå in i muren ) då kan inte muren åka i sidled , går att göra på andra delar som muren ska stå på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.