Var hos golvhandlaren igår och kollade på klinker som jag tänkte lägga på en liten balkong jag har. Plattorna i sig var frostbeständiga, men försäljaren sa att problemet var fogarna. Dessa suger till sig vatten och sprängs sönder. Han föreslog som lösning att man inte fogar, utan bara lägger plattorna så dikt mot varandra man kan.

Känns som det blir snyggare med fog, och inte massa skit som kan fastna i springorna.

Jag frågade vad som var normalt att man gjode. Han sa att det normala var att man faktiskt fogade, och sen var allt sönderspräckt efter ett antal år...

Vad säger ni, skall jag foga eller inte?
 
Kan du inte foga med cement som är frostbeständig? ??? Det finns ju hur mycket cement som helst som aldrig sprängs på vintern.
 
Kanske läge för Sikaflex 291 (polyuretanmassa) som
bl.a. används i teakdäck på båtar.

Flexibelt, vattensäkert och snyggt.

Att använda fogmassa som suger vatten och frostsprängs
verkar inte vara någon höjdare.

//KoW
 
Vi har lagt klinker på entretrappan.

Vi ska foga med en speciell fog som heter

Flex fog. Det är just för utomhus och vattentät.

För att lägga klinkers utomhus ska du använda Flyt fix
Gör det lite lös och lägg först fix på golvet, sen ska du lägga fix på hela plattans baksida. När du lägger plattan ska du röra den på plats.
Detta görs för att det inte ska bli luftbubblor i fixet.
Det är en av orsakerna till att plattan kan sprängas på vinter. Se till att du rensar fogen från fix mellan plattorna.
Vänta en dag innan du fogar.
 
Sweli skrev:
Vi har lagt klinker på entretrappan.

Vi ska foga med en speciell fog som heter

Flex fog. Det är just för utomhus och vattentät.

För att lägga klinkers utomhus ska du använda Flyt fix
Gör det lite lös och lägg först fix på golvet, sen ska du lägga fix på hela plattans baksida. När du lägger plattan ska du röra den på plats.
Detta görs för att det inte ska bli luftbubblor i fixet.
Det är en av orsakerna till att plattan kan sprängas på vinter. Se till att du rensar fogen från fix mellan plattorna.
Vänta en dag innan du fogar.
Kanon! Nu vet jag exakt hur jag skall göra!

Antar att det är något sånt här du menar?
http://www.ardex.se/produkter/pdf/produktblad/PB_BSFLEX.pdf
 
Något liknande. Vi ska köpa på Bauhaus och där tror jag det heter bara Flex Fog.

 
Hemmakatten
På balkongen på vårt förra hus låg det klinkers. De hade legat där i 40 år och både fog och klinkers var otroligt fräscha och fina. Så visst borde man kunna foga utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.